Växellådsval - m46 vs m47?

M1Get
13 september 2009 · 360 Inlägg

Tjenare.

I min 765:a sitter det en m46 låda just nu. Funderar lite på att byta till en "riktig" fem växlad låda. Vad är fördelarna / nackdelarna på respektive låda.

Angående byte så passar väl lådorna rak på? Det ända man behöver byta är kardanen?


Tacksam för svar:)
- Andreas

camaro67 Meister
13 september 2009 · 6 763 Inlägg

m46:orna ska hålla bättre än m47 sägs det. Är väll av den anledningen som de satt på 16v och turbo

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
TurbOla Reservdansk
13 september 2009 · 6 271 Inlägg

camaro67 skrev:
m46:orna ska hålla bättre än m47 sägs det. Är väll av den anledningen som de satt på 16v och turbo

Kan ju bero på att på m47an petade dom ner 5 växlar i samma låda som m46an är byggd av.
Hur får man plats med en 5e växel i en 4växlad låda?

Jo, man gör tunnare lager/drev på de andra växlarna. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
wistfors Performance meck
13 september 2009 · 342 Inlägg

m46an hållar bättre om du busar och så men kör du någelunda vettigt och har mindra än 200 hk så ska nog m47an hänga med utan problem då slipper du krångel med överväxel och sådant.

det som du måste byta om du ska ha dit en m47 är främre kardan biten.

Mvh viktor

Rakskuret
13 september 2009 · 6 Inlägg

TurbOla skrev:

camaro67 skrev:
m46:orna ska hålla bättre än m47 sägs det. Är väll av den anledningen som de satt på 16v och turbo

Kan ju bero på att på m47an petade dom ner 5 växlar i samma låda som m46an är byggd av.
Hur får man plats med en 5e växel i en 4växlad låda?

Jo, man gör tunnare lager/drev på de andra växlarna. tongue

helt fel stomen ser ut som en 4 vxl låda men det är det inte riktigt m47 är i aluminium och har en extra
påbygnad för femans växel och hålbarheten tycker jag inte det är någon större skilnad på kolla på min
jag kör med en konverterad m47 till dogbox det funkar kannon

sköter man bara olje byten som man ska så är det inga problem med m47
jag föredrar m47

M1Get
13 september 2009 · 360 Inlägg

Okej. Nej jag kommer troligen köra motorn orginal, kanske slänga på en nyare turbo längre fram dock inget monster åk!

Bränsleförbrukningen är ju en fråga jag har funderat på, vilken låda är billigast? Då menar jag landsvägskörning i 80-100 km/h.

Drönirettab
13 september 2009 · 21 761 Inlägg

M46 har aningen högre utväxling på OD:n än M47 har på femman, har för mig att M46 har 0,79:1 och M47 har 0,82/0,83:1 beroende på modell av M47.

M1Get
13 september 2009 · 360 Inlägg

Drönirettab skrev:
M46 har aningen högre utväxling på OD:n än M47 har på femman, har för mig att M46 har 0,79:1 och M47 har 0,82/0,83:1 beroende på modell av M47.

Ofan, har också hört att m46:an ska vara liiiite billigare att åka med. Av tyda på sifforna så skiljer det inte sådära jätte mycket?

Kommer man märka av det på bränsleförbrukning? Och isånnafall med 0,5 dl eller 1 dl? smile

Remiss
13 september 2009 · 1 339 Inlägg

Ja du ökar varvtalet vid 100 km/h med kanske minst 200 rpm ungefär? Det hade inte jag tyckt känts så bra.. Mer slitage & högre bränsleförbrukning

M1Get
13 september 2009 · 360 Inlägg

Volvo740an skrev:
Ja du ökar varvtalet vid 100 km/h med kanske minst 200 rpm ungefär? Det hade inte jag tyckt känts så bra.. Mer slitage & högre bränsleförbrukning

Om nu det stämmer så känns det mindre lockande att skaffa en m47 =/ Någon annan som också har erfarenhet av detta?

Volvo_Mannen Volvoskadad
13 september 2009 · 6 017 Inlägg

Men det är ju mindre krångel med en M47. För OD på M46 har en förmåga att krångla av många olika anledningar.

Jonas
Remiss
14 september 2009 · 1 339 Inlägg

Att odn skulle krångla är väldigt överdrivet tycker jag. Brukar oftast bara vara att oljan behöver bytas

Volvo_Mannen Volvoskadad
14 september 2009 · 6 017 Inlägg

Volvo740an skrev:
Att odn skulle krångla är väldigt överdrivet tycker jag. Brukar oftast bara vara att oljan behöver bytas

Nja, det kan vara kasst relä, trasig kontakt för 4ans växel, trasig solenoid, trasig OD och dålig oljenivå. Säg inte emot att en m47 har mindre delar som kan kångla.

Jonas
Remiss
14 september 2009 · 1 339 Inlägg

Jojo men de ger ju igen i lägre varvtal och hållbarhet för växellådan så de e väll en smaksak antar jag tongue


Grejen är ju att han redan har en M46 i, sålänge inte den krånglar tycker jag att han inte har någon som helst anledning att byta.

Senast redigerat av Volvo740an (14 september 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 september 2009 · 10 427 Inlägg

Rakskuret skrev:
m47 är i aluminium

Har för mig att de sista M46:orna till 940 även de är i aluminium.

Senast redigerat av steifan (14 september 2009)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
M1Get
14 september 2009 · 360 Inlägg

Volvo740an skrev:
Jojo men de ger ju igen i lägre varvtal och hållbarhet för växellådan så de e väll en smaksak antar jag tongue


Grejen är ju att han redan har en M46 i, sålänge inte den krånglar tycker jag att han inte har någon som helst anledning att byta.

Japp jag har en m46 i. Ända anledningen för mig att byta låda är att tvåan och etttan kan vara lite jobbig att få i (dom ligger långt åt förar-sidan) kanske går att skjustera?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 september 2009 · 3 180 Inlägg

M1Get skrev:

Volvo740an skrev:
Jojo men de ger ju igen i lägre varvtal och hållbarhet för växellådan så de e väll en smaksak antar jag tongue


Grejen är ju att han redan har en M46 i, sålänge inte den krånglar tycker jag att han inte har någon som helst anledning att byta.

Japp jag har en m46 i. Ända anledningen för mig att byta låda är att tvåan och etttan kan vara lite jobbig att få i (dom ligger långt åt förar-sidan) kanske går att skjustera?

om det går lätt att få i växlarna om du lyfter upp backspärren så går det att justera.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
M1Get
14 september 2009 · 360 Inlägg

NITROUS skrev:
om det går lätt att få i växlarna om du lyfter upp backspärren så går det att justera.

Ska kolla det! tack för tipset! smile

Och tack alla andra för svaren här i tråden!

M1Get
17 september 2009 · 360 Inlägg

NITROUS skrev:
om det går lätt att få i växlarna om du lyfter upp backspärren så går det att justera.

Har konstaterat nu att det går lättare att få i 1 an och 2an om när man lyfter på backspärren.. Vad är det man ska justera då?smile

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 september 2009 · 3 180 Inlägg

M1Get skrev:

NITROUS skrev:
om det går lätt att få i växlarna om du lyfter upp backspärren så går det att justera.

Har konstaterat nu att det går lättare att få i 1 an och 2an om när man lyfter på backspärren.. Vad är det man ska justera då?smile

ta bort växeldamasken så ser du en platta med två insexskruvar på, lossa dom två och justera plattan i sidled tills det känns bra smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang