4240
Sök

Mystiskt kopplingsfel (Slavcylindern) Volvo 740 GLT 16V

5 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Hejsan, har enligt mig ett väldigt mystiskt fel på min Volvo.

Kommer inte ihåg allt i detalj men det hela började med att jag bytte koppling och låda på bilen. Jag vände på kopplings armen, eftersom lådan kom ifrån en bil med wire.

Innan jag kom iväg efter lådbytet så märkte jag att det läkte olja ifrån slavcylindern (Där kolven åker ut). Så jag byte den konade packningen (Heter den så?) som sitter på kolven, den andra hade packningen hade gått sönder.

Sedan när jag kört med bilen så upplevde jag att koppling fastnade. Precis som om den satt fast under mattan (Vilket den inte gjorde).
Senare så släppte det helt på tryck och pedalen vart helt slapp. Det va då jag la märke till att slavcylindern var sönder, den hade lyckats trycka sönder sig själv på något sätt.

Så jag bytte slavcylindern emot en annan. Och tro fan inte det händer nästan samma sak med den, fast nu trycker den ut hela kolvhelvetet så den kopplar hela tiden. Den har alltså tryckts ut så mycket att den fastnat.

Min teori är att kopplingspedalen går att trycka ner för mycket, och på så sätt bli förmycket tryck?

Har ni vart med om samma fel?

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2009
Är det en och samma huvudcylinder till alla varianterna med hydraulisk koppling?
Låter ju som om huvudcylindern ger för mycket tryck, så pass mycket att det förmår kolven att ploppa ut.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

197 Inlägg
14 september 2009
jag hade likadant på min 740. då var kopplingsarmen så sliten mot kulan den vilar på i lådan att rörelsen blir för mycket för slavcylindern så kolven ploppa ur . var bara ner med lådan och byta armen så funkade det fin fint sen:)

BadBoys_Club

5 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Är det en och samma huvudcylinder till alla varianterna med hydraulisk koppling?
Låter ju som om huvudcylindern ger för mycket tryck, så pass mycket att det förmår kolven att ploppa ut.

Det har jag tyvärr ingen information om. Men det har jag uttåg ifrån att det är! Rätta mig om jag har fel!
Ja, men frågan är varför den andre inte gick sönder helt? Jag börjar fundera på om den va sönder, alltså den första slavcylinder jag hade. Eftersom kopplingen gick åt skogen (Tryckplattan gick i 3 delar).

5 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
mitchi_86 skrev:
jag hade likadant på min 740. då var kopplingsarmen så sliten mot kulan den vilar på i lådan att rörelsen blir för mycket för slavcylindern så kolven ploppa ur . var bara ner med lådan och byta armen så funkade det fin fint sen:)

Men hur kan egentligt kopplingsarmen vara felet?
Jag menar huvudcylindern kan väll inte trycka hur mycket som helst?
Hoppas du förstod hur jag menar!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 september 2009
Kopplingsarma eller urtrampningslager trasiga felaktiga eller felmonterade..

Blir lite fundersam när du säger att du har vänt armen. Jag har aldrig gjort nått sådant har alltid rätt grejjer från början men det låter/känns inte som om man bara kan vända på den.

Hade det inte vart smartare å använda armen från den gamla lådan å det e väll olika urtrampningslager med om jag inte minns helt fel.

När kolven ploppar ur på bilar som alla grejjer e riktiga på så brukar det vara armen som e utsliten där den rider på kulan inne i lådan.
Senast redigerat av JaggaChafen (14 september 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

602 Inlägg
15 september 2009
är det en M47a vi pratar om eller? jag hade nästan samma problem med min, men det var efter jag bytt till M90 lådan, då förlängde jag pinnen från slavcylindern sen så shimsade jag ut tryckarmen lite grann.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Sök