3302
Sök

Rostskydda nya bromsskivor?

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
Tjena!
Någon som har tips på hur man kan skydda nya bromsskivor mot framtida rostangrepp... tex i ventilationen och på all yta där det inte bromsar! men om man vill behålla hyfsade kylegenskaper!

Jämför med mina nuvarande så är dem ju inte så vackra i tex ventilationskanalerna där det är i princip igen rostat....

Four rings to rule them all!

Bilmekaniker
235 Inlägg
25 september 2009
Kan ju pröva med varmebeständig färg! Fungerar bra utanpå, vet inte hyr de blir i kanalerna dock! men borde skydda lite!

1 758 Inlägg
25 september 2009
Om man pensionärskör så borde det nog räcka med vanlig "hot-paint" på sprayburk...
Kör man ordentligt är det nog inte så mycket som håller, skulle väl vara någon jättedyr coating av nån form. Problemet är ju främst temperaturen - kör man lite hårt brukar det inte vara några större problem att få skivorna att glöda på de flesta bilar.

12 086 Inlägg
25 september 2009
På navet kan du smeta på lite färg.
Ytterkant och i ventilationshålen kan du glömma färg, det kommer inte klara hettan.
Jag förzinkade mina skivor för 100kr skivan, det håller värmen.
Senast redigerat av JapMax (25 september 2009)

huh?
10 427 Inlägg
25 september 2009
http://www.rolleslitz.se/ gulkromaterar skivor för 550kr/paret.

Går det att göra något så inte skivorna rostar så fort?
Ja, du kan exempelvis gulkromatera dem. Skivorna får då en gul/guldskimrande look och motstår rost mycket bättre. Runt 3 saltvintrar klarar skivorna normalt innan det kan börja krypa lite rost. Kromateringen tar dock stryk av saltet och blir fläckig tidigare men rosten hålls borta.

1 339 Inlägg
25 september 2009
Kör man normalt utan superhårda inbromsningar så borde nog inte skivtempen överstiga 600 grader?

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Kör ju lite små hårt ibland... men det är ju nån form av beläggning på dem original frågan är vad... sen spola rent kylkanaler med vatten då o då under vintern lär väll inte va så dumt... NÄR DEM ÄR KALLA DÅ SJÄLVKLART!

Four rings to rule them all!

Sök