Bmw 328 undre länkarm... nu behövs lite bromsråd

Jullee
26 september 2009 · 235 Inlägg

Hej

Har en e36 328 och för ett tag sen snurrade jag med bilen och drog rakt in i en trottoar. Den undre länkarmen böjdes och hjullagret pajade. Nu har jag fått mina delar och var i garaget och fixade idag... men jag kom inte så långt.

Skulle börja byta länkarmen jag hann lossa bulten som sitter vid hjulet, men när jag skulle lossa den som sitter i bakvagnsbryggan så märkte jag att själva bulten inte går att få bort. Den tar i bakaxelklumpen när man ska dra ut den, så den är för lång helt enkelt. Jag har testat att hissa lite med domkraften på klumpen men den höjs bara typ 5-10mm innan bilen börjar lyfta från pallbockarna, så det är inte tillräckligt.

Hur gör jag för att få bort bulten så jag kan byta ut länkarmen? Tyvärr så verkar det vara så dumt att man måste plocka ner hela bakvagnen för att sen separera klumpen från bryggan och då byta ut länkarmen.

Det verkar väldigt dumt då den här länkarmen är typ det första som går sönder om man slår i hjulet i sidled. Lite dålig konstruktion och man måste plocka ner hela bakvagnen.

Vet nån av er ifall det går att göra något så jag slipper plocka ner hela bakvagnen för att byta?

bilder:

http://img19.imageshack.us/img19/6663/99042051.jpg

http://img401.imageshack.us/img401/2036/94668788.jpg

Senast redigerat av Jullee (3 december 2009)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
26 september 2009 · 3 585 Inlägg

plocka ner diffen går ju fort. lossa drivaxel bultarna (utanpåliggande torx) sedan 4 bult på kardanen(brukar börja med den) och sedan 3 bult i diffen.

eller kapa bulten om det går att få i en ny ifrån andra hållet.


Edit: kan ju även gå att plocka bort de 3 bultarna i diffen och trycka upp den lite om man har tur.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Jullee
26 september 2009 · 235 Inlägg

Aa just det, tänkte inte på att man kunde göra så.

Kapa bulten går ju att göra men det blir omöjligt att få i en ny tyvärr. Man kan inte lägga dit bulten från andra hållet heller.

Men tackar för snabbt svar (Y)

Jullee
27 september 2009 · 235 Inlägg

Har bytt länkarmen nu och det gick precis att få ut bulten om man lossade på diffen och hissade upp den. Nu ser cambervinkeln bra ut men det är fortfarande toe in vinkel på bakhjulet. Är det navet som har pajat? Jag har köpt nytt hjullager för det är sönder iaf, det vet jag.

Någon som kanske vet?

// Julle

Tjulin
29 september 2009 · 242 Inlägg

en hjulinställning skulle nog sitta fint

BMW 535I (1991)
Jullee
29 september 2009 · 235 Inlägg

Nej en hjulinställning kommer inte att hjälpa. Har inte hört talas om att man ens kan ställa in toe vinkel i bakvagnen... Någonting mer är sönder och undrar ifall någon vet ifall det kan vara navet som är böjt.

// Julle

Jullee
9 oktober 2009 · 235 Inlägg

Nya problem tyvärr... Får inte ut drivaxeln ur navet. Alltså splinesen på axeln sitter som fan inuti navet. Har testat med skivavdragare och jag har också testat att banka mkt? Det ser ut som splinesen eller navet har fått lite stryk. Det ska väl inte vara några problem att få bort drivaxeln ur navet om den är i skick?

hur som helst. Någon som har något tips om hur jag ska få bort den?

MVH // Julle

ValP2k
9 oktober 2009 · 1 122 Inlägg

vet att när kompisen blev påkörd så kröktes bärarmen nästan omöjligt att se att den var sned.Men man såg en kraftig vinkel på hjulet tongue Bytte bärarmen och det blev som vanligt igen bmw e34 535

Senast redigerat av ValP2k (9 oktober 2009)

gasa nu foer faen!
Jullee
10 oktober 2009 · 235 Inlägg

Jo har ju bytt länkarmen som går från diffen... men kan nog vara bärarmen som kommer framifrån bilen. Svårt att se ifall den är sne för den är så krokig orginal.

Du har inget tips på hur jag kan få ut drivaxeln?

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
10 oktober 2009 · 3 585 Inlägg

har du lossat den stora muttern? storlek 32 om jag inte missminner mig?

Sedan ska det bara vara att ta lämlligt don och slåp ut den. fram med stora släggan om det skulle behövas. och värme om de inte går ändå (du sa ju att hjullagret va skrot ändå så)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Jullee
10 oktober 2009 · 235 Inlägg

Japp  jag har lossat den stora muttern, 30mm är den. Tror att lagret är sönder men är inte helt säker, jag har köpt nytt så det är lika bra att byta men jag måste få ut drivaxeln. Jag måste ha typ gassvets och värma med va? det räcker väl inte att stå och nöta med en liten varmluftspistol?

EDIT: är det något annat som kan ta stryk än lagret om man värmer? Jag räknar med att drivaxeln och navet också är sönder för det ser ut som splinesen är lite smått vridna i navet.

Senast redigerat av Jullee (10 oktober 2009)

Jullee
10 oktober 2009 · 235 Inlägg

Har ju redan bytt länkarmen. Jag ska ha bort drivaxeln för att byta hjullager och kolla ifall något mer har gått sönder.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
10 oktober 2009 · 3 585 Inlägg

Okej. Smiska på du bara. MYCKET värme. nej varmluftpistol hjälper nog inte men har du inget annat så försök. värme och kyla gör att det blir lite rörelser i det.

värm i 15 min me värmepistol och låt svalna några gånger så KAN det gå bättre.

Är de vridna så får du nog smiska på ORDENTLIGT med storsläggan.
De brukar vara ganska så lätta i splinesen. Iafal de 3 som jag bytt.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Jullee
11 oktober 2009 · 235 Inlägg

Tack totten. ska testa först med skivavdragaren och ett riktigt jävla långt rör som hävarm på nyckeln. Går inte det får jag börja banka. Har även fått en ide om att det kanske går att plocka ner hela bäramen och ta med den till någon som har en press och trixa lite. Måste ju som sagt vara splinesen som är vridna, ser så ut

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
11 oktober 2009 · 3 585 Inlägg

annars köper du bara den delen ny/bättre begagnad. Hehe. är splinesen böjda kan det nog vara svårt att få i nya drivaxeln igen kan man tro.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Jullee
12 oktober 2009 · 235 Inlägg

Jo blir nytt nav och drivaxel när jag får bort det. Du har inte sett någon annons om någon som säljer 328 delar då? Ny drivaxel på bmw kostar 4500kr så vill hitta en bättre beg. Eller om kanske mekonomen/meca har?

Jullee
13 oktober 2009 · 235 Inlägg

Jag har hittat en begagnad drivaxel. Min bil är från 1995, månad 10 alltså oktober.  Nu är "problemet" så att 1995, månad 8 och tidigare så är det ett annat reservdelsnummer om man kollar på realoem.com

Är det någon som vet vad som skiljer? Är det något som man kan få svar på om man ringer bmw?

// Julle

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
13 oktober 2009 · 3 585 Inlägg

Ring bmw du. är du orolig så ring autopartner i skövde och prata med remy (svens kille tror jag) satans trevlig och bra att göra med.

annars så har fiddes garage offta mycket delar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Jullee
3 december 2009 · 235 Inlägg

Nu blev det tyvärr dax att dra upp den här tråden igen. När jag var på trottoaren så bottnade höger bakfjädring ur helt och bmw har dumt nog placerat bromsrör precis så det mosas av bärarmen. Mitt är platt och jag måste fixa det.

Funderar på att byta hela röret, men för att göra det måste tanken ner... och då måste kardan och hela avgaset också ner. Handbromsvajrarna ska också bort. Är det någonting mer som måste ner också för att man ska komma åt och byta?

Jag har också funderat på att byta ut bara sista biten av röret. Det verkar mkt smidigare men vet inte riktigt ifall det finns tillräckligt med plats att kapa av röret och kona det som sitter på bilen.

Blir det säkert om man konar gamla rör. Är ju ändå bilens bromsar vi pratar om.

Bilder:

http://img231.imageshack.us/img231/2571/90424253.jpg

http://img27.imageshack.us/img27/3258/51795061.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang