3606
Sök

Bmw vibbrerar i framvagnen...

14 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
min bmw 535 e34 skakar mycket när jag kommer över 90 km/h och det är inte obalans och lyfte upp bilen och kolla och inget såg ovanligt ut :S det är inte bromsarna häller, men vibbrerar lite mer när man bromsar.. tänkte kolla om ni visste nå vanliga bussningar eller nå som brukar gå på dom ....

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 september 2009
Heikki skrev:
min bmw 535 e34 skakar mycket när jag kommer över 90 km/h och det är inte obalans och lyfte upp bilen och kolla och inget såg ovanligt ut :S det är inte bromsarna häller, men vibbrerar lite mer när man bromsar.. tänkte kolla om ni visste nå vanliga bussningar eller nå som brukar gå på dom ....

Kolla skräp och rost mellan skivan och fälgen.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 september 2009
Det är skivorna och stabilisator stagen, skivorna slår sig direkt efter en inbromsning ifrån lite högre fart om dom är från mekonomen biltema eller liknande. En bmw sjuka, vill du bli av med problemet får du köpa borrade skivor av ett kvalitets märke, eller bmws orginal skivor om du inte redan har det.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

4 001 Inlägg
29 september 2009
marwin_of_sweden skrev:
Det är skivorna och stabilisator stagen, skivorna slår sig direkt efter en inbromsning ifrån lite högre fart om dom är från mekonomen biltema eller liknande. En bmw sjuka, vill du bli av med problemet får du köpa borrade skivor av ett kvalitets märke, eller bmws orginal skivor om du inte redan har det.

utav vilken anledning ska han ha borrade skivor?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 september 2009
kolvas skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Vet inte om borrningen förbättrar kyl förmågan med det har hjälp mig med borrade iaf, både om jag borrat orginal skivor och när jag köpt borrade skivor så har jag blivit av med problemet:)

4 001 Inlägg
29 september 2009
marwin_of_sweden skrev:
kolvas skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Vet inte om borrningen förbättrar kyl förmågan med det har hjälp mig med borrade iaf, både om jag borrat orginal skivor och när jag köpt borrade skivor så har jag blivit av med problemet:)

njae, det är nog placeboeffekten, det var nog snarare att du köpt nya skivor som fixat problemet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 september 2009
kolvas skrev:
marwin_of_sweden skrev:
kolvas skrev:

njae, det är nog placeboeffekten, det var nog snarare att du köpt nya skivor som fixat problemet

Nae nya skivor spelar ingen roll, köpte nya skivor och gjorde en inbromsning från 160km/h och sedan var de skeva. Provat det mesta, svarvat om skeva skivor, även nya skivor. Det ända som hittills fungerat längre än 100mil är borrade skivor. Jag vet att borringen inte borde lösa problemet men konstigt nog fungerar det.

4 001 Inlägg
29 september 2009
marwin_of_sweden skrev:
kolvas skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Nae nya skivor spelar ingen roll, köpte nya skivor och gjorde en inbromsning från 160km/h och sedan var de skeva. Provat det mesta, svarvat om skeva skivor, även nya skivor. Det ända som hittills fungerat längre än 100mil är borrade skivor. Jag vet att borringen inte borde lösa problemet men konstigt nog fungerar det.

i så fall undrar jag vad det är för några skitskivor du fått tag i, jag kör 10-12 tävlingar med ett par skivor utan problem, och det är Volvo Original skivor.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 september 2009
Det är ett vanligt bmw problem, speciellt på 5 och 7 serien. Biltemas och mekonomens blir skeva direkt efter en höghastighets inbromsning. Bmw orginal fungerar hyffsat men bara ett litet tag. Nu kör jag med borrade och slitsade brembo skivor och belägg och det funkar kanon och har gjort det länge:)

4 001 Inlägg
29 september 2009
även om det är ett vanligt problem så är det p.g.a skitskivor, klarar dom inte det så är dom skit.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
29 september 2009
marwin_of_sweden skrev:

Vad är det för påhitt nu då???? Mekonomen säljer Brembo o det är bland dom bästa för ett litet peng man kan få! Däremot Biltema är en annan saga...

Många hänger sig på skivor, styrstagar men ofta är det nåt annat.
Men kolla dessas skick för är dom gamla o slitna så kan det göra sitt med, glöm inte att kolla inner sidan!

Hade själv liknade problem på min 530 o innan jag kom på vad det var fel så hann jag byta troligen halva framvagnen.

Ett tipps jag kan komma med som inte har med skivor att göra är att du testar om du känner lite glapp i styrningen/vagnen när du kör sakta över en en trottoars kant med svängda hjul o ett hjul i taget.
Känner du av glapp då(känns lite i ratten) så är det troligast bärarm eller "tryckstag" nr 2 o 7 http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=05

Om inte detta så kan det oxå vara styrstagar ink mittre.

14 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
ja tack för alla svar smile men grejen är ju att den börjar ju vibbrera fast jag inte bromsar, verkar inte ha nå med bromsarna att göra :S men ska kolla lite på era tips smile

120 Inlägg
30 september 2009
Framvagnsbussningarna är ju som sagt en känslig punkt på E34 och orsakar vibrationer i hastigheter runt 100 blås om dessa är dåliga, även när man bromsar. Känns ungefär som obalans i framhjulen och kan ibland skaka rätt bra, det händer även att man hör ett klonkande ljud i framvagnen när man kör över ojämnheter.

Om vibrationer hela tiden uppkommer runt 90 km/h kan det även bero på sliten drivlina, kardanaxelns stödlager eller hardyskivan brukar vara boven i dramat.

Men eftersom det vibrerar när du bromsar också tippar jag på att det är just bussningarna i framvagnen som spökar, kolla efter om gummit är torrt och sprucket på stag och leder och det kan vara idé att låta någon kunnig vricka och känna för att slippa byta alla.

Jag vågar nästan garantera att det är något av ovanstående. Bromsskivorna kan du glömma.

14 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Dedär lät vettigt smile Får kolla upp lite bussningar smile tack för svaret!

Sök