5023
Sök

Stående eller hängande pedalställ?

3 259 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Jaha nu har man kommit till pedalställsfunderingar på projektet! Fiat 126:ens orginal pedalställ är ju inte direkt upphetsande så hade tänkt att bygga ett eget men sitter nu o funderar på vad fördelarna med ett stående pedalställ är? Måste ju vara 10ggr bättre med ett hängande? Eller vad säger ni som har provat både och?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 291 Inlägg
3 oktober 2009
Allt blir en kompromiss, mycket beroende på plats mm.
Har kört väldigt lite med stående men jag tycker hängande har bättre känsla men det är givetvis en smaksak.

3 259 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
MattiasH skrev:
Har kört väldigt lite med stående men jag tycker hängande har bättre känsla men det är givetvis en smaksak.

Ja jag tycker att stående borde kännas som pedalerna i en gammal PV... helt odugligt med andra ord!smile

Jag får iaf för mig att man måste vika fotleden mer framåt på stående istället för att böja lite på fotleden och mer på knät med hängande.. men det kanske är fel tänkt?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 291 Inlägg
6 oktober 2009
JonR skrev:
MattiasH skrev:

Ja jag tycker att stående borde kännas som pedalerna i en gammal PV... helt odugligt med andra ord!smile

Jag får iaf för mig att man måste vika fotleden mer framåt på stående istället för att böja lite på fotleden och mer på knät med hängande.. men det kanske är fel tänkt?

MVH/Jon

Det är ju som sagt en smaksak från person till person.
Jag valde stående av den anledningen att jag skulle flytta bak stolarna såpass långt och dessutom får jag bra mycket mer plats i motorrummet.
En sak att tänka på med ett stående är att det bygger framåt och du kan helt enkelt inte ha pedalerna lika långt fram som med ett hängande med tanke på platsen i din 126a (om du inte köper ett med dragande cylindrar men dom brukar vara dyrare)

Sök