5030
Sök

Vad är det man ändrar vid hjulinställning?

301 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Jag vet att man ändrar hjulens riktning på olika håll, men vad är det man skruvar/ändrar på? Styrlederna?

Bytte yttre styrled på bilen precis, och nu står ratten väldigt snett vid körning rakt fram. Den stod snett innan också, men mycket mer nu.

Jag har även märkt att den inte går tillbaka till mittläget om man vridit den max åt ett håll, men får dra den första biten själv.

Jag skruvade i den nya styrleden lika många varv som den gamla var iskruvad (13), så jag vet inte vad jag kan gjort fel.

Hursomhelst, om jag lämnar in bilen på framvagnsinst., kan jag strunta i hur styrleden sitter, då? Eller är det en förutsättning att styrlederna är rätt inställda för att en hjulinställning ska kunna göras?

3 354 Inlägg
4 oktober 2009
Kort svar, man skruvar på styrlederna så du behöver inte oroa dig om hur de sitter

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

301 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Seth skrev:
Kort svar, man skruvar på styrlederna så du behöver inte oroa dig om hur de sitter

Ok, tack!

3 354 Inlägg
4 oktober 2009
var så lite

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 043 Inlägg
4 oktober 2009
Vad är det för bil?
Om ratten inte går tillbaka själv bör du åtgärda det innan du gör hjulinställning.

Motormontör
437 Inlägg
4 oktober 2009
förmodligen hade du fel hjulinställning från början och om man byter styrled så de sitter ju ingängade väl?
I sådanafall skulle du ha räknat vilken gänga de satt på.
Höll på klanta mig när jag bytte p ändar på mina styrleder tills jag kom på mig själv men jag såg i smutsen vart exakt den gamla satt.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

2 911 Inlägg
4 oktober 2009
Att ratten inte går tillbaka kan ju vara ett resultat av taskig inställning.

Hade så på min BMW, fullt rattutslag så fortsatte den styra själv, blev bra efter hjulinställning.

301 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
Att ratten inte går tillbaka kan ju vara ett resultat av taskig inställning.

Hade så på min BMW, fullt rattutslag så fortsatte den styra själv, blev bra efter hjulinställning.

Ok! Har även nåt liknande, kommer man över en viss gräns, typ när man svängt den ett varv, så svänger den till maxläget av sig själv. Låter troligt att en hjulinställning avhjälper detta också, va? Det kom nämligen efter styrledsbytet...

Gör iaf. ett försök imorgon smile
Senast redigerat av yalouque (5 oktober 2009)

Sök