5344
Sök

Awd ras v70N.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
hejsan, har en kompis som vinkelväxeln har rasat på, en v70n 01;a.
han bytte däck till en annan hårdhet, alla nya däck så det är inte därför, men volvo vill inte ta på sej det, och skyller på däcken, men tillvärkaren av däcken anser att det är volvos fel.
SÅ, det jag vill ha är folk som har erfarenhet och vet vad som brukar gå sönder i vinklarna på dom där, vore extremt bra om jag fick det beskrivet av någon som vet.
vill inte ha olika meningar om hur vilken som är/ska vara skyldiga att betala, bara problemen med dom, vad som går sönder och Varför.
Tack på förhand// Daniel

Vw trimmare
2 995 Inlägg
8 oktober 2009
Hade det varit däcken så borde visco kopplingen gått först, men  vinkelväxeln på volvo är vad jag fattat ganska klen och har lite "idiot" lösningar som gör att dom blir mer ras-benägna..vad långt har bilen gått?
Hade han nått "oljud"?

Googlade lite och dom säger att vinkelväxeln går före viscon på V70n när man kör med olika däck vilket låter väldigt konstigt om nu inte Volvo har en otroligt klen vinkelväxel vilket verkar vara fallet, vw har nästan samma system men kör jag med olika däck smäller jag garanterat packningarna i viscon innan vinkelväxeln rasar...
Senast redigerat av MeloveGolf (8 oktober 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2009
Den svagaste biten är först och främst hylsan mellan växellåda och vinkelväxel.
Volvo har medvetet gjort den till den svagaste biten i systemet.
Gamla vinkelväxelns kronhjul är bara pressade och limmade på axlarna, på de nyare och utbytes-vinkelväxlarna är de mag-svetsade.

Även vinkelväxeln är omgjord i nyare utförande.
Den starkaste hylsan är den som kom till V70R/S60R -06, och enligt tester på www.v70r.com tål den mer än dubbla trycket jämfört med föregående hylsor.

Dock är jag inte säker på om den passar rakt av, har hört att det kan vara olika många splines.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Supraman
2 300 Inlägg
15 oktober 2009
TurbOla skrev:
Den svagaste biten är först och främst hylsan mellan växellåda och vinkelväxel.
Volvo har medvetet gjort den till den svagaste biten i systemet.
Gamla vinkelväxelns kronhjul är bara pressade och limmade på axlarna, på de nyare och utbytes-vinkelväxlarna är de mag-svetsade.

Även vinkelväxeln är omgjord i nyare utförande.
Den starkaste hylsan är den som kom till V70R/S60R -06, och enligt tester på www.v70r.com tål den mer än dubbla trycket jämfört med föregående hylsor.

Dock är jag inte säker på om den passar rakt av, har hört att det kan vara olika många splines.

Jo dom ska passa.
vad jag vet är det den nya modellen som volvo sätter i vid byte.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök