Svårt att få i 1:an och 2:ans växel, Toyota Yaris -05

Infinitum
24 oktober 2009 · 17 Inlägg

Hallå Garaget!

Jag har vart med om ett väldigt iriternade problem den senaste tiden nämligen trögheten med att kunna växla med 1an eller 2an. Jag kan först börja med att berätta att bilen inte är körde speciellt mycket då jag jobbar en stor del av min tid under året utomlands, så den har väl gått ca. 2000 mil mer eller mindre. Bilen är alltid ställd i ett varmt garage. Det hela började i sommras då jag kände en svag lukt av bränt i bilen ett antal gånger, inte däck lukt utan snarare något annat jag gissar på att det kan ha varit kopplingen. En gång när jag var ute med bilen så skulle jag stanna för ett farthinder och la växeln i neutral läge och stannar bilen efter det när jag ska få in växeln i 1an blir det näst intill omöjligt. så jag puttar in bilen till en parkering och väntar en stund. Sen startar jag bilen och det funkar att växla men det käns lite trögt sen har det bara vart samma problem, det går att växla men det är lite trögt.

Så vad kan det vara för fel? Hur kan det bli så när bilen är såpass "ny"?

Värt att tillägga är att bilen har varit stående under perioder som 6-7 månader ibland. Jag har inte bytt växellådesolja heller. En grej jag kom på nu är att det kom ett kliiscch ljud ett tag när man tryckten ner kopplingspedalen, men nu är det borta.

Tack på förhand! smile

Infinitum
25 oktober 2009 · 17 Inlägg

Någon som har någon anning`?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang