Få bort växellådan på en saab 9-3

kane5100
28 oktober 2009 · 141 Inlägg

Jag och min kusin har börjat riva och laga hans 9-3:a och vi kom så långt att vi ska plocka ner vxl lådan men tydligen så vill den inte ner. Hur gör man? Alla skruv är borta, motorfästet men den sitter fast. Något mer som man kanske har glömt?

Kanske kan få svar på problemet han har. Han var ute och åkte och plötsligt smäller de väldigt och den pissade ut olja, troligtvis vxl låds oljan. Började riva idag och såg på sprängkåpan att något har lagt sig ivägen för svänghjulet och krossat kåpan på 2 ställen. Två stora hål finns, ett fram och ett större på baksidan. Finns även skrapmärken på svänghjulet.

Bilen funkar utan problem men de går inte att lägga i någon växel när bilen är igång, men lägger man i en växel med motorn avstäng och startar så kan man köra runt på den sen. Växlar man till friläge igen så får man inte i någon ny. Lådan känns nästan som ny och inga konstiga ljud hörs heller.

Han var till saab och de hade aldrig hört talas om detta problem.

Bara inte detta händer mej. ^^

Nån som är kunnig och kan svaret smile

MVH

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--
Saab 9-3 SE (1999)
jonTe
28 oktober 2009 · 5 710 Inlägg

kane5100 skrev:
Jag och min kusin har börjat riva och laga hans 9-3:a och vi kom så långt att vi ska plocka ner vxl lådan men tydligen så vill den inte ner. Hur gör man? Alla skruv är borta, motorfästet men den sitter fast. Något mer som man kanske har glömt?

1. Var HELT säkra på att alla skruv är borta, några är luriga där kring startmotorn.
2. Växellådan sitter tajt mot kåpan med stift på 2 ställen = har den suttit där hela bilens liv brukar den hänga uppe rätt bra......
Gummiklubba är bra och försöka få till en glipa mellan låda-->kåpa. Där kan du sedan sticka in en bred mejsel som du kan bända med.

Beträffande felet tror jag på kopplingsras.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang