lite kuriosa fakta ifrån H&R, tänkte att vissa behövde upplysas...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga 2. Måste jag byta stötdämparna när jag sänker min bil?
Svar.
Teknikerna på H&R utvecklingsavdelning, prioriterar bilens funktion när de testar fram nya sänkningssatser, bilens original stötdämpare testas grundligt och den nya fjädern anpassas väldigt tydligt för att fungera perfekt tillsammans med bilens stötdämpare. Väljer Du en H&R sänkningssats som sänker 30-45mm så finns det ingen anledning att byta Dina stötdämpare, om Du däremot väljer en 50-60mm sats så rekommenderar H&R Cupstötdämparna Har Du en äldre bil som har rullat många mil, då kanske det ändå är dags att byta stötdämpare, Du kan då mycket väl köpa originalstötdämpare.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga 5. Jag har köpt en fjädersats av ett okänt fabrikat på nätet, satsen skulle sänka 40mm fram och bak, när fjädern var monterad så visade det sig att bilen bara sänktes 15mm, jag har kontrollerat fjädern artikelnummer och det stämmer exakt med vad jag beställde, när jag frågade företaget som sålde fjädersatsen så fick jag svaret att " kör med bilen ett tag, fjädern sätter sig och om ca. 1 månad har bilen blivit 40mm lägre. Stämmer det?
Svar. Att en fjäder "sätter sig" efter ett tag, det har jag hört många gånger, problemet är att om en fjäder "sätter sig" då är det fel på fjäderns härdning, fjädern kommer troligen att fortsätta att "sätta sig" tills dess att fjäderringarna ligger helt hoppressade. Du kan få en liten justering på nivån efter ett par kilometers körning på grund av att fjädern då kryper ner i fjäderskålen och hamnar rätt, det kan göra kanske 5mm på nivån.
H&R sänkningssatser är producerade för att hålla den nivån på bilen som Du får när satsen är monterad och fjäderns hela livslängd.
Sen om Vparts ser likadant på saken vet jag ju inte.