Bmw 1602 -73 "s14 sleeper`n"

nyman88
26 december 2009 · 544 Inlägg

Pure power!
http://i45.tinypic.com/pww11.jpg

http://www.garaget.org/?car=134851

Min projektbil:

Bmw 1602 -73, orginal med 13000mil på mätaren, mer info nedan.
http://i41.tinypic.com/35a57ac.jpg

http://i40.tinypic.com/vqo8rp.jpg

http://i43.tinypic.com/2r2ve9v.jpg

http://i40.tinypic.com/242hkr9.jpg


Okej nu lägger jag upp min första projekttråd på min 1602a då jag anser det här projektet mer värt att nämnas än dom tidigare jag haft.

Syftet och tanken med just mitt projekt är att bygga en sk "sleeper" med ca 200hk under huven (sugtrimmat självklart).

Jag specar upp lite av setupen här nedan:

Motor/växellåda:

ÄNDRAT! ny spec är följande:

* 2,3l 16v s14 m3 motor. 195hk orginal

Gamla specen (sparar den bara för att)
* 2,0l
* Smidda kolvar
* Viktad/balanserad vev + svänghjul
* 304g kam eller värre
* Portad topp
* Weber 45er (Köpt)
* Extraktorgrenrör 4-2-1/ 2,5"
* 2,5" avgassystem, ev kommer ferrita bygga ett system
* Ev lättat svänghjul, organisk lamell, saab tryckplatta

* Getrag 5 växlad e21 låda (redan monterad)
* Getrag sportlåda (1an bakåt)

Chassi:

* 2002Turbo bromsar runt om
* Bilstein dämpare
* 60/40 sänkfjädrar
* Exentriska bärarmsinfästningar
* lamelldiff 40% (redan monterat)
* Stålomsbunna bromsslangar
* Racebelägg fram, Orginal bak
* Svetsa och förstärka alla balkar och svaga punkter

Inredning:

* Sportskinn (orginal)
* Varvräknare
* Sportratt
* Alpina trä växelspak

kaross:

* Takräcke
* Extraljus (4st)
* Nya tröskellister
* nya dörrlister
+ mycket mer smått blir nytt


ja det var lite om hur jag hade tänkt mig det hela.
Bilen är nu under demontering för lackering under jan/feb månad, bilen blir i orginal colcoradogul färg som tidigare.

HISTORIA:

Under sommaren 2008 ägde jag 6st 02er varav 4st var i trafik och besiktade som jag körde med, dom kan ni se på min sida bla.
Efter ett tillfälligt hjärnstopp så såldes alla bilarna då jag trodde jag var klar med 02 serien efter att jag hade tröttnat.
Efter en tid utan en 02a började apstinensen sakta krypa fram, då min jobbarkompis ville sälja sin colcoradogula rostfria 02a beslöt jag mig för att köpa den utav han i början av 2009.
Bilen har 6 eller 7 ägare med mig inkluderat.
Mätarställningen stod då på ca 12500 mil vilket kunde styrkas med nästan en komplett uppsättning besiktningspapper i arkivet (handsfacket).
Och på den här grunden är det nu jag bygger den bil jag själv vill ha, det kan svida i ögonen att "förstöra" en gamal fin orginalbil, men jag resonerar som så: Att dom ingrepp jag gör skall kunna återställas till orginal om någon vill det i framtiden.
ALLA orginaldelar märks upp och kommer sparas till eftervärlden.

Senast redigerat av nyman88 (19 juni 2010)

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
Lygdman Amatör
26 december 2009 · 488 Inlägg

Ska bli kul å se framöver på vägarna, lycka till smile
525an (e12) hade väll varit värd att nämna också!
Prenumeration lagd

Senast redigerat av Lygel80 (26 december 2009)

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
nyman88
26 december 2009 · 544 Inlägg

Lygel80 skrev:
Ska bli kul å se framöver på vägarna, lycka till smile
525an hade väll varit värd att nämna också!

Ser att du bor i samma kommun. så du har inte sett min bil under sommaren?
körde med den rätt flitigt tills den ställdes undan i october

Jo den var ju iof ett projekt man skulle kunna nämnt. Men jag hade en projekttråd på ett annat forum för den bilen

Länk till den tråden:


http://www.e28.se/forum/viewtopic.php?id=6052

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
Lygdman Amatör
26 december 2009 · 488 Inlägg

nyman88 skrev:

Lygel80 skrev:
Ska bli kul å se framöver på vägarna, lycka till smile
525an hade väll varit värd att nämna också!

Ser att du bor i samma kommun. så du har inte sett min bil under sommaren?
körde med den rätt flitigt tills den ställdes undan i october

Jo den var ju iof ett projekt man skulle kunna nämnt. Men jag hade en projekttråd på ett annat forum för den bilen

Länk till den tråden:


http://www.e28.se/forum/viewtopic.php?id=6052

Ha ha ha, klart jag sett dina bilar vi har pratat några gånger med..
Häls. Jimmy Lygdman

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
alain www.bimmerpower.org
26 december 2009 · 3 995 Inlägg

Det blir kul att följa projektet med din BMW 1602, hoppas på att se många bilder under pågående arbetet.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Rquired Allmänt envis
26 december 2009 · 12 512 Inlägg

Skall bli kul att följa, har börjat bli lite populärt med Bmw 02-projekt här på Garaget nu. Bara trevligt... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
nyman88
26 december 2009 · 544 Inlägg

Lygel80 skrev:

nyman88 skrev:

Lygel80 skrev:
Ska bli kul å se framöver på vägarna, lycka till smile
525an hade väll varit värd att nämna också!

Ser att du bor i samma kommun. så du har inte sett min bil under sommaren?
körde med den rätt flitigt tills den ställdes undan i october

Jo den var ju iof ett projekt man skulle kunna nämnt. Men jag hade en projekttråd på ett annat forum för den bilen

Länk till den tråden:


http://www.e28.se/forum/viewtopic.php?id=6052

Ha ha ha, klart jag sett dina bilar vi har pratat några gånger med..
Häls. Jimmy Lygdman

ja nu ringer det en klocka i hjärnkontoret. men att du hade en pickis det viste jag inte om, därför det inte kopplade hehe.
Du har en trevlig bil du med ser jag, väldigt fin!

Senast redigerat av nyman88 (26 december 2009)

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
Knugcab
26 december 2009 · 5 111 Inlägg

Fy fan vad trevligt... BMW 02 är fan KULT!

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
nyman88
26 december 2009 · 544 Inlägg

ja för övrigt så skall jag försöka hålla denna tråden vid liv då arbetet med demonteringen inför lackering är i full gång just nu.
Jag har hunnit lyfta ur motorn och rensat hyffsat under huven, det som ska bort där under är pedalstället med bromsservot bla..

jag ska försöka ladda upp bilder med, men som tidigare nämnt så väntar jag på att min dator ska komma tillbaks från reparation:

Ps: jag har nu ändrat första inlägget med lite komplimenterande historia om bilen!

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
nyman88
28 december 2009 · 544 Inlägg

Update:

gör en liten update även om den verkar meningslös i andras ögon men i fortsättningen görs dom för min egen skull då minnet sviker en del wink

Åter till ämnet.. Jag har funderat lite på hur jag ska lägga upp min renovering utav denna bil.
tanken är att bilen inte ska vara i nyskick då jag vill/kommer använda den som vilken annan bil som helst (fast lite mer varsamt kanske?).
Därför återkommer jag till samma problem som jag inte har hittat någon bra lösning på just för tillfället. och det är om man ska köpa var enda liten pinal och skruv nytt eller om man ska se ut dom bästa bitarna och byta det som inte duger?

Då är ju frågan, vad duger? och vad duger inte av det beg delarna som sitter monterade på min bil nu tex?
Ett exempel är dörrhandtagen som blir "knottriga" på ovansidan i kromet. vä är för dålig har jag redan konstaterat men hö sida har endast ett "knotter" sår på ovansidan, annars är det som nytt.

Syndpunkter och kommentarer på vad jag ska göra med hö dörrhandtag tak wink

God natt.

Senast redigerat av nyman88 (28 december 2009)

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
camaro67 Meister
28 december 2009 · 6 763 Inlägg

nyman88 skrev:
Update:

gör en liten update även om den verkar meningslös i andras ögon men i fortsättningen görs dom för min egen skull då minnet sviker en del wink

Åter till ämnet.. Jag har funderat lite på hur jag ska lägga upp min renovering utav denna bil.
tanken är att bilen inte ska vara i nyskick då jag vill/kommer använda den som vilken annan bil som helst (fast lite mer varsamt kanske?).
Därför återkommer jag till samma problem som jag inte har hittat någon bra lösning på just för tillfället. och det är om man ska köpa var enda liten pinal och skruv nytt eller om man ska se ut dom bästa bitarna och byta det som inte duger?

Då är ju frågan, vad duger? och vad duger inte av det beg delarna som sitter monterade på min bil nu tex?
Ett exempel är dörrhandtagen som blir "knottriga" på ovansidan i kromet. vä är för dålig har jag redan konstaterat men hö sida har endast ett "knotter" sår på ovansidan, annars är det som nytt.

Syndpunkter och kommentarer på vad jag ska göra med hö dörrhandtag tak wink

God natt.

Svårt att säga när det inte finns någon bild på de. Lägga igen handtagen helt kanske?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
nyman88
28 december 2009 · 544 Inlägg

Frågan med dörrhandtagen var ett exempel på hur seriös och vilken nivå man skall lägga sig i renoveringen?
Att lägga igen dörrhandtagen helt är ingen tanke jag har tyvärr

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
Lygdman Amatör
28 december 2009 · 488 Inlägg

Gränsdragningen är alltid det svåraste i ett bygge, men det är bra att sätta upp gränser i förväg (och hålla dom wink )
Jag gjorde tyvärr inte det när jag började med mitt Mustang projekt och vissa saker vet jag inte hur många gånger jag gjort om innan jag blivit nöjd...

Men räcker det att den ser bra ut i "andras" ögon så byt det sämre av dom bara, jag menar eftersom du ställer frågan så har du höga krav själv och det är ju du som ska vara nöjd när den är klar..

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
Tias88 OEM Rox
28 december 2009 · 245 Inlägg

Underbart.. Underbart!!! Älskar gamla bmw!

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
nyman88
28 december 2009 · 544 Inlägg

Lygel80 skrev:
Gränsdragningen är alltid det svåraste i ett bygge, men det är bra att sätta upp gränser i förväg (och hålla dom wink )
Jag gjorde tyvärr inte det när jag började med mitt Mustang projekt och vissa saker vet jag inte hur många gånger jag gjort om innan jag blivit nöjd...

Men räcker det att den ser bra ut i "andras" ögon så byt det sämre av dom bara, jag menar eftersom du ställer frågan så har du höga krav själv och det är ju du som ska vara nöjd när den är klar..

Ja men du har ju helt rätt i den saken. igentligen skall man väl radan veta hur man vill ha det innan man börjar, men det ändras snabbt när man väl börjar srapa lite på ytan av vad som bör/skall bytas.

Och som du sa, att andra ska vara nöjda det bryr jag mig inte om alls då folk kan klaga på allt möjligt om dom så vill det.. vet ju hur en annan kan vara hehe

Tillbaks till mitt handtag på höger sida så tror jag nog att det får sitta kvar ett par år till.! Men att det blir lite nya packningar mellan dörr/handtaget istället.

Och där tror jag att jag har lagt ribban får vi hoppas.
Jag har en del prylar som skulle behöva poleras, så vet någon som tar åt sig poleringsjobb utav krom så får ni gärna hojta till?

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
nyman88
29 december 2009 · 544 Inlägg

Jaha eftersom jag är hemma pga en jäkla förkylning så börjar ju rastlösheten göra grova spår i min vardag just nu..
Därför tog jag mig tid att ladda upp dom bilder jag har tagit än så länge (Det tar på psyket med den här datorn)..

Jag har för mig att jag tog bilder innan jag började demontera, men dom låg inte på kameran tydligen. Så då ligger dom troligen på den andra datorn som är på reparation.

Ja här har jag demonterat grill, njure, stötfångare, extraljus, huven, takräcket bla.
http://i49.tinypic.com/1zc0l1y.jpg

Ser ni rostbubblorna under lacken? det fanns/finns gott om dessa har jag nu sett...
Frontplåten under stötfångaren
http://i48.tinypic.com/29lo1ex.jpg

Frontplåten under stötfångaren
http://i47.tinypic.com/mha9ud.jpg

Vänster dörr i framkant
http://i50.tinypic.com/11m88eo.jpg

Och här ser ni min kladd på vad som bör/ska köpas. Listan fylls på vart efter man jobbar på.
http://i48.tinypic.com/vql1dd.jpg

Det här är listan på vad som ska göras bla.. den fylls också på vart efter man river och funderar hehe.
http://i48.tinypic.com/5v21yf.jpg

Här ser ni en jävligt dålig bild på min skadade ratt, den revan som syns där ska lagas på något vis (inte av mig dock)
http://i48.tinypic.com/zx8gea.jpg

Sedan har jag en bra mycket större skada på förarstolen tyvärr.. har för mig att det ska finnas ett sadelmakeri utanför sala som tydligen skall vara bra?
http://i45.tinypic.com/117a9gx.jpg

http://i45.tinypic.com/234coh.jpg

Och här har vi den oslipade 1,6l diamanten... suck!! och så kommer den förbli.
http://i50.tinypic.com/veu59f.jpg

motor på väg ur
http://i50.tinypic.com/veu59f.jpg

Ingen klagar på min puts nu. jag har jobbat sedan 1973 på den här finishen!
http://i50.tinypic.com/2m2csvb.jpg

Nu ska får det vara bra för en stund framåt.

Tips på någon som polerar och lagar skinn motages gärna?.

Senast redigerat av nyman88 (29 december 2009)

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
Moparboy440
29 december 2009 · 4 682 Inlägg

Härligt med vassa sugisar! Ska bli kul att följa smile.

nyman88
29 december 2009 · 544 Inlägg

Moparboy440 skrev:
Härligt med vassa sugisar! Ska bli kul att följa smile.

Målet är nära 200 sughästar på hjulen, det är inte omöjligt men dyrt dock.

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
nyman88
29 december 2009 · 544 Inlägg

Lägger upp ett par bilder till.

Bild på fronten. Förstår inte att bilderna kan ljuga så mycket som dom gör.
Tittar man på tidigare bilder så funderar ni säkert varför denna behöver lackas om. Men det får ni se på dessa kort som kommer nu.
http://i47.tinypic.com/30kginq.jpg

Motor = borta. Finns jobb att göra.
http://i49.tinypic.com/opvb47.jpg

Allt ska bort inför lackering. många brukar låta servon sitta kvar med pedalställ men jag tycker man missar för mycket av lackeringen då. Det enda jag låter vara kvar är kabelstammen då den inte bara är att dra ur bilen precis..
http://i50.tinypic.com/w2jfb9.jpg

En sak jag gillar på just den här 02an är att det inte finns ett enda rosthål att lag på karossen. Måste vara drömmen för en renoverare tycker man smile
http://i49.tinypic.com/106n9qp.jpg

http://i46.tinypic.com/egznfk.jpg

Sen att det finns en del ytrost är ju en annan femma. Men efter lite blästring så är det också fixat.
http://i46.tinypic.com/9l8u8g.jpg

http://i46.tinypic.com/2ecjej6.jpg

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
nyman88
29 december 2009 · 544 Inlägg

vist fan jag skulle höra om eran kommentar över en fundering jag har.

Skall jag använda koppar eller stålrör till bromsarna?
ur orginalsynpunkt är det ju stål som gäller, men förr eller senare rostar ju dom.
Koppar håller mycket bättre men dom ser inte orginal ut och så ärjar det efter ett par år..

svår fråga. vad tycker ni?

Prestanda med stil
BMW 2002Tii "M3 supercharger" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang