3549
Sök

Dålig dämpning vid kall väderlek?

3 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Har en Mazda 323 Kansei från -98 som är väldigt stötig vid små gupp. Detta började visa sig vintertid när det blev riktigt kallt. Värmer jag upp hjulhusen och därmed stötdämparna blir det mycket bättre. Finns det någon vänlig själ som kan tala om för mig om detta bara är inbillning eller om stötdämparna faktiskt kan bli sämre av kyla? Kan tillägga att jag kör på grusväg dagligdags, vilket innebär att det blir väldigt sörjigt i hjulhusen när det är töväder.

1 327 Inlägg
19 januari 2010
Allt på en bil blir segare vid kyla. Stötdämpare fjädrar inte lika snabbt när de är kalla. Så JA, stötdämpare blir sämre vid kyla.

huh?
10 427 Inlägg
19 januari 2010
Som Aero T16 skrev, stötdämparna blir segare i funktionen, de är delvis fyllda med olja som ska pressas fram och tillbaka. Tycker mina nästan blir lika hårda som rena sportstötdämpare när det är -25.
Lika med bussningar och annat som annars är lite mjukare.

105 Inlägg
19 januari 2010
Fjädringen fryser antagligen...

1 758 Inlägg
19 januari 2010
Linusandler skrev:
Fjädringen fryser antagligen...

Det har jag jävligt svårt att tänka mig, men precis som alla andra vätskor blir oljan i dämparna mer trögflytande ju kallare den är.

21 761 Inlägg
19 januari 2010
Kör en Volvo 240 i minus 30 grader, då behövs nästan njurbälte pga den stela fjädringen. wink

Fast de bilarna är ju rätt stötiga i vilket fall som helst.

3 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Tack för svaren! Men byte av stötdämpare bak är kanske ändå på sin plats? Såvitt jag vet har de inte blivit bytta någon gång. Känns inte riktigt rätt att jag ska behöva värma upp hjulhusen med värmefläktar för att få en någorlunda komfortabel körning.

huh?
10 427 Inlägg
20 januari 2010
Alltid trevligt att byta stötdämpare, är väl en av de mest klassiska "slitdelarna".
Hur långt har bilen gått?

3 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Sisådär 18200 mil. Dessvärre är då dags att också byta kamrem, vilket går på ungefär 3500kr. Kanske kan man byta stötdämpare själv?

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 januari 2010
Kan bara stå med i kören, min (läs jobbets) flong nya berlingo nästan studsade ut från parkeringen nu när det var som kallast häromsistens i stockholm.
Lätt i bak utan nå last så blev det ännu värre.
Enkel fysik, olja blir trögare i kyla.

Sök