Audi a4 1,8TS quattro -98. tappat turbotryck...

Team-Bmw
21 februari 2010 · 86 Inlägg

Har känt att bilen blivit slö, kollade på tryckmätaren till turbon och ser att den laddar ca, 0,25 ist för 0,6 bar. Har inte hunnit kolla upp det, tänkte se om någon vet vad detta kan bero på, eller någon som har varit med om detta.

Väldigt tacksam för tips..

// Dennis

Senast redigerat av Team-Bmw (21 februari 2010)

tomtemat
21 februari 2010 · 218 Inlägg

kollat om det är läckage ?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Team-Bmw
21 februari 2010 · 86 Inlägg

tomtemat skrev:
kollat om det är läckage ?

Nej har inte kollat det, men de känns inte som att det skulle vara något läckage, för den laddar precis 0,25 och inge mer.

tomtemat
21 februari 2010 · 218 Inlägg

Har du extern wastegate lr liknande? isf kan nån slang där ha hoppat o därav bara ge dig grundladdet?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Team-Bmw
21 februari 2010 · 86 Inlägg

tomtemat skrev:
Har du extern wastegate lr liknande? isf kan nån slang där ha hoppat o därav bara ge dig grundladdet?

Kan hända ska forska lite i det.. men de låter ju ganska vettigt, för de e ju bara precis så att den laddar, sen händer det inget mer. hmm

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
21 februari 2010 · 744 Inlägg

wastegate stången som fastnat kanske ?

SibbSon Mr. AUDI !
21 februari 2010 · 642 Inlägg

Kan va att den går på nödläge?, men börja med o kolla alla vacum slangar!

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
_karlsson_90
21 februari 2010 · 45 Inlägg

Sitter återcirkulerande dumt orginalt på dom. tongue kolla så inte den hængt sig!

Volvo 240 "Mint Condition" (1992)
tomtemat
21 februari 2010 · 218 Inlägg

Team-Bmw skrev:

tomtemat skrev:
Har du extern wastegate lr liknande? isf kan nån slang där ha hoppat o därav bara ge dig grundladdet?

Kan hända ska forska lite i det.. men de låter ju ganska vettigt, för de e ju bara precis så att den laddar, sen händer det inget mer. hmm

Precis, kolla wastegaten så inte den hängt sig samt slangarna där o skriv va du hittar smile

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Audi-powah
21 februari 2010 · 497 Inlägg

tycker de verkar lite väl lågt ladd för att vara magnetventilen men kan vara den så dra av kablen till magnetventieln och kolla blir det ingen skillnad när du kör då så e de magnetventilen till 50%.
men mest troligt så är det wastgaten som är fallet då det låga laddet eller kablar som är av/sprukna.
även när den ladda 0.6 bar så är det lite väl lågt på 180hks versionen har för mig dom ska ladda 0.8 bar då 150 hps versionen laddar 05-06 bar det är trots allt högtrycks k03 turbo som sitter i 180 hks vers.
jag tycker du ska turbo trycks mätta systemet för bästa felsökning.

Senast redigerat av Audi-powah (21 februari 2010)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Team-Bmw
21 februari 2010 · 86 Inlägg

tomtemat skrev:

Team-Bmw skrev:

tomtemat skrev:
Har du extern wastegate lr liknande? isf kan nån slang där ha hoppat o därav bara ge dig grundladdet?

Kan hända ska forska lite i det.. men de låter ju ganska vettigt, för de e ju bara precis så att den laddar, sen händer det inget mer. hmm

Precis, kolla wastegaten så inte den hängt sig samt slangarna där o skriv va du hittar smile

Har kollat slangar, kablar m.m, och hittar ingenting som har lossnat eller gått av.. (även kollat underifrån i lyft)

Team-Bmw
21 februari 2010 · 86 Inlägg

Audi-powah skrev:
tycker de verkar lite väl lågt ladd för att vara magnetventilen men kan vara den så dra av kablen till magnetventieln och kolla blir det ingen skillnad när du kör då så e de magnetventilen till 50%.
men mest troligt så är det wastgaten som är fallet då det låga laddet eller kablar som är av/sprukna.
även när den ladda 0.6 bar så är det lite väl lågt på 180hks versionen har för mig dom ska ladda 0.8 bar då 150 hps versionen laddar 05-06 bar det är trots allt högtrycks k03 turbo som sitter i 180 hks vers.
jag tycker du ska turbo trycks mätta systemet för bästa felsökning.

ja kanske va lite snål på standard trycket, (kan vara mätaren som visar lite fel me) men den brukar ligga på runt 0.7 ... vart eller hur kan jag tryck-mäta turbon på bästa sätt?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81921/864563_312516.jpg
...

Kommer inte på vad denna heter, iaf så hörde man hur den lät förut när bilen var igång, märkte att den var tyst nu.. och blev ingen skillnad när jag ryckte kabeln till den. Kan denna ha något med saken att göra?

Team-Bmw
23 februari 2010 · 86 Inlägg

Jag hade bilen inne i garaget för upptining i söndags-natt för att se om det
blev bättre, resultatet blev ingen skillnad.

Men idag när jag tog bilen till jobbet så märkte jag att ladd-trycket va tillbaka..big_smile
Tycker detta är väldigt konstigt... nån som har en aning om vad det kan vara då?hmm

Senast redigerat av Team-Bmw (23 februari 2010)

H0lmgren
2 maj 2013 · 572 Inlägg

Ser att detta är gammalt.. Men här är inget svar på felet.. Har likadant fel just nu.. Fick du rätt på det Team-Bmw??

DZ Design På Facebook
TS_quattro fyrkrafsare
2 maj 2013 · 1 443 Inlägg

som alltid när man får motorproblem på en modern (nåja) elektroniktung bil: kolla felkoder!!! finns det inga? i så fall kolla slangar/wastegate etc efter mekaniska fel, finns det felkoder? åtgärda indikerat fel och prova igen!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
H0lmgren
2 maj 2013 · 572 Inlägg

Finns inga felkoder.. Hittar ingen läckande slang..

DZ Design På Facebook
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang