3941
Sök

Dåliga bromsar volvo 142

Holgersson
102 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
jag har problem med bromsarna på volvon.
pedalen tar ganska långt ner och pedalen är lite trög... de tar ett tag innan den bromsar. jag har bytt samtliga bromsslangar belägg och renoverat oken i bak.. samt luftat... tyvärr så är en nippel av på vänsterfram-ok.. kan de göra att pedalen känns så konstig? själv gissar jag på luft i bromsarna eller bromsservon..
pedalen känns allmänt trög åt alla håll.. huvudbromscylindern är nyligen renoverad.
någon som har någon idè om va detta kan vara????

väldigt tacksam för all hjälp!smile

473 Inlägg
20 mars 2010
luft i systemet ska normalt inte göra att pedalen känns trög . om du har luft så märker du det genom att pumpa med pedalen och om den tar högra upp efter ett par pumpande så finns det luft.
Borra ur nippel och gänga dit en ny köp en med större gänger. man kan även lufta den kretsen med slang/röret men det blir alldrig riktigt hundra .

1 210 Inlägg
20 mars 2010
huvudbroms cylinder sagt upp sig?? men de är ju en 140 bara att byta ju tongue finns på konsum wink

473 Inlägg
20 mars 2010
jaha det gjorde de ju förr i allafall nu kanske de är lite mer sällsynta på konsum

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 mars 2010
holgers142 skrev:
jag har problem med bromsarna på volvon.
pedalen tar ganska långt ner och pedalen är lite trög... de tar ett tag innan den bromsar. jag har bytt samtliga bromsslangar belägg och renoverat oken i bak.. samt luftat... tyvärr så är en nippel av på vänsterfram-ok.. kan de göra att pedalen känns så konstig? själv gissar jag på luft i bromsarna eller bromsservon..
pedalen känns allmänt trög åt alla håll.. huvudbromscylindern är nyligen renoverad.
någon som har någon idè om va detta kan vara????

väldigt tacksam för all hjälp!smile

Kolla så att servon verkligen fungerar. Om du håller tryck på pedalen så ska den sjunka något när du startar bilen. Har varit med om på flera hunnförtisar att slanganslutningen på grenröret till servon har blivit täppt, även backventilen kan spöka. Det går hjälpligt att lufta på slangen ute vid oket men det blir inte bra.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Holgersson
102 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
servon verkar fungera som den ska. har bytt servo ett flertal gånger till sämre begagnade .. men har nu en bättre begagnad istället.. pedalen sjunker vid uppstart .. backventilen verkar fungera då jag provade den med munnen om de nu funkar.. vacum verkar finnas eftersom jag drog dän slangen på insuget o satte dit tummen fort som attan. de märktes att de vart sug.. släpper man så stendör motorn vilket är fullt normalt tror jag (?)
ska nog kolla lite noggrannare på vacumslangen och eventuellt byta ut den mot en bättre(sämre) begagnad.. pedalen tar lång ner som attan. går inte att nita på torr asfalt då jag var ute och körde idag. vore ju bra eklart o få ur bromsnippeln..
kanske kan vara ide o byta huvudbromssylinder??
har en ligger:)

Sök