3308
Sök

Växellådsproblem Nissan Skyline R34 GTT, riktigt illa

5 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Hej,

jag behöver er hjälp!

Jag skulle byta originalväxelspaken till en shortshifter i min Skyline R34 GTT årsmodell -99. Efter lite pysslande fram och tillbaka skulle jag montera fast originalspaken igen på test och det var då problemen började. Den fastnade på något sätt i växelförararmen i växellådan. Jag fick bruka något mer än milt våld för att få bort den igen, men det gick till synes utan några defekter.

När jag nu har bilen igång utan ilagd växel, dvs i neutralt läge, drar bilen framåt precis som att en växel ligger i, och det låter illa. Det går långsamt, inte så snabbt som det gör med 1:ans växel i, men bilen drar ändå tydligt framåt. Jag måste alltså hålla kopplingen nere, även i neutralt läge.

Vet någon hur illa detta är? Jag vill inte köra bilen p.g.a oljudet och med risk för växellådsras. Rekommendationer på hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet tas tacksamt emot! Säsongen närmar sig snabbt....

Tack på förhand.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 mars 2010
Bara o riva isär! Du har troligtvis en kass växelgaffel som havererade i samband med "något mer än milt våld" sad
Såvida du inte har en extra låda är det bara att riva isär o ta reda på varför detta hänt sad

5 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Usch då, har aldrig gjort något sådant tidigare, men om det är enda utvägen så... Är det vanligt att en växelgaffel ger med sig? Är de inte grovt dimensionerade? De är ju det enda i växelföringen som tycks vara i aluminium, det andra verkar vara tillverkat i stål, så logiskt sett borde det kunna vara växelgafflarna, men ändå, tycker det är märkligt... sad

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 mars 2010
Har inte dragit sönder någon växelgaffel själv nån gång men har reparerat efter andra som har gjort det... Det KAN inte vara något annat är internt fel i växellådan!

Sök