7663
Sök

Överpris för däck eller jag som börjar bli snål?

70 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Halloj

Till mitt senaste inköp följde ett par 17 tummare med som jag verkligen diggar.
Problemet är att däcken är lite stora så dem ska bytas. Efter ett snabbt besök hos däckhandlarn fick jag priset 1300kr/st för 205/40/17 däck.

Är detta mycket eller är dessa verkligen i den billigare kanten?

OBS. Jag är ute efter billigare däck! pga ekonomin så får det gärna bli så billigt som möjligt.

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

KHRacing
17 mars 2010
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … p;dsco=121

424kr st inklusive frakt på www.dackonline.se   sedan 2-500kr i montering på mån liten bilfirma

70 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
aaa, jag kollade lite där.

Du verkar ha bra koll på däck wink
Hur stor skillnad märker man som "vanlig förare" på så pass billiga däck?

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

KHRacing
18 mars 2010
Youhan skrev:

Inte ett skit märker du om du alltid kör "normalt".

men dessa kan ha högre vägljud, ha sämre våtgrepp (men det finns det många märkesdäck
som har med, men dessa pratas det inte så ofta om) vara lite svårare att balansera (allt går),
eller slitas lite
snabbare/eller hålla i evigheter.

Nu kommer säkert många på denna sidan att varna dig för allt för billiga däck, men jag
personligen ser inget som helst fel i att testa dem, framförallt nu om du måste ha 17".

mvh K

2 072 Inlägg
18 mars 2010
KHRacing skrev:
Youhan skrev:

Inte ett skit märker du om du alltid kör "normalt".

men dessa kan ha högre vägljud, ha sämre våtgrepp (men det finns det många märkesdäck
som har med, men dessa pratas det inte så ofta om) vara lite svårare att balansera (allt går),
eller slitas lite
snabbare/eller hålla i evigheter.

Nu kommer säkert många på denna sidan att varna dig för allt för billiga däck, men jag
personligen ser inget som helst fel i att testa dem, framförallt nu om du måste ha 17".

mvh K

jag testade billiga däck till min bil 17t var det.. ja.. de testades pga mycket skitskack att de är dåliga däck..
men blev förvånad att de var bra.. var ej högljuda var ej "farliga" under regn..
men vet ju aldrig..ja hade michelin på mercan och 1st sprack vid 180km/h.. :S
Senast redigerat av sandzoo (18 mars 2010)

Sandzoo i da house

70 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Lutar bara mer o mer åt att fixa däcken själv från däckonline o ta hjälp av någon att kränga på dem..

Tack för hjälpen!!

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
18 mars 2010
http://www.nordendack.se/Sommardack_17_ … 7/cat/5880

Dock kostar ALLA däck där just nu 469:- st, antagligen uppdaterar dom sidan eller nåt...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

1 489 Inlägg
18 mars 2010
Om man får tillåtelse och kapa tråden lite? wink

Vad tror ni om Kenda KR20, priset på en femhundring styck är ju iaf vettigt wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

2 751 Inlägg
18 mars 2010
Oftast är det sämre våtgrepp och att dom är lite mer högljuda. Har budget däck på min Golf och dom är faktiskt helt otroligt bra då det är torrt, greppar som klister mot asfalt. Fast när det regnar så får man ta det lite lugnare. Kostade 650kr/st 225/40/18

Who Djaa bless no man curse

108 Inlägg
18 mars 2010
Däckonline har bilfirmor som monterar däcken, du kan välja att få dom levererade direkt till din närmsta däckonline ansluten bilfirma så ringer dom när dom finns där och så bokar man en tid för montering och balansering...

tysk.
592 Inlägg
18 mars 2010
ITS_CUSTOM skrev:
Däckonline har bilfirmor som monterar däcken, du kan välja att få dom levererade direkt till din närmsta däckonline ansluten bilfirma så ringer dom när dom finns där och så bokar man en tid för montering och balansering...

Det söker man efter här:
http://dackonline.se/Dackmontering.html

Ifall inte någon skulle hitta på hemsidan smile

1 335 Inlägg
18 mars 2010
1052kr tar jag för Kumho i 205/40R17
Problemet med Däckonline är att dom köper gammla däck, alltså nya däck som är tillverkade för x-antal år sedan. Därför dom har låga priser. Och däck är färskvara!
Senast redigerat av OphanWitehall (18 mars 2010)

2 751 Inlägg
18 mars 2010
OphanWitehall skrev:
Problemet med Däckonline är att dom köper gammla däck, alltså nya däck som är tillverkade för x-antal år sedan. Därför dom har låga priser. Och däck är färskvara!

Det är rent skitsnack. Det står ju på däcken när dom är tillverkade.
Sen är ju inte däck precis tillverkade 2 dagar innan du beställt dom.
Senast redigerat av DasAuto (18 mars 2010)

Who Djaa bless no man curse

1 335 Inlägg
18 mars 2010
DasAuto skrev:
OphanWitehall skrev:

Ta å läs senaste nummret av Däck Nytt nr1 2010.
(tidning som skickas ut till verkstäder)

1 749 Inlägg
18 mars 2010
OphanWitehall skrev:
DasAuto skrev:
OphanWitehall skrev:

Hade varit enklare att läsa den om den fanns på nätet.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 174 Inlägg
18 mars 2010
patrikke skrev:
OphanWitehall skrev:
DasAuto skrev:

Ska sägas också att DACKONLINE och dom andra gummi sidorna handlar inte sina däck av "goodyear Sweden" utan typ "goodyear USA" samma namn på skiten men inte samma blandning. (därför kan dom även säga att dom är till för den nordiska marknaden)

Om jag inte minns fel så kommer det bli jobbigt för vissa av dessa leverantörer för att alla sommarsulor måste vara märka med "E" och "S" och det har inte alltid dessa? kan vara helt fel ute vet ej smile

Annars tycker jag det låter som ett rimligt pris!

929 Inlägg
18 mars 2010
OphanWitehall skrev:
DasAuto skrev:
OphanWitehall skrev:

Risken, eller chansen att få gamla däck är betydligt större hos den lokala däckhandlaren. Däckonline har grym omsättning på sina däck. Men visst, risken att få gamla däck finns överallt.

Självklart fostras däckbranchen upp genom sina tidningar att allting annat än deras produkter är sämre. Det hänger naturligtvis på deras överlevnad. Vilka andra argument har dom för att kunder ska komma och köpa samma däck dyrare hos den lokala däckhandlaren?

Vilken grossist eller handlare skulle vilja ha så mycket däck på lager så att dom måste sänka priset på dem? Det finns inte.
Dom däck jag har köpt på nätet har aldrig varit äldre än ett halvår. Det räknas som färskt!

För den delen. Ett däck som är Oanvänt och lagrat utan direkt solljus åldras väldigt långsamt. 5 år är då inga problem.

Mats

1 335 Inlägg
18 mars 2010
patrikke skrev:
OphanWitehall skrev:
DasAuto skrev:

Dom skcikar nog gärna ett nummer om du ringer dom! wink 0470-63763 eller E-post: press.reklam@swipnet.se

1 174 Inlägg
18 mars 2010
mats757 skrev:
OphanWitehall skrev:
DasAuto skrev:

Risken, eller chansen att få gamla däck är betydligt större hos den lokala däckhandlaren. Däckonline har grym omsättning på sina däck. Men visst, risken att få gamla däck finns överallt.

Självklart fostras däckbranchen upp genom sina tidningar att allting annat än deras produkter är sämre. Det hänger naturligtvis på deras överlevnad. Vilka andra argument har dom för att kunder ska komma och köpa samma däck dyrare hos den lokala däckhandlaren?

Vilken grossist eller handlare skulle vilja ha så mycket däck på lager så att dom måste sänka priset på dem? Det finns inte.
Dom däck jag har köpt på nätet har aldrig varit äldre än ett halvår. Det räknas som färskt!

För den delen. Ett däck som är Oanvänt och lagrat utan direkt solljus åldras väldigt långsamt. 5 år är då inga problem.

Mats

Vad jag har hört av Goodyears egna grossist försäljare e att ett däck aldrig blir rikdigt gammalt så länge de ej har rullat, stått svalt och mörkt.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
18 mars 2010
OphanWitehall skrev:

Härligt etisk smutskastning av en konkurrent... Det är rent skitsnack. Jag har handlat av DäckOnline i flera år och jag har åtminstone aldrig fått gamla däck och jag har inte hört talas om att folk har fått det heller.

Jag köper nog mer förklaringen som någon annan gav att de köper in däcken av andra leverantörer än mindre däckhandlare, vilket blir lönsammare framför allt om de köps in i större partier. Men duger ett däck för USA så duger det säkert hur bra som helst för Sverige.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Sök