6491
Sök

Skoda Octavia RS -01. Fjädring vänster bak låter konstigt.

308 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Ja som rubriken säger så låter det lite konstigt.
Verkar oftast vara när bilen fjädrar upp igen. Vid normal körning på motorväg och i stan så låter det ingenting men exempelvis när jag kör in på min parkering hemma så kör jag över ett skarpt krön och när bakaxeln kommer över och liksom fjädrar upp så plonkar det till.
Samma sak när man kör långsamt över till exmpel ojämna vägar och bilen gungar upp sakta.

Låter som att det är fjädern men har kikat in när jag hade loss vinterdäcken och jag såg inget fel på fjädern.
Kan det vara bussningar eller nått annat som ger ett sånt ljud?
Jag har inte alls bra koll på hur sakerna sitter ihop där bak men fjädern och själva stötdämparen sitter inte ihop och går inte till samma fästen.

Tycker mej även höra lite klonkande ljud från höger både fram och bak när man kör över skarpa kanter som hål i vägen eller trottoarkanter. Dock inte samma ljud som där bak där det är mer "ekande" ljud. Bara en liten extranot om någon vill hjälpa till. Det viktiga just nu är vänster bak för det är riktigt störande med det där ljudet.

Tack på förhand.

308 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Ingen som har nått förslag?

Skriver iaf här sen när jag lyckats få bort ljudet va det var för fel.

876 Inlägg
14 april 2010
Troligen en fjäder som gått av vilket kan vara svårt att se..i annat fall kan det vara en stöttdämpare som är slut det ser oftast genom att det kan vara fuktigt runt stöttdämparen

mvh raya

308 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
okej tack smile Får ta en sväng någon torr dag och sen kika in och se om det är nått blött.

Men om fjädern gått av kan det inte synas som en spricka eller nått? Tänkte om man typ borstar med stålborste kanske det går se?

Säkert dags att byta ändå iofs då förra ägaren körde husvagn med bilen.

308 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Problemet löst.
Var mycket riktigt fjädern som gått av ca 3 cm allra längst ner mot skålen smile

Sök