7795
Sök

Rotationsriktning VS däckmönster. katastrof om pilarna går åt fel håll?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
tja!

lade om till sommardäcken för ett tag sen och har fått lära mig att däcken med bäst mönster ska ligga bak.
så jag mätte mönstret och lade dom 2 med bäst mönster bak (var 2 med 4mm och 2 med 3mm).

sen idag när jag kolla närmare upptäckte jag att på vänster fram och höger bak så pekar pilarna med "rotation" åt fel håll. detta betyder alltså att om jag lägger om dom så pilarna pekar rätt så har jag 4mm på vänster sida och 3mm på höger sida.

vilket är viktigast? att pilarna går åt rätt håll eller att ja har däcken med bäst mönster bak? blev väldigt förvirrad över detta nu nämligen tongue

tacksam för svar!

MVH

3 235 Inlägg
11 april 2010
Med pilen mot fel håll kan rullmotståndet bli större, plus att mönstret är ju till för att ju pressa undan vatten effektivastt när du kör i högre hastigheter, vilket inte kommer fungera om du vänder på däcket. På torr asfalt skulle jag tro att det inte spelar någon större roll.

2 174 Inlägg
11 april 2010
rätt håll är viktigast!!! Mönstret med rotation trycker ut tex vatten m.m ut från däcket, Om du har däcket åt fel hål, trycker han in allt vatten mot mitten, detta även utan regn ökar slitaget enormt, plus högre ljud m.m, Men åka 70 blås när det regnar kan vara det sista du gör. TRO MIG har vart med om detta.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
11 april 2010
Är ju inget som egentligen är bestämt att dom bästa däcken ska vara bak. Själv har jag helldre dom bättre däcken fram då jag anser att de e värre att förlora greppet med dom styrande hjulen än bakhjulen då man ofta kan parara sladden om de släpper bak bara framhjulen fortfarande har fäste.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

1 903 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
okej! tack så mycket för snabba svar. då ska jag ta och lägga om däcken rätt så fort jag får tid smile

kan detta vara anledning till att bilen drar lite lite snett efter att jag bytt till sommardäcken? hmm

MVH

1 903 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
_night_stalker_ skrev:
Är ju inget som egentligen är bestämt att dom bästa däcken ska vara bak. Själv har jag helldre dom bättre däcken fram då jag anser att de e värre att förlora greppet med dom styrande hjulen än bakhjulen då man ofta kan parara sladden om de släpper bak bara framhjulen fortfarande har fäste.

ne så har jag också tänkt men ifrågasatte detta när jag gick på körskolan och fick svaret att de bästa skulle vara bak för att förhindra just sladd. men det finns säkert många olika uppfattningar om just det smile

767 Inlägg
11 april 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
_night_stalker_ skrev:

ne så har jag också tänkt men ifrågasatte detta när jag gick på körskolan och fick svaret att de bästa skulle vara bak för att förhindra just sladd. men det finns säkert många olika uppfattningar om just det smile

Me de bästa däcken bak så är ju risken mindre att du får sladd men om du ändå skulle råka ut för det så är det ju ganska gött att ha dom bästa i fram ist. jag har alltid de bästa på drivhjulen men det är ju smaksak=)

1 903 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Jiimpa skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
_night_stalker_ skrev:

Me de bästa däcken bak så är ju risken mindre att du får sladd men om du ändå skulle råka ut för det så är det ju ganska gött att ha dom bästa i fram ist. jag har alltid de bästa på drivhjulen men det är ju smaksak=)

aa okej, ne jag har som sagt ingen större erfarenhet av det där. inte så erfaren då jag nyss tagit kortet. gick bara efter det dom intalade oss på körskolan tongue fast å andra sidan sade dom mycket dumt där, pekade med hela handen och sa att dubbdäck sög och friktionsdäck var det enda rätta.....roll

MVH

167 Inlägg
11 april 2010
Jag kan hålla med om argumentet att de är kan vara skönt o ha dom bästa däcken fram men de är bara på vintern (jamenar de går ju brett i varenda kurva i vilket fall) på sommaren har jag helst dom bästa bak. ironiskt nog har jag nya fram och slut bak i skrivande stund.  roll

Men är de rotations pil på däcken är de jätte viktigt att dom är åt rätt håll. annars får du en bil som vattenplanar i 40.
Senast redigerat av krakis (11 april 2010)

767 Inlägg
11 april 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Jiimpa skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

aa okej, ne jag har som sagt ingen större erfarenhet av det där. inte så erfaren då jag nyss tagit kortet. gick bara efter det dom intalade oss på körskolan tongue fast å andra sidan sade dom mycket dumt där, pekade med hela handen och sa att dubbdäck sög och friktionsdäck var det enda rätta.....roll

MVH

Dom har endel tråkiga ideer på bilskolan. som hade hålla händerna 10 i 3 och grejer. förstör ju körningen big_smile
Lycka till med däcken iaf och grattis till kortet! Du märker när du kört några 100 mil vad som passar dig med däcken tongue

Motborgare
1 099 Inlägg
11 april 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
_night_stalker_ skrev:

Orsaken är att de flesta som innehar körkort inte kan parera en sladd. Den friktionslösa ändan vill alltid leta sig mot färdriktningen, eller egentligen tvärtom, att de hjul som har mest friktion vill leta sig bakåt. Det medför att bilen snurrar och eftersom krockskyddet är mycket dårligt i sidan, jämfört med i fronten, så vill man häller att bilen går rakt fram. Har du kört mycket med bredställ och kan parera, så kan det vara lika roligt att ha de roliga däcken bak.

-- K

1 903 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Jiimpa skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Jiimpa skrev:

MVH

Dom har endel tråkiga ideer på bilskolan. som hade hålla händerna 10 i 3 och grejer. förstör ju körningen big_smile
Lycka till med däcken iaf och grattis till kortet! Du märker när du kört några 100 mil vad som passar dig med däcken tongue

haha, det sa dom iofs aldrig till mig, han struntade helt i vilken körställning jag hade tongue men ja håller med dig, man får ju kramp till slut om man ska sitta så.
tack så mycket smile

MVH

Sök