6760
Sök

Stötdämpare märke

3 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Ska byta stötdämpare på min Toyota Corolla kombi 1999. Jag har nog egentligen inga planer på att göra det själv men man vill ju gärna veta vilka dämpare som är bra och dåliga. Om inte annat så man har en referens för vad verkstaden egentligen tar betalt för och vad man eventuellt kan begära att de sätter in om det finns några som är bättre än andra.

Funderar också på att sätta i lite hårdare fjädrar då jag ofta kör med tung last, någon som har erfarenheter eller tips?

Konkreta frågor:

Vilka delar bytar man då fjäderbenet läcker? Och hur bråttom är det? (Alltså bara benet eller även fjäder och genomslagsgummi?)

Måste man byta både ben och fjäder eller räcker det med benet? (Förutsätter att det kan bli annorlunda om man ökar benlängden)

Vilket märke är bäst? (jag har ju ingen racing ambition precis men det är väl någon skillnad på biltema och monroe antar jag)

Tacksam för hjälp!

Motborgare
1 099 Inlägg
28 maj 2010
Monroe, som du nämner och Koni är ju de två stora inom stötdämpare. De finns ofta även i förstärkt utgåva för tungt lastade fordon.

Om fjäderbenet läcker, så är stötdämparen i det kasst. Byt så snabbt som möjligt.

Det räcker att byta bara stötdämparen, eller fjäderbenet, om det är kombinerat ben och dämpare.
Fjädern byter du bara om den har gått av, eller er gravt rostskadad. Då byter du givetvis båda fjädrarna på samma axel, precis som du byter båda stötdämparna.

-- K

12 086 Inlägg
28 maj 2010
Monroe gör eftermarknads standarddämpare och inte särskilt exklusivt märke tongue
Jag skulle vilja påstå att skillnaden mellan Monroe och Biltema är försvinnande liten.

Ska inte liknas med Koni, vilket jag tror är överkurs för dig som jag tolkar det.

Sök