Som du vill Max!
Jag har varit egoistisk! Jag tappade motivationen helt för en månad sen eftersom jag inte hann till bimmers, därför har jag inte brytt mig om att uppdatera här heller. Därför gottgör jag nu genom att skriva min hittills största update!
Update 25 juni
Vi börjar från när jag fick mitt tråg från svetsning, det var där det tog fart ordentligt! Det var helgen fyra veckor innan bimmers:
Tråg:
Returen som visade sig bli för tajt:
Motorn lyftes i lite snabbt med tråget provmonterat för att se så att det inte tog i någonstans:
Både motorn och Max är små, så de fick plats båda två!
Grenrör:
Tråg:
Sitter som en smäck:
Bild på insidan av tråget, skvalpplåt enligt den gamle rör-runt-sugsilen-modellen:
Ny packbox till veven:
Svänghjul, ser värre ut än vad det är, den har bara gått ca 25 mil på gata och en kvart på bana med sugmotorn förra året:
Motor i bil!
Fler bilder på grenröret, vet inte varför:
Meckbild med Makkan och Jonte i hagel i mitten av maj, lägg märke till Jonte och byggfläkten i garaget:
Trågfrigång mot bärarmen:
En vanlig 325-låda, får se hur den håller:
Här är mitt ersättningsblock för oljefilterhuset så jag kan åka med oljekylare:
Insidan, original backventil har flyttats över:
Fick tag i en extern oljefilterhållare via ett bytesjobb:
Ic-rör fick jag för halva priset + ett bytesjobb:
Slangar från do88:
Fick låna en polares ic med samma mått som den jag beställt från ppf:
...Så jag kunde måtta ic-rören:
Td04 19T special med uppfräst Saab 15t kompressorhus och volvo s70 t5 16t vinklat 3" avgashus:
Här drog vi bilen till en polares jobb och öste på en kväll/natt!
Dennis hjälper till att TIGa rostfri downpipe:
Här lämnade jag skrothögen den natten:
Tror detta var två veckor innan bimmers om jag inte missminner mig, det mesta gällande sprut kopplades här:
Tillbaka på päronens grusuppfart igen, farsan bidrog med partytältet, han tyckte synd om oss när vi stod i regnet vid något tidigare tillfälle:
Motorn börjar ta form:
Rör påsvetsat på turbon för att få bort silikonslangen från grenröret, wastegaten hamnade visst i bröstkåpan med!
Soppasystem dityxat, originalpump matar 2l catchtank, äkta bosch 044 matar fram, 8mm etanolbeständig bränsleslang från Swedol, original fuelrail, delphi 720cc rengjorda och flödestestade:
Mac laddtrycksventil från maxxtuning i mitten på bilden ungefär, biltemas sandwichadapter till oljefilterhållaren:
Fick en uppsättning nya Ls1-spolar också så kör med dem, biltemas tändkablar:
Varje Kg räknas när man åker 1,8l motor:
Lite kabeldragning från batteriet som numera är lokaliserat där bak där de sitter original på e36orna med sexa:
Den fula vingen skruvades dit:
Här är de sista bilderna från kl 03:20 på lördag morgon 24e maj, lördagen då bimmers va...
Avgaset klart:
Bilen startklar med lånad ic (eftersom min fortfarande inte hade kommit):
Jag hade en biltransport som stod och väntade med nycklar utlagda och jag hade gjort upp med en snubbe som skulle göra en duglig gatmapp. Men snubben som skulle mappa hjälpte någon av hans polare med nå bromsar kl halv fyra på natten så han kunde inte, men det gjorde inget för jag såg sen att mjukvaru-CDn till sprutet inte var i sitt foderal heller. Den var i en polares laptop, och han låg och sov, så det var kört...
Sen dippade motivationen till 0 i flera veckor, men nu är den tillbaka igen och i skrivande stund håller jag på att bygga om turboreturen med pump. Min fina ic, min 65 graderstermostat och min 50mm dump har kommit från ppf.
Nu tar vi tag i skrotet igen, så man får köra lite i sommar!
Mvh
/T