Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
Det går lite segt med updatesen nu, har haft lite annat för mig. Men det kommer ta fart igen nu strax! Har plockat ut rutorna ur Liket för att snubben som ska sätta i buren ska komma åt och svetsa fast buren i balkar etc. Från början var det tänkt att sätta i buren själv, men en riktig veteran på området ville ha lite bytesjobb, så då fick det bli såhär!
Såg någon snitsig video på youtube när någon tog ur en limmad vindruta hur snabbt och smidigt som helst med en ståltråd. Så tänkte att jag provar det!
Men, gick ju åt helvete i vanlig ordning
Tappade tålamodet, resulterade i en del dammsugning:
Jesper kom över och drog iväg mig till burbyggaren, kan säga att det var rätt kallt att bli bogserad utan rutor!
Så! När Liket var borta tänkte jag att nu har jag ju inget att göra ett tag, så köpte en grej!
Jahapp, man kunde valt den lättare vägen och lägga lite mer pengar och slippa allt jobb, alla slintsår och svordomar, men som vanligt går man den svåra vägen. Köpte mig ett objekt nu när Liket är iväg på bursvetsning - man måste ju ha å pyssla med!
Här är pärlan som jag köpte för kaffepengar; en Vw Lt 35 -76. Alltså skattebefriad, reggad som biltransport. Får lasta 1570kg på b-kort! Schysst att dra runt Liket till Sveriges olika banor ju!
Det är mycket jobb, senast besiktad -94, men det viktigaste är gjort; nytt broms och elsystem. Flaket är relativt nybyggt också (inte det röda!)
Den är reggad med b20, men den motorn finns inte kvar. Fick med en d24, en sådan skulle tydligen suttit i denna pärla original, men just denna motor verkar komma från en 240 diesel. Den versionen hade visserligen 82hk istället för 74 som i Lt:n, men det är ju fel tråg, så det stora för tillfället är att få tag i rätt tråg och byta. Sen kan man få motor, låda och kardan på plats!
Så länge har jag ägnat mig åt ett "litet lätt" golvjobb på förarsidan:
Samt bygge av insteg då det som satt där såg fullständigt livsfarligt ut:
Börjar få in snitsen med MIGen:
Det där trampar man nog inte igenom i första taget iaf.
Bytte en bit på sidan också:
Ett servicekit till d24an, vattenpump, kamrem, lite packboxar
Måste ju ha samma stuk på biltransporten som på Liket! Mattsvart med döskalle bak på hytten! hahaha Målet är att få den att fungera som den ska, regga med dieselmotorn och mysa till det i hytten med schyssta stolar och schysst stereo, så det är mysigt att åka långt med den
Jag har följt tråden länge och gillar det du gör , jag kan sponsra med två skinnstolar från audi som jag själv köpt för några år sen , men dom blev aldrig använda .
Dom finns i Vänersborg om du har någon som har vägarna förbi , mvh johansen
Amen fyfasen vad snällt av dig! Ska ju ner till jkpg på påsk, har en kompis som åker från Lidköping bl.a. kanske kan få till något bra där vi fortsätter via pm
Tuggummimannen skrev: Haha, nä precis, det som är tanken iaf. Sen vet man ju inte om denna härk säckar ihop eller ej Heller! Haha
Njae det kan man ju kanske inte vara helt hundra på heller Nu har vi iaf vårt garage mycket närmare Mantorp så det finns alltid plats ifall nått skulle gå på röven där iallafall
Bra nyheter: Bankörning på bimmers of sweden 23 maj är betald och klar! Fick ett samtal om att burbygget är klart! -Hämtar ev hem Liket imorgon!
Fixat fram d24 tråg som passar Lt och byggt om pickupen så silen hamnar rätt (Jesper med på bild!)
Lite sämre nyheter: d24an gick inte runt hela varvet utan fastnade precis innan 1ans och 6ans kolvar var i topp. Så slet av toppen och upptäckte skit i cyllarna:
Fräschade till den lite:
...och upptäckte detta vid 5ans cyl: Spricka från ett bulthål, via en kylkanal till förbränningsutrymmet, toppen är skrot
Lite bättre nyheter igen: ...Så har beslutat mig för att köpa och hinka i en d24 turbo! Blir nog finfiint med lite påställd turbodiesel!
AndreAron skrev: Härligt, ska bli kul att se liket på banan! tråkigt där med toppen, men när saekr går sönder gör det ju alltid rum för lite bättre grejer
Har ägnat mig åt att matta ner insidan för lack, måste lackas idag eftersom det ska regna resten av veckan! Står ju utomhus, bilen har inga rutor utan står under skynke.
Snart bara maskering kvar:
Nu börjar upploppet mot bimmers of sweden på mantorp. Mindre än 4 veckor dit! Nu öser vi på!
Nu äntligen är jag klar med alla ströjobb som jag lovat bort mig till så jag kan ta tag i min bimmer inför körningen på mantorp 23 maj! Och inte en dag försent, nu har jag bara en vecka på mig att få klart den! (Som vanligt). Har inte hunnit uppdatera här eftersom jag jobbat från tidig morgon till sen kväll senaste veckorna för att bli klar med allt så jag kan fokusera på Liket.
Här kommer det som hänt sen senaste updaten: Förberedde insidan av liket för lack, var ju ändå tvungen att lacka buren, så kunde ändå lacka resten också:
Biltemas hammarlack utblandat med lacknafta, sprutat med biltemas "proffsspruta" för 299kr:
Sen har det äntligen hänt!!!:
...Efter alla år av utomhusmeck!
Fick jag dra bilen till
En garageplats!
Såhär blev lacken:
Har bytt camberstagen till ställbara, fick inte till den cambern jag ville med original:
Sen har jag börjat måtta för extern wg, kom fram till detta:
Sen fick jag en ide med fälgarna till slicksen också!
Blästrade:
Polare lackade dom "likbleka" hehe
Sist men inte minst har jag fått tag i en i princip ny d24 till min Lt. Fordonsprogrammet i en skola köpte den ny och har startat den några gånger i testbänk, har alltid stått inne, aldrig gått en meter på gatan. pröjsade 2000 spänn!
Har även ett komplett turbokit på g till den från en d24t, men det blir efter Bimmers of sweden 23e maj
Imorgon ska jag hämta vindruta och 1mm tjock aluplåt till dörrsidorna! Nu öser vi på så det blir lite köra!
-Westerlund- skrev: Far åt fan, ett garage! Jag är sjukt impad av vad du har åstadkommit i garageuppfarten dock. Det har sin charm med utomhusmeck om det är bra väder, men jag kokade topplockspackningen i höstas så jag var inte lika optimistisk då när jag stod och monterade tillbaka toppen och det närmade sig November
Tack. Satte själv tillbaka en topp på en Saab i ösregn förra veckan, fy vad förbannad jag var stundvis! Riktigt skönt att vara inomhus
Marcuses skrev: Kör hårt Yasse så syns vi på fredag?
Drivkraft. Vad är det egentligen? Vad kommer det ifrån? Är det bra eller dåligt att ha mycket av det? För mycket av det?
9 dagar innan bimmers var jag äntligen klar med allt annat som behövde göras så jag kunde ta tag i min egna bil. Allt från första bilden fram till bimmers är utfört på 9 dygn, ca 12-15 timmars arbete på bilen per dygn.
Förra säsongen hade jag problem med skenladd på höga växlar och höga varv, förmodligen var det därför mina topplocksbultar sträckte sig så den började dra vatten. Så prio nu var bl.a. att konvertera till extern wg, fick bli en 50mm från biltema, måttade, byggde en jigg och skicka på Fredster som fick TIGa:
Ända sättet att få plats med wgn och få det rätt flödesmässigt var att kapa upp "lite" vid passagerarens fötter!
Min underbara flickvän Sara fick ansvar över dörrsidorna. Hon gjorde mallar i papp och klippte ut dessa i 1mm aluplåt=lätt (5,4kg/m2)
Även dessa tillverkade av Sara, nödvändigt för att få en tät och funktionell brandvägg in till catchtanken i skuffen:
Listan typ 5 dagar kvar:
Grenrör tillbaka
Får hjälp av Mackan att montera ny vindruta:
Screampipe punktad:
Listan kryssas av allt eftersom, men den växer också!!
Plastrutor laserskurna 4mm lexan från england!
Diffbulten hade böjt sig lite så morbror tillverkade en ny i härdat 12:9 stål, fint!
Stolsfäste till passagerare ihopkastat
Det börjar ta sig!!!
Körde ner bilen till en polares jobb som gjorde fyrhjulsinställning. Nu är den inställd för e36 coupe trackday, rätt rideheight och grejer! Detta var på torsdagen, körning på lördag:
Sen på kvällen var vi ute och mappade på gatan till 0,6 bars ladd. Dock med misständningar innan laddet kom. Efter en tids körning försvann laddtrycket i princip helt. Fick hjälp att riva på natten till fredag och konstaterade att den interna wgn, som lagts igen genom att hålla den stängd och svetsa armen på utsidan, hade öppnat sig. Förmodligen har det blivit så varmt att axeln som är pressad i armen och spjället vridit sig. Fredde svetsade dagen efter:
Sen kläckte Mackan som mappar ur sig att varvtalet i sprutet satt fast på 2800rpm på låga varv men att den följde motorns varv på högre varv, så blev till att byta triggergivare också.
Sen skulle jag "bara" ta ett varv runt området och se så jag fick laddtryck och så den inte misstände innan jag lastade och åkte mot mantorp. Detta var alltså fredag kväll runt 19:30. Körning Lördag. Vad händer? -Jo jag blåser toppackningen! -Det är kört...
...
Jag är helt slut, ont i magen, sömnbrist, matbrist (gick ner 3 kilo på 9 dygn) offrat pengar och tid från familj. Varför fortsätter jag för? Jag river toppen:
En o-ring i blocket hade gått åt fanders också.
Jag ringer runt efter toppackning, lyckas få tag i en Victor Reinz-packning från en kille som heter Ralf som hade garage söder om stan (rätt sida stan för min del).
Så klockan 1 på natten mot lördag står jag här: Toppen är planad och har allt för att plocka ihop den, inklusive material för att tillverka en ny o-ring till blocket.
Krigade på till klockan 4 på morgon, sen tog jag beslutet att lasta bilen och plocka ihop det sista nere på mantorp.
Sen var det ju det här med släpet som jag hyrde från macken.... Jag fick inte med vinschen när jag plockade ut det. Farsan kom och hjälpte till. Det slutade med att farsan fick putta upp Liket på släpet med sin Passat med massa wellpapp i mellan.
Åkte hem och sov 2 timmar, sen åkte vi ner lördag morgon.
_________________________________________________________________________________________ Lördag, på mantorp.
Nu kommer bilder från tjejens telefon, kände att det inte riktigt var läge att plocka upp telefonen.
Nästan hela dagen gick åt att skruva
Nu handlade det inte längre om att få köra, nu handlade det om att jag bestämt mig för att nå mitt mål som jag kämpat så för. Kom jag inte ut på den där jävla banan hade allt slit och alla uppoffringar varit förjäves.
Fick igång han, men han snubblade lite på en cylinder till och från.
Provade byta stift
Sen var det dags för dagens sista körpass
Haltade runt stundtals på 3 cyl och stundtals på 4 cyl (visade sig senare vara kabelbrott, en jordkabel till signalen till en spole). Men kom iaf ut på banan! Det var ingen som trodde kl 19:30 kvällen innan.
Här har jag precis kommit ur "bubblan" jag varit i senaste veckan. Trött, hungrig men nöjd över att ha nått mitt mål.
Farsan var med, tjejen var med, tillochmed morsan åkte ner trotts att hon alltid sagt att hon inte vågar följa med och se när jag kör. Tjejens bästa kompis och hennes kille till vänster var också med. Alla stod och jublade när jag äntligen rullade ut på banan
Det var historien om Bimmers det. Jag vet vad drivkraft är, men jag har ingen aning om var den kommer ifrån och varför man har den. Såhär i efterhand tycker jag delvis att jag är dum i huvudet som utsätter mig för sånt här. Men då andra sidan jag vet att känslan när man står i lajnen i depån med hjälmen på och blir utvinkad är ovärdelig. Bestämmer man sig för något kan man klara det om man bara ger sig fan påt och inte fokuserar på problemen.
Gatebil mantorp 12-14 juni var nästa event, 3 veckor efter bimmers.
Fixade kabelbrottet som gjorde att den snubblade på en cyl ibland och var ute och gled lite med bilen, Här är jag och Max och hämtar pizza tex: "Pizzaräser"
Fick surfplattan att funka med sprutet, trevligt att ha koll på vattentempen!
Var ute och mappade upp laddtrycket till ca 1,3 bar. Här står bilen färdigmappad torsdag kväll, avfärd mot gatebil fredag morgon!
Fick tag i lite robustare biltransport denna gång: Dessutom sovhytt för 2, så jag och Jesper hade sovplats för hela helgen
Bilen höll och är tillbaka i garaget för olje- och filterbyte. Här är en av körningarna från gatebil:
Nästa steg blir att montera hydraulkrycka så man lära sig använda den när man sladdar och bygga fästen till splittern och bromskylning så man kan börja piska lite varvtider med slicksen
AndreAron skrev: Tycker det är helt otroligt hur du lyckas fortsätta. Du ska ha ALL cred för det! och det såg riktigt kul ut att få se dig köra liket äntligen
Tack! Fina ord! Sjukt kul att äntligen få köra lite efter allt skruvande!