Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
Projektet Vinterskrothögen som spårade (aka Olga) fortsätter:
Balanserar:
Råka bli remhjul till veven i billet alu samt smitt stålkamdrev till veven från KL Racing
Väntar just nu på att få mina kammar omslipade av morbror och tomgångsmotorn moddad så man kan höja tomgången inför bes, så avgasvärdena får en sportslig chans
...i väntan på det kan man ju fokusera på lite onödig kosmetik, provmontera lite grejer och larva sig lite
Juste! Har för övrigt fått tag på ett insug med 70mm spjäll, så kallat "tretumsspjäll" (även fast det är lite mindre), samt 3 tums 010-lmm med tillhörande bränslebox
Det ska vara dessa 3 grejer som skiljer min 155 hästars b234f från en 159 hästars. Tänkte att det kanske gör en del med lite friare insug när man ska upp lite högre i effekt
Dock utan tomgångsmotor och kyl. Har fått göra lite speciallösningar; Jag fick borra nya hål för kamdrevens styrstift eftersom mina fs268h kammar inte ska stå som original, Förlängde generatorfästet eftersom vevens remhjul är mindre än original och remmen därför är för lång, Skar ut en egen packning mellan toppen och kambryggan och lyckades förmodligen täppa igen oljetillförseln till tryckarna eftersom den klapprade satan från tryckarna, så får lyfta den och kika på det vid nästa tillfälle.
Dannne11 skrev: Ser riktigt bra ut! Vad är det gör givare du har på din balanseringsrigg?
Tackar! Det är morbrors balanseringsmaskin. Den är gjord för att balansera turbiner från början. Ingen aning om vad det sitter för sensorer, men det är 2 st iaf.
Olga är klar för tillfället! Behöver ett anpassat bränslechip och byta handbromsbackar och lite andra små mysjobb, men det tar vi i höst!
Har strulat med lite saker som att lamellen från biltemakopplingen nöp i axeln på växellådan, så det gick inte att koppla ur först. Hade ner och upp låda och koppling 3 gånger innan jag kom på vad felet var. Har bytt knacksensor, tempgivare, tändbox och lambdasond också, men nu går hon som hon ska!
Så körde ner henne till kallgaraget som jag hyr och körde tillbaka Liket! För nu drar säsongen igång igen! 1:a körningen är 21 maj bimmers of sweden!
Liket har stått orörd i ca 5 månader med ca 15 liter e85 i tanken med en hel flaska redline si-alcohol i. Slog i 20 liter fräsch e85, lossade returslangen bak vid catchtanken och lät pumparna gå lite för att skölja ur systemet innan start. Det kom bara ren och fin e85. Satte tillbaka slangen och startade.
Den startade och gick precis som vanligt, har inte ens laddat batteriet, helt fantastiskt!
Turbina!
Det som ska göras innan 21 maj är att konvertera till e46 länkarmar fram för mer camber och caster. Har märkt att den understyr lite och om man kollar på slicksen efter körning så har den inte ätit på de sista 2,5-3 centimetrarna längst in på framdäcken, så tror detta kommer göra susen!
Måste svarva framskivorna då jag misstänker att de slagit sig
Fyfan, nu har man lite ångest, vafan har jag gjort. Har köpt fälgar, däck, bromsbelägg, excentriska bärarmsbussningar samt inre och yttre styrleder. Inte bra för plånkan...
Carbotech xp8 bak och performence friction 11 fram, tydligen en sjukt bra kombination med en välbalanserad bil vid inbromsning som resultat. Frambeläggen ska vara likvärdiga Carbotech xp10 fast hålla längre och damma mindre (och kosta mer).
Jämförelse mot mina gamla yellowstuff
Kändes sådär att sätta vinkelharry i dom! Måste "frisera" öronen lite för att de ska funka ihop med min bromskombination e36 bromsok och e46 okhållare.
Bärarmsbussning
Allt är nu monterat. Längre styrleder sitter på också (eftersom hjulvidden ökat med 55mm). Fälgar och däck avslöjar jag inte än, men kan säga att det kommer suga fint i magen i kurvorna!!
Tillägg; Lyckades bryta fingret när jag skulle hjälpa en polare att kolla skevhet på hans fälgar. Fick en av mina klassiska "briljanta idéer". Hissa upp bilen, snurra hjulet fort och kolla om det är skevt eller ej. Fick in fingret mellan ekrarna och sen kom bromsoket, hjulet stannade...
Luuther skrev: Oh fy, been there done that. Inte dock bröt jag aldrig fingret, men fy *** vad det gör ont!
Haha jo, varken första eller sista gången man tappar nagel eller klämmer fingrar, och garanterat inte sista! Just fingrar har ju en tendens att göra satans ont!