4186
Sök

Vad rekommenderas för däck till saab 900?

614 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Ska införskaffa mig nya däck till min Saab 900 Turbo års 87 med 88ans bromsar.

Bilen är sänkt med kilen fjädrar som ska sänka ca 30 mm runt om.

Har kollat på lite olika däck men min fråga är som jag funderar över är ifall jag ska köpa 55 eller 50 profil. (höjd på däcket)

Vill ju inte att den ska ta i hjulhuset men samtidigt så vill jag ju att fälgen och däcket ska fylla ut hjulhuset så att det ser snyggt ut. och för att kunna kombinera dessa 2 så vet jag inte ifall det vore bäst med 55 eller 50 profil..

Vad rekommenderar folk som haft en 900 som är sänkt?

Fälgarna som sitter på bilen är ej dom som är på bilderna jag har på bilen. och fälgarna är 15 tums fälgar.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
jonnielahti skrev:
50profil blir ju mindre gummi = snyggare
men 55profil är inga problem på 15''!

Jo visst 50 är ju mindre gummi men jag personligen tycker inte att det ser specielt snyggt ut om man har däck med lite gummi fast man inte har ett hjulhus som bli uppfyllt. så att det lixom blir en stor glipa mellan däck och hjulhus.. men det e väl kanske en smaksam.. kolla på lite olika däck och det skiljer ju inte många kr imellan 50 eller 55 profil

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

4 767 Inlägg
14 oktober 2010
Du ska ha 185/65R15 eller 195/65R15 på dina 15" fälgar.

Sen är ju profilhöjden % av bredden, så bara säga att 50-profil är si och så högt går inte. Man måste alltid också ange vilken bredd man talar om.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

614 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Erick skrev:
Du ska ha 185/65R15 eller 195/65R15 på dina 15" fälgar.

Sen är ju profilhöjden % av bredden, så bara säga att 50-profil är si och så högt går inte. Man måste alltid också ange vilken bredd man talar om.

A jo visst men det där blir jävligt trångt tror jag med tanke på att han är rätt låg. men hade ju i såna fall tänkt mig 195er. nöjer mig med det.

1 327 Inlägg
14 oktober 2010
Akta så du inte köper för stora eller för små däck.

Jag skulle endast rekomendera dessa:

185/65
195/60

Med 50 eller 55 profil så kommer den att varva mycket och hastighetsmätaren visar fel.

195/65 kommer att se ut som ballongdäck. Större skillnad än man kan tro mellan 185/65 och 195/65.

614 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Akta så du inte köper för stora eller för små däck.

Jag skulle endast rekomendera dessa:

185/65
195/60

Med 50 eller 55 profil så kommer den att varva mycket och hastighetsmätaren visar fel.

195/65 kommer att se ut som ballongdäck. Större skillnad än man kan tro mellan 185/65 och 195/65.

Hmm aa. kanske vore vättigt att sattsa på 185er som du säger där

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 oktober 2010
Apropå hastighetsmätarens felvisning...Hastighetsmätaren visar ALLTID lika mycket vid ett givet varvtal och växel, helt oberoende av däck dim, kan vara 225/60/15 eller 185/55/15, dock samma hastighet på hastighetsmätaren! Det som skiljer däremot är den verkliga hastigheten. Den visade hastigheten "beräknas" med hjälp av vinkelhastigheten, o den hastigheten är densamma vid ett givet varvtal & växel, oavsett däckdim

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök