4333
Sök

Bytt koppling, Nu hänger kopplingpedalen i golvet..HJÄLP :((

714 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Hej ! jag har bytt lamell,tryckplatta,svänghjul. Men nu hänger kopplingpedalen i marken ? VARFÖR ? jag har wire, och har justerat ner den så mycket det går. det hjälpte lite..men inte mycket nån cm kanske. Kan man sätta dit tryckplattan på olika sätt ? kan man sätta dit lamellen på olika sätt ? alltså själva rotationen..Urtrampningslagret trycker in flänsarna på tryckplattan men bara ca 5mm, när man trycker ner kopplingen..sen när man släpper kopplingen så ligger urtrampningslagret fortfarande på tryckplattan, ska det vara så ?
Notera att jag har köpt en beg växellåda från 1997 från en saab V6, jag har en calibra v6, men det är samma saker i båda bilarna. Det är nästan som att kopplingswiren är för lång :S
Senast redigerat av Nurminen_ (20 oktober 2010)

714 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
nån ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 oktober 2010
Satte du lamellerna rätt väg?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

714 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Vad menar du med rätt väg ? det finns ju en bak, och framsida på lamellen det vet jag. jag har satt rätt sida..men rotationen har ja inte en aning om jag bara slängde dit den..sen tryckplattan och centrerade..sen på med växellådan.

Oturen själv
593 Inlägg
21 oktober 2010
Kollat så "armen" som trycker kopplingen inte är kass/av från sitt fäste?

Brum

714 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Kollat så "armen" som trycker kopplingen inte är kass/av från sitt fäste?

Nope, den sitter där den ska ! blir sååå less. Ska ut i morgon och försöka lägga nån bricka så att kopplingspedalen kommer högre upp.

714 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Men snälla, hjälp mig nu sad((( kan inte fortsätta utan eran hjälp. Har jag gort rätt ? exakt så här  har jag gort,..Monterade svänghjulet, sen la jag lamellen med rätt håll mot tryckplattan. Och monterade på svänghjulet..centrerade lamellen rätt, skruvade fast tryckplattan. på med växellådan. på med kopplingswiren.
Tryckplattan kvittar det väl hur man lägger dit ?. Min pappa sa att kopplingspedalen, kan flygga upp av sig själv när man startar bilen. Att det kan smälla till så sätter sig allt rätt ? Är det sant ? HJÄLP sad((((((((

Game On!
244 Inlägg
21 oktober 2010
det är inte nån fjäder som ska dra tillbaka kopplingspedalen som har lossnat(inne vid fötterna i bilen alltså) ? vet inte hur det ser ut på din bil dock...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 oktober 2010
det är inte så att du missa att sätta dit urtrampningslagret ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

714 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
joQue skrev:
det är inte nån fjäder som ska dra tillbaka kopplingspedalen som har lossnat(inne vid fötterna i bilen alltså) ? vet inte hur det ser ut på din bil dock...

Jorå den fjädern, finns där och funkar bra.

714 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
det är inte så att du missa att sätta dit urtrampningslagret ???

Nää det finns där. Man ser ju urtrampningslagret åka emot "solfjädern" på tryck plattan å trycker in solfjädern kanske 5 mm. Vet ej hur mycket den ska tryckas in på en koppling som fungerar normalt.

Oturen själv
593 Inlägg
21 oktober 2010
Det brukar sitta en grej på 2-3cm eller mer som du drar vajern igenom innan du sätter fast den vid kopplingsarmen, Jag hade kollat så den satt ordentligt åtspännd, eller är där alls. Annars hade jag tagit loss vajern å slängt dit en ny.
Är den dålig så sträcker du bara metallen i vajern. Tills den går av.

Brum

714 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Det brukar sitta en grej på 2-3cm eller mer som du drar vajern igenom innan du sätter fast den vid kopplingsarmen, Jag hade kollat så den satt ordentligt åtspännd, eller är där alls. Annars hade jag tagit loss vajern å slängt dit en ny.

Förstår inte riktigt vad du menar, menar du en svart klump big_smile som den går igenom ?

714 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Och varför skulle vajern blivit dålig helt plötsligt, det förstår jag inte :S

714 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:

Haha vad pinsamt, jag hade ju glömt lägga den svarta klumpen på ett fäste på växellådan, tack för tipset !
Men nu har jag lärt mig något nytt iaf big_smile
Kopplingen verkar funka hur bra som helst nu iaf :-]

Oturen själv
593 Inlägg
21 oktober 2010
Nurminen_ skrev:
Mreque89 skrev:

Haha vad pinsamt, jag hade ju glömt lägga den svarta klumpen på ett fäste på växellådan, tack för tipset !

Äsh inte så pinsamt, jag glömde fetta in ett hjullager en gång xD det var pinsamt!
Skönt att du fått ordning på det smile

Brum

714 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Nurminen_ skrev:
Mreque89 skrev:

Äsh inte så pinsamt, jag glömde fetta in ett hjullager en gång xD det var pinsamt!
Skönt att du fått ordning på det smile

Haha ja där ser man som det kan bli big_smile

Sök