2752
Sök

Saab 900ng diff frågor

Ex-08'a
113 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
nu är de så att jag har funderat på den svaga länken i saab lådorna diffen,
är det någon som vet om man kan förstärka den eller måste man helt enkelt byta ut den smile?
vad finns det för diffar utom qualife och isf är dom dugliga eller bara skräp smile?
vad kan man förstärka mer i lådan vill inte byta hela växel lådan eller dreven smile

tack för alla svar // marcus
Senast redigerat av embe (14 november 2010)

1 298 Inlägg
14 november 2010
Vad jag hört är det väl stödlagren till växeldreven som är den svaga länken, men det behöver inte betyda att det är så. tongue

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Ex-08'a
113 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
jasså stöd lagren säger du big_smile? joo de låter ju ganska rimmligt någon annan so kan ge bekräftelse till denna teori och svar på topic frågan tongue ?

Ex-08'a
113 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
hört om stål hylsor man kan förstärka lådorna me vad är de hur funkar de och vart köper man de smile?

7 281 Inlägg
16 november 2010
Det finns något som heter "knäckhylsa" som man byter ut mot en stum stålhylsa istället.
Minns inte vad det var för skillnad men som jag förstod det på han som byggde min låda så är måtten olika för varje låda.
Dvs man svarvar till dom i rätt dimension, minns inte om det var tiondels eller hundradels millimeter passning.

Johan H ifrån borlänge var det som gjorde allt jobb med min gamla låda, jag hade inga problem med den och nya ägaren har bara fått en dålig synkring på 5an.
Senast redigerat av Brains (16 november 2010)

Ex-08'a
113 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
okej men du vet ingenting om olika diffar eller något mer om olika diffar eller något annat sätt som man kan förstärka lådan på smile ?

7 281 Inlägg
16 november 2010
Jag vet bara att jag var jävligt nöjd med quaifediffen som jag hade.
Bästa uppgraderingen som jag gjorde på bilen!
Vet inte exakt vad han gjorde med min låda utöver en uppgraderingssats, tror det var synkringar bl a, och stålhylsan.

Ex-08'a
113 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
okej jag kör ju bara med 260hk och 380nm så länge men vill ha en stabil låda som klarar lite pådrag
som från stilla stående och sen har ju hjulen en tendens att spinna lite ganska så mkt i kurvor smile
hur mycket kostade en uppgradering till din låda smile ?

7 281 Inlägg
16 november 2010
Tror det blev en bit över 15000 för allt.

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 november 2010
Gör som jag gjorde till min 9-3a annars, letade upp en F28-låda(opel callibra 4*4 turbo) med quaifediff i. Gav 14 för den.
Annars kan du ju sätts i en Sellhlomdiff, kostar väl bara en 18000+mont tongue
Senast redigerat av Aerocombi (16 november 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Ex-08'a
113 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
vill häst inte byta; men vart hittar man f28 lådor nånstans ?, sitter de en quaife diff i dom org eller sätter dom i dom efter smile
finns de någon annan diff än quaife och sellholm eller något annat tips läste att man kan sätta i en knäckhylsa från en f40 låda passar den bolt on eller måste man modda ?
något mer tips om förstärkning smile? finns de någon billigt sätt att förstärka den smile ?

7 281 Inlägg
16 november 2010
Diffen är väl den svagaste punkten.
F28 lådor dyker upp lite här och var på bl a blocket.
Annars finns det säkert på någon skrot.

Men det är lite smågrejer som man lär fixa för att kasta dit en F28.

Ex-08'a
113 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
har kollad på 9-3 tid 2,2 lådan är de samma låda eller är de en annan, disel lådan lär ju klara mer efter som det är mer vrid i en diesel, de är ett annat numer på diesel lådan fm57 och på vanliga lådan är det fm55
är de någon skillnad någon som vet ?

5 710 Inlägg
17 november 2010
Jag kör Quaife i min och är inte supernöjd.....nu har jag en annan låda (långlåda) och det är därför inte helt jämförbart men det skiljert inte jättemycket.
På gatan med gatdäck är den kanon....biter i bra och låser upp det spinnande hjulet hyvsat.
På banan med R-däck orkar den inte "hålla i" och jag får ändå spinn på innerhjulet.
SÅ....för mig beror det lite på vad man skall göra....är det bankörning kanske en Sellholm lamelldiff är ett bättre val.

eller något annat tips läste att man kan sätta i en knäckhylsa från en f40 låda passar den bolt on eller måste man modda ?

Knäckhylasn är bar en liten distant på axeln för att hålla det axiella spelet i lådan korrekt. Original är den stukad på mitten och man drar ihop den med växellådshusen till rätt stukning/spel.
Vid hård belasning kan dock distansen "glappa upp sig" just för att den har en stukning, en stum hylsa är allstså hållbarare.
Om hylsan kommer ifrån en skogmaskin, diskmaskin eller en F40 spelar ingen roll bara den har rätt mått och är i rätt material.
finns de någon billigt sätt att förstärka den  ?

Nej, allt är svindyrt.

MVH Jonas
..............

Sök