3138
Sök

Överdimension däck, koppling saab 900s

25 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Har precis köpt mig en saab 900s från 94 som vinterbil, fick med sommar och vinterdäck, vinterdäcken som sitter har bra mönster (dock inga dubbar kvar). tyvärr vet jag inte hur gamla däcken är, tycker dom greppar lite dåligt.. vinterdäcken jag fick med har dimensionen 195 60 15"

Nu till frågan har ett par splitter nya (dock odubbade) Hankock Ice bear hemma. Dom har dimensionen 205 65 15" kan jag kränga på dom trots att dom e överdimensionerade? eller kommer dom slå i fjädringen eller liknande och gå sönder?

Snackade med en däckfirma och killen var tveksam, bästa var att kränga på däcken och se, skulle kosta 800kr med balansering, är det värt att testa?

vad tror ni?

BTW vart och hur spänner jag kopplingswiern?

761 Inlägg
22 december 2010
800:- för att montera 4 däck?
Man skulle ju vara miljonär om man tog dom priserna smile

205x65 är ganska stort, men är inte bilen sänkt bör det gå, risken är att det tar i när man svänger.

195x65 är nog original

1 043 Inlägg
22 december 2010
Jag tror att det är lite för stort, orginaldim är 185/65-15 eller 195/60-15.
Du får ju bättre fäste på snö och is med smalare däck också.

25 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
ja 195x65 15" e nog org.. är det värt att testa, eller får däcken som sitter på duga, det tråkiga är att dom bara kommer bli liggandes annars om dom inte blir använda sad inbillar mig ändå att ny odubbade är bättre än gamla dubbade....

killer på firman trodde dom skulle slå i övre hjulhuset men jag tycker att fjädern ser ut att komma läskigt nära :S

761 Inlägg
22 december 2010
dubbdäck utan dubb är oftast helt kass, då dom har fästet i dubben och oftast saknar lameller

25 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
okej, 800 för att kränga över gummit på däcken till mina tomma alu fälgar och balansering, bilen ska pendla till gbg och hem vägen e hyfsad och behöver inte svänga så mkt wink hehe ne men skämt å sido, är det värt att chansa? ngn som har ngn erfarenhet av öd-däck?

25 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
lyfter upp tråden lite.. har bokat tid den 27, har beslutsångest.. hur fan ska man göra kommer det bara vara pengar i sjön eller e det värt att testa?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2010
Om 195/65/15 e original (ca 199,3cm omkrets) så kommer 205/65/15 (ca 203.5cm omkrets) att gå på utan problem, bygger bara ca 0.65cm på höjden (omkrets=pi*diameter, där pi är 3.14 för enkelhetens skull o diametern är 0.6cm *2). Jag har själv lyckats köpa fel däck en gång som verkligen var på gränsen. Jag trodde att däcken som satt på var original dim (195/55/15) o köpte då 185/65/15 då jag av "erfarenhet" vet att det finns marginaler att gå på. Nu visade det sig att original var 195/50/15! Väl hos de som skulle kränga på däcken så uppstår genast en diskussion: "Det där går ALDRIG". Jag var benägen att hålla med om att det ser mycket tight ut, men jag bad de montera däcken ändå, vilket de gjorde men de va "helt 100" på att det inte skulle gå. När däcken väl var på kunde man konstatera att bak var det "lugnt", fram däremot var det värre. Vid fullt rattutslag så låg däcken typ 1mm från inre plastskärmen i bakkanten. Kontrollerade o det var ca 2 cm "luft" under bakom plast skärmen o gjorde bedömningen att det funkar då man allt som oftast har fullt rattutslag när man parkerar eller liknande, dvs vid mycket låga hastigheter. Gjorde sedan en noggrann provkörning där jag körde vilt för att få bilen o kränga ordentligt, som tur var gick allt fritt, inga konstiga ljud eller så, men det var precis på håret. Jag VET att dimensionen är olaglig på bilen i fråga men däcken var helt nya så... Bilen i fråga var en Ibiza 2007. Har lärt mig en sak: Man kan ALDRIG lita på att däcken som sitter på har original dimension!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

25 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Tusen tack för ett långt och bra svar, då tror jag att ja testar så kommer däcken till nytta, bilen skall ju bara pendlas till jobbet. lungt och försiktigt på hyfsade vägar..du menar att däcken bara byggs på 0.65cm?

4 474 Inlägg
26 december 2010
Camaro: Ja däckens radie ökar med ca .65cm. OM nu original dimensionen är 195/65/15, o tro mig så mycket extra plats finns det att 205/65/15 går på utan minsta bekymmer.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
26 december 2010
Kollade upp lite..En Saab 900 med "4 bults fälg" har 195/65/15 som original dim, är det däremot "5-bults fälg" så är original dim 195/60/15. Gissar på att din bil är 5 bult. Så skall du på med 205/65/15 (203.4cm) så kommer det skilja ca 10cm i omkrets, eller om man så vill ca 1.6 cm i höjd/radie på däcket. Skall man vara lagenlig så får man avvika 5% i rullomkrets från orignial dim, i detta fall 193.2cm +- 9.65cm, så du ligger precis utanför det tillåtna värdet enligt lag, dock inget som säger att det inte går helt fritt. Min grova gissning är att däcken går på "precis".

4 474 Inlägg
26 december 2010
Gällande frigång mot fjäderben/fjäderskålar o liknande så skall det vara MINST 3mm, 5mm är att rekommendera. Dvs får du in ett finger mellan däck/fjäderben så är det lugnt (ca 1cm), ja om du nu inte har spagetti fingrar då smile

* Voff voff *
11 145 Inlägg
26 december 2010
Camaro_mange skrev:
Snackade med en däckfirma och killen var tveksam, bästa var att kränga på däcken och se, skulle kosta 800kr med balansering, är det värt att testa?

Om du bara ska testa om däcken får plats kan du hoppa över balanseringen så kanske du får det lite billigare...?!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 474 Inlägg
26 december 2010
Börja med att kränga om ETT däck o provmontera fram resp bak, ser det bra ut kränger du om övriga 3, annars ber du de kränga tillbaka de gamla däcket smile

25 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Ja, man kanske kan be dom skippa balanseringen till att börja med, och bara testa, frågade om detta och det skulle bli 200 kr billigare.

hur mena ni testa 2 däck fram eller 2 bak?

Vinterdäcken som sitter på 195 60 15"
Sommar däcken har 185 65 15"

detta har jag uppfattat som org dimensionerna.

hur det blir mot fjäderbenet e det jag nästan e mest osäker på ser tajt ut redan nu, har en klunkande ljud, när jag kör lite fortare och svänger, ja när jag kör långsamt med för den delen, men detta kanske e en styrled? bilen e ny bes för ca en vecka sen så det borde inte vara ngn fara?

25 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
okej, vinterdäcken som sitter på e 185 65 15, och sommar däcken e 195 60 15 men det spelar ju ingen roll tongue

25 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
tänkte bara komma med en liten rapport så ni vet wink var borta idag vid däckfirman och vid en närmare koll så skulle däcken slagit i fjäderbenet, blev 4 nya ist tongue och vilken skillnad mot dom som satt på innan! och då var det ändå billiga däck wink

Ps, har öd däcken ute till salu nu, superfina hankock icebear om ngn skulle vara intresserad tongue annonsen finns under köp & sälj

Tack för all den fina Hjälpen!

Sök