Ingen Värme i cupé - Audi A4 2,4 V6 '02

Reborn-swe
25 december 2010 · 62 Inlägg

Tja!

Jag hamnade i en olycka med min bil och skadade fronten men inte motorn.
Bilen var på själva Audi verkstad för reparation, efter det fick ett nytt fel i bilen, det kommer inga värme i cupé, både på manuell eller  automatisk i klimatanläggning kommer endast kall luft. hmm
Bilen var i Audi verkstad 2 dagar i rad för att hitta felet men ingen som hittar orsaken för problemet, på dator visas inget fel och mekaniker har ingen aning om vad som är fel.

Vad kan det vara? sad

Innan skadan var helt ok med värme.

dawwe ...has left the building...
25 december 2010 · 4 474 Inlägg

En vild gissning utan att veta hur värmen funkar i en Ådi -02...Temperaturen kan regleras på flera sätt, tex genom att man har en "värmeventil" som reglerar hur mycket/snabbt kylvattnet skall flöda genom värmeelementet, eller så har man max flöde hela tiden o reglerar istället mängden luft som passerar genom elementet. På en så ny bil som en -02 så lär detta styras elektriskt. Det låter dock konstigt att inga felkoder registreras, på min Passat -95 så råkade jag ut för det du berskriver, o då fick jag felkod på ställmotorn för temperaturregleringen. Mina gissningar går till antingen trilskades temperaturreglerings ställmotor eller att det är något fel på manöverpanelen, tex att knapparna (kablaget/säkringar/relän??) för värmeregleringen slutat fungera. Man kan tycka att Audi verkstaden borde ha möjlighet att funktionstesta ställmotorerna via VAG-COM, jag är dock osäker på om detta är möjligt. Ett annat råd är att byta till en verkstad som klarar av mer än att läsa av felkoder, tex manuel felsökning smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Goffen Administratör
25 december 2010 · 2 974 Inlägg

Har den varit på en auktoriserad verkstad förutsätter man ju att dom har gjort en grundinställning på alla ställmotorer samt mätt om det går in varmt vatten i kupen.
Går det in varmvatten är det ju troligen en ställmotor som är 1 sönder 2 felinställd, är den sönder hände nog inte detta i smällen.
Går det inte in nått varmvatten i kupen är det ju ett cirkulationsproblem och kan orsakas av luft i systemet eller möjligen en toppackning, vattenpumpen på dom är inte i plast så dom brukar inte gå sönder i skoveln...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Reborn-swe
26 december 2010 · 62 Inlägg

Något har hänt idag, jag fick värme i cupé, det kan vara luft i systemet som försvan, ganska konstigt att det kom plötsligt värme men skönt också ;-)
Jag ska avvakta och se vad som kommer att hända imorgon på väg till jobbet.

dawwe ...has left the building...
26 december 2010 · 4 474 Inlägg

Kan lika gärna va en trillskande ställmotor, vara exakt samma på min Passat, ibland kom det värme ibland inte...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Reborn-swe
4 november 2012 · 62 Inlägg

Reborn-swe skrev:
Tja!

Jag hamnade i en olycka med min bil och skadade fronten men inte motorn.
Bilen var på själva Audi verkstad för reparation, efter det fick ett nytt fel i bilen, det kommer inga värme i cupé, både på manuell eller  automatisk i klimatanläggning kommer endast kall luft. hmm
Bilen var i Audi verkstad 2 dagar i rad för att hitta felet men ingen som hittar orsaken för problemet, på dator visas inget fel och mekaniker har ingen aning om vad som är fel.

Vad kan det vara? sad

Innan skadan var helt ok med värme.

NU ÄR PROBLEMET BORTA!!! lol

Jag körde till min kompis Jörgen som jobba på Bildels huset i Överhörnäs, då sa han till mig, gör tvärtom med slangarna som går in och ut som går in kupe och kör några dagar med max värme, sedan när du har varm luft är bara skifta slangarna tillbaka.

DET FUNGERAR UTMÄRKT NU!

STOR TACK TILL JÖRGEN, DU ÄR KUNG! cool

Hoppas att det här enkla metod ska kunna hjälpa många som har problem med värme i bilen! wink

Senast redigerat av Reborn-swe (4 november 2012)

dawwe ...has left the building...
4 november 2012 · 4 474 Inlägg

Det kommer nog tillbaka skall du se... När du "vände" på slangarna så "rensade" du det igensatta (?) "elementet", tids nog så kommer skiten sätta igen det igen, för du har ju inte blivit av med skiten bara spritt ut det....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Reborn-swe
7 december 2012 · 62 Inlägg

dawwe skrev:
Det kommer nog tillbaka skall du se... När du "vände" på slangarna så "rensade" du det igensatta (?) "elementet", tids nog så kommer skiten sätta igen det igen, för du har ju inte blivit av med skiten bara spritt ut det....

Tja,

Hur kan jag blir av med skiten? hmm
Jag tänkte koppla bort båda sedan stoppa en trädgårdslang i och spola.
Tror du att det fungerar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang