Behöver hjälp med regler gällande burbygge

JohanAhlgren
17 januari 2011 · 25 Inlägg

Kan nån va snäll o skriva för mig vilka regler som gäller för att sätta i bur i en vanlig personbil
som ska gå på gata och ska reggas med bur.

får man regga med skruvbur som är hemma gjord?
får dom bakre stagen från huvudbågen sluta i skuffen,istället för bakrehjulhusen?
måste buren skruvas och svetsas fast i golvet?


tacksam för svar

Majongen
Toyota Avensis 2.2d4d "Avensis premium" (2009)
KHRacing
17 januari 2011 ·

JohanAhlgren skrev:
Kan nån va snäll o skriva för mig vilka regler som gäller för att sätta i bur i en vanlig personbil
som ska gå på gata och ska reggas med bur.

1: får man regga med skruvbur som är hemma gjord?
2: får dom bakre stagen från huvudbågen sluta i skuffen,istället för bakrehjulhusen?
3: måste buren skruvas och svetsas fast i golvet?


tacksam för svar

1: Ja !

2: ja !

3: NEj, räcker det ena ! smile

JohanAhlgren
17 januari 2011 · 25 Inlägg

du är helt säker på dom svaren? hurs stora och tjocka måste plattorna va som buren fäst med i karossen?
3mm och 120x120mm?

tack för snabba svar,
mvh

Majongen
Toyota Avensis 2.2d4d "Avensis premium" (2009)
KHRacing
17 januari 2011 ·

JohanAhlgren skrev:
du är helt säker på dom svaren? hurs stora och tjocka måste plattorna va som buren fäst med i karossen?
3mm och 120x120mm?

tack för snabba svar,
mvh

inga krav alls på plattorna då du inte måste ha dem alls för att regga personbil för gata med bur.
Endast FIA/SBF-reglerna kräver plattoena.

JohanAhlgren
17 januari 2011 · 25 Inlägg

aha då är ja med, är de inga krav på rörens tjocklek heller för regga på gata?
låter ju rätt konstigt, de handlar ju ändå om säkerhet de brular ju sverige va rätt hårda på
mvh

Majongen
Toyota Avensis 2.2d4d "Avensis premium" (2009)
KHRacing
18 januari 2011 ·

JohanAhlgren skrev:
aha då är ja med, är de inga krav på rörens tjocklek heller för regga på gata?
låter ju rätt konstigt, de handlar ju ändå om säkerhet de brular ju sverige va rätt hårda på
mvh

Nej inga riktiga jättekrav finns.
In och ursteg skall vara "lätt".

alla rördelar som du i fastspänt läge, kan slå i/nå med kroppsdelar skall vara vadderade,
samt att en sträva/kil skall vara monterad mot röret som sitter i vindrutans ovankant.

jag satte en 4mm lexanskiva som "innertak" istället, så att alla rören i taket var omöjliga att
ens röra vid, detta var det bästa påhittet min regbesiktningsman hade sett på burreggningar.

Senast redigerat av KHRacing (18 januari 2011)

G-sson
18 januari 2011 · 612 Inlägg

Svensk bilprovning struntar fullständigt i burens funktion, dom är nöjda så länge du inte kan skada dig på den eller har problem med att den skymmer sikten.

Därmed kan man istället få oväntade problem i stil med att man inte kan bygga en bra bur för att den skulle skymma sikten - toyotastag är ett exempel.

KHRacing
18 januari 2011 ·

G-sson skrev:
Svensk bilprovning struntar fullständigt i burens funktion, dom är nöjda så länge du inte kan skada dig på den eller har problem med att den skymmer sikten.

Därmed kan man istället få oväntade problem i stil med att man inte kan bygga en bra bur för att den skulle skymma sikten - toyotastag är ett exempel.

Helt riktigt, min är reggad med Toyota-stag, det var inga problem för mig, men många "tror" att Toyota-stag måste sitta skithögt upp, detta är ej sant

Senast redigerat av KHRacing (19 mars 2011)

JohanAhlgren
18 januari 2011 · 25 Inlägg

okej då är de bara sätta i buren o regga då, tack för svaren o hjälpen.Väldigt smart ide med lexan wink de måste du va rätt ensam om smile

Majongen
Toyota Avensis 2.2d4d "Avensis premium" (2009)
Robbansj
19 mars 2011 · 106 Inlägg

bumpar upp denna tråd istället för att skapa en ny.

jag har en golf vr6a 3 dörrar. kan jag med hjälp av mall från mina rallypapper (har licens) bygga en bur med alla stag osv (helbur) av vanliga rör (alltså ingen köpt bur utan en hembyggd med material från ahlsell) urriven inredning och baksäte och med två stycken fasta sportstolar, eller en fast och en original. och få den reggad genom att gå igenom en reg.besikning och vägning.

alltså mina frågor är: måste buren vara klassad för något speciellt. och måste stolarna vara fia-godkända? (vet att fia är bäst för min egen säkerhet men endå. bilen är tänkt att vara en helt vanlig gatbil.

edit: såg att någon nämnt att man måste ha en kil mot röret i framrutans ovankant. vad menas med de? att buren inte ska komma i kontakt med rutan eller hur?

tacksam för svar // robban

Senast redigerat av Robbansj (19 mars 2011)

KHRacing
19 mars 2011 ·

Robbansj skrev:
bumpar upp denna tråd istället för att skapa en ny.

jag har en golf vr6a 3 dörrar. kan jag med hjälp av mall från mina rallypapper (har licens) bygga en bur med alla stag osv (helbur) av vanliga rör (alltså ingen köpt bur utan en hembyggd med material från ahlsell) urriven inredning och baksäte och med två stycken fasta sportstolar, eller en fast och en original. och få den reggad genom att gå igenom en reg.besikning och vägning.

alltså mina frågor är: måste buren vara klassad för något speciellt. och måste stolarna vara fia-godkända? (vet att fia är bäst för min egen säkerhet men endå. bilen är tänkt att vara en helt vanlig gatbil.

edit: såg att någon nämnt att man måste ha en kil mot röret i framrutans ovankant. vad menas med de? att buren inte ska komma i kontakt med rutan eller hur?

tacksam för svar // robban

Dina "papper" hjälper dig inget alls.

Licensen hjälper dig inte alls.

Som sagts tidigare så bryr sig inte SBP alls om vad du använt för material i buren, så länge som den
är säkert byggd & väl inskyddad. Det finns alltså inga "regler att en bur skall byggas på ett visst sätt -
så att säga.

Avbäraren till takröret skall vara formad så att man ej kan slå skallen rakt i röret, utan att skall skall
"glida" av röret.

Stolarna skall vara orginal vid burreggning utav personbil, så även fälgar/däck. (helst)
Däcksstorleken som sitter på vid reggningen kommer skrivas in i papprena liksom.

men man kan ju alltid prata med just den person som har hand om reggningen & fråga om han vill
skriva in andra stolar ?

Robbansj
19 mars 2011 · 106 Inlägg

haha alltså de va inte meningen att snofsa till med licensen. utan jag menar att i de papper jag har så finns de mallar på burar. alltså vilka stag som ska sitta var osv. men om jag förstår det rätt kan jag bygga lite hur jag vill. men de ska vara lätt att komma i och ur bilen, sikten ska inte vara skymd och man ska inte slå i div. rör.

tack för alla svar // robban

KHRacing
19 mars 2011 ·

Robbansj skrev:
haha alltså de va inte meningen att snofsa till med licensen. utan jag menar att i de papper jag har så finns de mallar på burar. alltså vilka stag som ska sitta var osv. men om jag förstår det rätt kan jag bygga lite hur jag vill. men de ska vara lätt att komma i och ur bilen, sikten ska inte vara skymd och man ska inte slå i div. rör.

tack för alla svar // robban

hehe... klart det alltid ser bättre & blir bättre med en bur som är "rätt" byggd... men samtidigt - vad är en rätt byggd bur ?

10 olika burbyggare hade byggt olika burar ju

Robbansj
19 mars 2011 · 106 Inlägg

helt sant!

mendu. du nämnde att när jag reggar bilen så ska originalstolarna fram sitta i. kan man byta vid senare tillfälle utan att behöva besikta om igen eller ska man säga vid registreringstillfället att man kommer sätta i fasta skalstolar?

//robban

KHRacing
19 mars 2011 ·

Robbansj skrev:
helt sant!

mendu. du nämnde att när jag reggar bilen så ska originalstolarna fram sitta i. kan man byta vid senare tillfälle utan att behöva besikta om igen eller ska man säga vid registreringstillfället att man kommer sätta i fasta skalstolar?

//robban

åk till din Bilprovning innan du bokar tiden & be att få prata med snubben som skall utföra
burreggningen..o fråga om han godkänner skalstolar om de sitter fast seriöst.
Fia-klassning är inget som finsn i SBP´s datorer.

racefan
19 mars 2011 · 1 059 Inlägg

även om sbp inte bryr sig om regler på buren så tycker jag ändå du ska följa ett regelverk för nån typ av klass. dvs rören har rött storlek beroende på var dom sitter,samma gällande plattor osv för din säkerhet.
Typ grupp n bur eller liknade regelverk.Gör du så kommer sbp inte säga nått om allt annat är org o du vet att du åker i en säker bur. Tänk på vad rör som släpper i svetsar mm skulle kunna skada dig om du rullar 5 varv.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Robbansj
19 mars 2011 · 106 Inlägg

okejokej. tack för alla svar grabbar. köpte mig en pendlarbil idag så nu åker vr6an ner i molekyler!

//robban

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang