5753
Sök

Kapade Fjädrar Volvo 945.

53 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Hej, jo är så att jag blev stoppad av sveriges grinigaste snut här om veckan och fick då ombes på bilen för hade kapat 3,5 varv runt om.
Han sa till mig att fjädern var rakt avkapad och orginal är den (slittsad) nertill.
Han måste vell ha väldigt fel där.. på volvo 7/900 är vell ändå fjädern rakt av nertill och smalad upptill?
Eller har jag fel?

Men iaf så undrar jag finns det något knep man kan göra för att man inte ska få nön skäll?? Vill inte ha sänkfjädrar då den inte blir låg nog.??

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 januari 2011
Han menade nog att fjädern ska vara "tillplattad" i änden. Fjädern böjs ju till i änden så den inte har någon stigning 1 varv så den blir som en cirkel, och ligger då stadigare i fästet.

Det många åker dit på, på besiktningen, är att fjädern lämnar sätet när den är för kort. Det löser man enkelt med band eller genom att skruva fast fjädern i fjäderbenet. Att den är avkapad och inte omformad i änden brukar inte vara problemet.

Åkte dit idag p.g.a. xenonlampor i 240in ( suck... ) roll
Senast redigerat av Bensinskallen (19 januari 2011)

53 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Men om man som sagt sätter fast den och bes gubbarna godkänner det så spelar det ingen roll för ordningsmakten verkar det som (de har juh alltid rätt).
Kan man inte regga med kortad fjäder eller nött??

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 januari 2011
Vet inte, men det som besiktningsmannen godkänner ska ju poliserna godkänna.

Du har väl inte besiktat med dessa fjädrar tidigare misstänker jag?

Man får ju ha andra fjädrar, inget olagligt med det, men de får inte lämna skålarna när grejerna särar på sig.

53 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Får se om jag fattat rätt nu:P
Fjädern måste sitta fast upptill ocn nertill fram?

5 089 Inlägg
Jajjemen!
1 512 Inlägg
19 januari 2011
Bensinskallen skrev:
Vet inte, men det som besiktningsmannen godkänner ska ju poliserna godkänna.

Dom kanske ska de, men de gör dom inte tongue

oppermann skrev:
Får se om jag fattat rätt nu:P
Fjädern måste sitta fast upptill ocn nertill fram?

ja de måste den, så de ska funka å korta dämparen. Dock kan du få på fjädringsväg för kort.

Men även om du hade satt fast fjädern så hade troligtvis inte polisen brytt sig i det, eftersom dom inte hissar upp bilen å kollar.
Han tycker väl bara bilen är för låg å ger sig f*n på att de är nåt som inte är korrekt..
Tyvärr är de så.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

53 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Bilen var låg och så bad han mig svänga fullt till höger och så lös han in i hjulhuset och tittade..

Jajjemen!
1 512 Inlägg
19 januari 2011
de där är så olika beroende på vad de är för nån som stoppar en.
Blev stoppad med en bil utan fjädrar fram, då fick ja på fjädringsväg för kort, de begriper ju ja med att ja får på.

Men frågade vad som gällde, å då sa han att de ska sitta en fjäder där å den ska kunna fjädra lite. och de ska inte ta i när man svänger fullt. Så enligt honom så var din sänkning okej.

53 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Jo.. anledningen till att han stoppade mig ver att nummerplåten satt i framrutan och de åkte ja 1500kr på. gäller även om det är snö på den.. skumma lagar?? men göra nött åt alla ljud stölder som vart kan dom fan inte dom svina hmm

Jajjemen!
1 512 Inlägg
19 januari 2011
Men ändå bra att dom gör lite rutinkoll ibland å kollar körkort å nykterhet så vi får bort fyllon från vägarna, däremot behöver inte syna bilen i minsta detalj bara för att hitta nåt att gnälla på tongue

1 772 Inlägg
19 januari 2011
Ta godis från småbarn kan dom, på sin höjd.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

53 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
MM verkligen. Är juh bara så jävla töligt att plocka löss detta jä*la fjäderben hela tiden yikes

om man kortar fjäderbenet då??
Kanske för mycket jobb??

Jajjemen!
1 512 Inlägg
19 januari 2011
nej när du ändå har benet löst är de inte mkt jobb tongue
men de gör ju inte polisen nöjd i vilket fall.

53 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Men kan en åka på det då eller??
Eller måste man regga med det.

I Karlstad klarar jag mig från snuten hela tiden (jobbar där) men nar man är i små(byar) som Årjäng och runt i kring tar dom en, om de inta är polisen från tarkten. Dom är snälla. men så fort karlstad eller arvika polisen hälsar på brakar helvetet lös.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
19 januari 2011
jag brukar ha de iaf, har bes med de också, dom har inte ens kommenterat på bilprovningen.

53 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Men hur gör man då? kapar man bara av benaet och kortar det sen svetar man ihop eller??
och hur mucket ska man ta bort?

Jajjemen!
1 512 Inlägg
20 januari 2011
exakt, å så sätter man i en 240stötdämpare, den är 20mm kortare i kroppen, så benet ska kortas 20mm

Sök