Volvo 855 T5 byte box till bsr steg 3 chip o bilen vägrar starta.

Hasselhoff666
4 februari 2011 · 94 Inlägg

Hej.

Har skrivit i det tidigare forumet angående att jag hade bekymer med bilen o äntligen har jag fått allt o lira med hjälp från forumet o den har stabilt 0.65-0.75 i laddtryck o startar väldigt lätt.

De jag har monterat nyligen är 2.5 från org katten o bak för jag tänkte ändå chipa boxen så tyckte det va nödvändigt så det inte skulle bli för mycke modstånd o även sen tidigare hade jag ett insatts filter gren staff eller vad det heter.

Bilen fungerar kanon furutom att just att jag saknade chip så jag köpte en data box av en kille här på forumet med bsr steg 3 chip i som han hade haft i sin volvo 855 t5a 96a, min är en 94a aut.

Monterade boxen o bilen tänder till men sen står man bara o matar på starten, höl på ett tag o tändning av o veva o tändnig av o veva, den hostar till som att den vill men vill värkligen inte.

Monterade i org boxen o startar på ett kick men bolmar satan avgaser så det värkar som bsr boxen matar på soppan men stänger av tändningen efter motorn gått något varv, vad kan detta bero på ?

Org boxen heter 0 261 203 073 ( 074 )
Chipade boxen heter 0 261 203 852
Har även en box hemma liggandes från en T5a MAN med box nr 0261 200 549, den går starta med men lampan i instrumentet med en pil blinkar då o spärrar växelådan på 4an tror jag, den går halv tungt upp till 130km/h sen börjar det bli lite fart på bilen.

Vad jag läst mig till så ska den nya boxen okså fungera på AUT & MAN o även min org box fungerar på AUT & MAN.

Det har vart samma motor i hans som min, B5234T, har för mig det ska vara samma tändystem i hans som min okså eller har dom gjort någon ändring mellan 94 till 96 ?

Ända skildnaden jag kan komma på mellan dessa system är att diagnos utaget på min har det bakom höger strålkastare o på 96an har man det inne i kupen har jag för mig, kan detta invärka ?

Kollade på denna sidan http://www.turbo-tuner.co.uk/ttusb-compatible.htm o kollar man på min box så värkar det som man ska kunna använda den boxen jag köpt, beroende hur man läser listan, men frågan är varför det inte fungerar ?

Senast redigerat av Hasselhoff666 (7 februari 2011)

Måste man så måste man.
Hasselhoff666
5 februari 2011 · 94 Inlägg

Har grejat vidare med bilen.

Har testat nu att plocka chipet från boxen 0 261 203 852 o flyttat över det till org boxen 0 261 203 073 ( 074 ) men får samma symtom att den tänder till det första varvet på starten o sen är det samma visa igen.

Testade även att montera i min org box från min volvo 855 140hk aut, tomgången blev en aning orolig men bilen tycks fungera bra från halvgas till max.

Så nu har jag monterat i min box med nr 0261 200 549 i brist så bilen ska fungera tills vidare.

Måste man så måste man.
Glimbrink
7 februari 2011 · 723 Inlägg

Förstår inte hur man vågar köra på ett chip som någon annan har fixat själv? Gör det själv riktigt eller lämna in till någon som kan.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
940_44
7 februari 2011 · 850 Inlägg

låter skumt!  hmm?  vem köpte du boxen av?

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood
Hasselhoff666
7 februari 2011 · 94 Inlägg

Glimbrink skrev:
Förstår inte hur man vågar köra på ett chip som någon annan har fixat själv? Gör det själv riktigt eller lämna in till någon som kan.

BSR är det som monterat i chipet i hans databox.


940_44 skrev:
låter skumt!  hmm?  vem köpte du boxen av?

olsson_forlife

Jo jag tycker okså det låter skumt varför den inte ville starta.

Måste man så måste man.
940_44
7 februari 2011 · 850 Inlägg

ska kolla lite!

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood
Hasselhoff666
7 februari 2011 · 94 Inlägg

940_44 skrev:

Hasselhoff666 skrev:

Glimbrink skrev:
Förstår inte hur man vågar köra på ett chip som någon annan har fixat själv? Gör det själv riktigt eller lämna in till någon som kan.

BSR är det som monterat i chipet i hans databox.


940_44 skrev:
låter skumt!  hmm?  vem köpte du boxen av?

olsson_forlife

Jo jag tycker okså det låter skumt varför den inte ville starta.

bsr brukar ju va bra på sånt!smile    ska se min far han är  bra på  sånt med databoxar!big_smile

Jo BSR är ju rätt kända sen många år tillbaxs, eller om det hänt nått med databoxen när han smälde med bilen.

Vet inte vad boxen klarar när man smäller med bilen.

För jag har ju samma symtom med BSR chipet i båda mina boxar.

Senast redigerat av Hasselhoff666 (7 februari 2011)

Måste man så måste man.
940_44
7 februari 2011 · 850 Inlägg

okej!

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood
Gizmojohan
7 februari 2011 · 3 295 Inlägg

han kanske hade immobilizer i sin bil och det kanske inte du har? då saknas den funktionen och bilen vill inte starta, så kan det bli på SAAB som har trionic med VSS eller VST larm.. det kanske är samma konstruktion.

Hasselhoff666
7 februari 2011 · 94 Inlägg

Slave_joe skrev:
han kanske hade immobilizer i sin bil och det kanske inte du har? då saknas den funktionen och bilen vill inte starta, så kan det bli på SAAB som har trionic med VSS eller VST larm.. det kanske är samma konstruktion.

Jo på volvo 855 t5 frå 96 kom startspärr, en ring som sitter runt tändningslåset, den saknar jag, jag har ju min startspärr i larmet.

Sen om han hade immobilizer vet jag ej ska fråga han.

Hur kringår man detta.

Senast redigerat av Hasselhoff666 (7 februari 2011)

Måste man så måste man.
Gizmojohan
7 februari 2011 · 3 295 Inlägg

man får nog lämna in boxen till bsr och så får dom ta bort den spärren..

Marlboroman
7 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Hasselhoff666 skrev:
Sen om han hade immobilizer vet jag ej ska fråga han.

Hur kringår man detta.

-96 så var immobilizer standard. Enklaste sätett runt det hela är att skaffa en box till 7850 utan immobilizer. Vette fasen om det finns nåt annat sätt runt det hela.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LazerHawke
7 februari 2011 · 1 268 Inlägg

Hasselhoff666 skrev:
Hej.

Har skrivit i det tidigare forumet angående att jag hade bekymer med bilen o äntligen har jag fått allt o lira med hjälp från forumet o den har stabilt 0.65-0.75 i laddtryck o startar väldigt lätt.

De jag har monterat nyligen är 2.5 från org katten o bak för jag tänkte ändå chipa boxen så tyckte det va nödvändigt så det inte skulle bli för mycke modstånd o även sen tidigare hade jag ett insatts filter gren staff eller vad det heter.

Bilen fungerar kanon furutom att just att jag saknade chip så jag köpte en data box av en kille här på forumet med bsr steg 3 chip i som han hade haft i sin volvo 855 t5a 96a, min är en 94a aut.

Monterade boxen o bilen tänder till men sen står man bara o matar på starten, höl på ett tag o tändning av o veva o tändnig av o veva, den hostar till som att den vill men vill värkligen inte.

Monterade i org boxen o startar på ett kick men bolmar satan avgaser så det värkar som bsr boxen matar på soppan men stänger av tändningen efter motorn gått något varv, vad kan detta bero på ?

Org boxen heter 0 261 203 073 ( 074 )
Chipade boxen heter 0 261 203 852
Har även en box hemma liggandes från en T5a MAN med box nr 0261 200 549, den går starta med men lampan i instrumentet med en pil blinkar då o spärrar växelådan på 4an tror jag, den går halv tungt upp till 130km/h sen börjar det bli lite fart på bilen.

Vad jag läst mig till så ska den nya boxen okså fungera på AUT & MAN o även min org box fungerar på AUT & MAN.

Det har vart samma motor i hans som min, B5234T, har för mig det ska vara samma tändystem i hans som min okså eller har dom gjort någon ändring mellan 94 till 96 ?

Ända skildnaden jag kan komma på mellan dessa system är att diagnos utaget på min har det bakom höger strålkastare o på 96an har man det inne i kupen har jag för mig, kan detta invärka ?

Kollade på denna sidan http://www.turbo-tuner.co.uk/ttusb-compatible.htm o kollar man på min box så värkar det som man ska kunna använda den boxen jag köpt, beroende hur man läser listan, men frågan är varför det inte fungerar ?

kan det inte vara så att chipet är anpassat för den bilen? alla bilar är inte den samme som en annan alla är olika... samt i min vetskap så är BSRs grejer "gifta" med varann (box, bil) ditsatt chip vetefan men känns som det är nåt liknande där..

940_44
7 februari 2011 · 850 Inlägg

har pratat lite nu! kan va boxen som är bränd!?sad

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood
Hasselhoff666
7 februari 2011 · 94 Inlägg

Marlboroman skrev:
Sen om han hade immobilizer vet jag ej ska fråga han.

Hur kringår man detta.

-96 så var immobilizer standard. Enklaste sätett runt det hela är att skaffa en box till 7850 utan immobilizer. Vette fasen om det finns nåt annat sätt runt det hela.

Var sitter boxen monterad ? sökte på 7850 men hittade inget förutom kamaxel givaren o nån box med 4 torks under broms huvud pumpen.

LazerHawke skrev:
kan det inte vara så att chipet är anpassat för den bilen? alla bilar är inte den samme som en annan alla är olika... samt i min vetskap så är BSRs grejer "gifta" med varann (box, bil) ditsatt chip vetefan men känns som det är nåt liknande där

Jo vist så klart de kan vara så att chipet är avsätt för en viss box med en bil o sina vitala delar.

Men om det är så då borde boxen endast fungera till just den bilen o inga andra om man inte flytar med elsystemet villsäja.

Men så avancerat chip tycker jag de inte borde vara

940_44 skrev:
har pratat lite nu! kan va boxen som är bränd!?sad

Inte chipet som hänt något med då ? angående samma fel på org boxen med bsr chipet.

Alternativ att lämna in min box till BSR så får dom mäta upp vad som felar.

Senast redigerat av Hasselhoff666 (7 februari 2011)

Måste man så måste man.
LazerHawke
7 februari 2011 · 1 268 Inlägg

Hasselhoff666 skrev:

Marlboroman skrev:
Sen om han hade immobilizer vet jag ej ska fråga han.

Hur kringår man detta.

-96 så var immobilizer standard. Enklaste sätett runt det hela är att skaffa en box till 7850 utan immobilizer. Vette fasen om det finns nåt annat sätt runt det hela.

Var sitter boxen monterad ? sökte på 7850 men hittade inget förutom kamaxel givaren o nån box med 4 torks under broms huvud pumpen.

LazerHawke skrev:
kan det inte vara så att chipet är anpassat för den bilen? alla bilar är inte den samme som en annan alla är olika... samt i min vetskap så är BSRs grejer "gifta" med varann (box, bil) ditsatt chip vetefan men känns som det är nåt liknande där

Jo vist så klart de kan vara så att chipet är avsätt för en viss box med en bil o sina vitala delar.

Men om det är så då borde boxen endast fungera till just den bilen o inga andra om man inte flytar med elsystemet villsäja.

Men så avancerat chip tycker jag de inte borde vara

940_44 skrev:
har pratat lite nu! kan va boxen som är bränd!?sad

Inte chipet som hänt något med då ? angående samma fel på org boxen med bsr chipet.

Alternativ att lämna in min box till BSR så får dom mäta upp vad som felar.

så var det i S60 T5an jag hade förvisso en PPC till min då så man kunde ladda över hur man ville original,trim den kunde man inte köra i nån annan

Marlboroman
7 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Hasselhoff666 skrev:

Marlboroman skrev:
Hur kringår man detta.

-96 så var immobilizer standard. Enklaste sätett runt det hela är att skaffa en box till 7850 utan immobilizer. Vette fasen om det finns nåt annat sätt runt det hela.

Var sitter boxen monterad ? sökte på 7850 men hittade inget förutom kamaxel givaren o nån box med 4 torks under broms huvud pumpen.

Immo är väl en funktion i styrboxen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hasselhoff666
8 februari 2011 · 94 Inlägg

Marlboroman skrev:

Hasselhoff666 skrev:

Marlboroman skrev:
Hur kringår man detta.

-96 så var immobilizer standard. Enklaste sätett runt det hela är att skaffa en box till 7850 utan immobilizer. Vette fasen om det finns nåt annat sätt runt det hela.

Var sitter boxen monterad ? sökte på 7850 men hittade inget förutom kamaxel givaren o nån box med 4 torks under broms huvud pumpen.

Immo är väl en funktion i styrboxen.

Jo kan ju förviso stäma, men min box med 0 261 203 073 ( 074 ) har ju inte denna fuktionen.

Det är i sånna fall att BSR chipet som är gjort till box 0 261 203 852 har denna fuktionen o när jag har chipet i min org box så aktiveras denna spärren så bilen ej går starta.

Senast redigerat av Hasselhoff666 (8 februari 2011)

Måste man så måste man.
Hasselhoff666
11 februari 2011 · 94 Inlägg

Jag har fått lite mera fackta av han jag köpte boxen av, han hade varken startspärr eller immobilizer, bilen kan ju vart en sen 95a då blir den 96a, som min bil, den är en 1993e tillvärkad månad 11 o är en 94a.

Men man kan forfarande undra var felet ligger :-/ har pratat med BSR men dom gav inte mycke fackta, dom tycke bara jag skulle sända upp min box så chipar dom om den, kostar ju förviso ca 3000kr + frakt för steg 3 chippet.

Eller är det olika system i 96an o 94an, tänkte på elsystemet på motorn med alla givare.

Senast redigerat av Hasselhoff666 (11 februari 2011)

Måste man så måste man.
770_EVOLVE GREASEMONKEY
11 juni 2011 · 822 Inlägg

Lånar tråden lite.

När det är standard immobilizer från 96, är det så att bilen känner av nyckeln (kodningen i nyckeln)  helt enkelt eller ?? så det fungerar som en inbyggd starspärr liksom ??

I ett defa larm så känner defa immobilizern av larmdosans kodning när man låser upp bilen.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang