4459
Sök

Växlar tar inte/Alltid friläge - Mitsubishi

2 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Hej,

Helt plötsligt så slutade bilen driva och när jag stod stilla så var första symptomen att det "rasslade" lite när jag släppte upp kopplingen, oavsett om jag hade den i friläge eller någon växel.

Jag fick hem bilen och nu mer så är det bara som att det hela tiden är frikopplat i alla växlar och friläge, oavsett om kopplingen är nedtryckt eller ej.

Någon som har någon aning om vad detta kan vara och vad man kan göra för att åtgärda det? (är det dyrt?)

Bil: Mitsubishi Carisma 1.8 GDI -00

Tack!

1 948 Inlägg
8 februari 2011
E nog inte din växellåda som är problemet utan kopplingen. Kostar ca 2000 att byta själv och 5-6-7 på verkstad...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 februari 2011
Gissar på sturl me kopplingen jag med.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

2 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
Tack. Var nere igår och testade lite till.

Nu gnisslade och skrek det lite när jag släppte upp kopplingen, oavsett om  jag hade den i växel eller friläge. Alla pedaler och växelspaken känns precis som normalt. Jag kan dock flytta växelspaken till växellägen utan att kopplingen är nedtryckt, utan att det händer något (mer än gnisslet och skrikandet).

Jag kommer låta den stå ett par dagar nu innan jag tar tag i det igen men kommer uppdatera här med resultat och kostnad när det är fixat och jag vet vad problemet är (om inte annat kanske det kan hjälpa någon annan).
Senast redigerat av MickelMike (9 februari 2011)

Sök