1783
Sök

Bromsrör

Skrewdriver
48 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
Hejsan ! Har några frågor angående bromsrör som jag måste verkligen veta (för mek)

1. Hur bromsledningar skarvas
2. Pascals princip, hur tryck fördelas i ett slutet utrymme
3. Hur man bedömer bromsledningarnas kondition
4. Varför luft inte får finnas i hydraulsystem
5. Skillnaden mellan olika typer av uppflänsningar

Skulle vara så jäklig tacksam för svaren.

Mvh Mike Sz.

Bimmers of Sweden

114 Inlägg
14 februari 2011
Hej,

1. Oftast kopparrör, Kapar av lämplig bit till det nya röret med rör kapare. sedan använder jag mig utav en "special press" ( kommer ej ihåg namn på verktyget ), den har då en platta men kan välja bland de olika skarvningarna. Finns ex på biltema konings verktyg till relevant billigt pris.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … gsverktyg/

2. Pascals princip är att trycket skall vara konstant i systemet, förstår inte vad du är ute efter för svar..
samma tryck överallt i det slutna systemet.

3. Får då ej finnas rost så klart ( kan ej finnas på koppar ). men mer eller mindre så att inte finns någon vätska eller sprickor i dem. Där man kan enligt mig hitta lättast läckage är vid nipplarna och anslutnignar!

4. Man har ju Hydral vätska i bromssystem , ex dot 3, Den är sk hydroskopisk och drar till sig luft (fukt). Men då varför får det inte finnas; Vätskan har då ett konstant tryck ( man kan tryck sätta det men den "ger sig inte") vilket då vattnet inte har. Vattnet ger även en mycket dålig effekt i systemet, den kan orsaka "fading" vilket betyder att bromsarna inte tar eller tar sämre då den har en låg kokpunkt på 100 celsius +.
Om man då har luft ( vatten ) i systemet kan pedalen kännas "svampig". = kassa bromsar helt enkelt. Måste bytas.

5. De olika uppflänsningarna skiljer sig så klart men de är ju anpassade till olika nipplarna och Ok'en. Men finns en standard på 3-4 st olika om jag inte minns fel..

Mvh

P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 februari 2011
Jag har den billigaste koningssatsen, den funkar riktigt bra om man fuskar lite wink

( litet förtydligande ) Varför det inte får finnas luft i systemet: Vätskor kan inte komprimeras, medan luft, som är 1000 gånger tunnare, kan komprimeras. Detta gör att när du har luft i systemet absorberar luften mycket av trycket. Har man för mycket luft räcker inte bromscylindern till för att komprimera luften och man får inget tryck i bromsen.

Samma grej med vatten i bromsvätskan ( vilket man får i gammal bromsvätska ) som Mikko redan nämnt, att vatten kokar när bromsarna blir varma och då bildas vattenånga som beter sig precis som luft.
Senast redigerat av Bensinskallen (14 februari 2011)

Skrewdriver
48 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
Tack för svaren ! Bjuder på öl ! wink

Bimmers of Sweden

Sök