B230fk automatare till manuell!

Min0lta
9 mars 2011 · 441 Inlägg

tjena skulle behöva lite information och hjälp smile

har varit och köpt  en 940 turbo motorn (b230fk) till min 740

Men nu är det som så att den motorn har suttit på en 945 automat 96 årsmodell

så det sitter den jävla kopplings klumpen "eller vad man ska säga"

så frågan är nu hur får man av den ?.......


Ska ju köra med min manuella m47 låda! så frågan är där och vad behöver jag för att få på lådan förutom då lamell och tryckplatta (A)

är tacksam för snabba svart smile

Honda civic "Jane" (1996)
TireSlayer Tvivlare
9 mars 2011 · 2 266 Inlägg

Min0lta skrev:
tjena skulle behöva lite information och hjälp smile

har varit och köpt  en 940 turbo motorn (b230fk) till min 740

Men nu är det som så att den motorn har suttit på en 945 automat 96 årsmodell

så det sitter den jävla kopplings klumpen "eller vad man ska säga"

så frågan är nu hur får man av den ?.......


Ska ju köra med min manuella m47 låda! så frågan är där och vad behöver jag för att få på lådan förutom då lamell och tryckplatta (A)

är tacksam för snabba svart smile

Från framsidan på motorn sett så sitter de skruvar genom plattan som håller convertern, sen byter du bara plattan till ett svänghjul från en manuell, glöm inte byta bultar också. Tänk också på så att hålen till 60-2 givaren kommer rätt, om du ska använda den. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Min0lta
9 mars 2011 · 441 Inlägg

MantaRobin skrev:

Min0lta skrev:
tjena skulle behöva lite information och hjälp smile

har varit och köpt  en 940 turbo motorn (b230fk) till min 740

Men nu är det som så att den motorn har suttit på en 945 automat 96 årsmodell

så det sitter den jävla kopplings klumpen "eller vad man ska säga"

så frågan är nu hur får man av den ?.......


Ska ju köra med min manuella m47 låda! så frågan är där och vad behöver jag för att få på lådan förutom då lamell och tryckplatta (A)

är tacksam för snabba svart smile

Från framsidan på motorn sett så sitter de skruvar genom plattan som håller convertern, sen byter du bara plattan till ett svänghjul från en manuell, glöm inte byta bultar också. Tänk också på så att hålen till 60-2 givaren kommer rätt, om du ska använda den. smile

sitter dem skruvarna i fronten på motorn ? yikes 60-2 givaren ? var sitter den då ?

Honda civic "Jane" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2011 · 13 734 Inlägg

alltså på baksidan av startkransen..

om du tittar in på baksidan av plattan så ser du skruvarna går inte att missa dom

60/2 är alltså svänghjulet så den hamnar rätt
när motorn är nollad ska svänghjulets avsaknad av hål på sidan av svänghjulet sitta vid startmotor hålet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TireSlayer Tvivlare
9 mars 2011 · 2 266 Inlägg

Min0lta skrev:

MantaRobin skrev:

Min0lta skrev:
tjena skulle behöva lite information och hjälp smile

har varit och köpt  en 940 turbo motorn (b230fk) till min 740

Men nu är det som så att den motorn har suttit på en 945 automat 96 årsmodell

så det sitter den jävla kopplings klumpen "eller vad man ska säga"

så frågan är nu hur får man av den ?.......


Ska ju köra med min manuella m47 låda! så frågan är där och vad behöver jag för att få på lådan förutom då lamell och tryckplatta (A)

är tacksam för snabba svart smile

Från framsidan på motorn sett så sitter de skruvar genom plattan som håller convertern, sen byter du bara plattan till ett svänghjul från en manuell, glöm inte byta bultar också. Tänk också på så att hålen till 60-2 givaren kommer rätt, om du ska använda den. smile

sitter dem skruvarna i fronten på motorn ? yikes 60-2 givaren ? var sitter den då ?

Nej, du tar dom genom startmotorhålet i blocket, sett framifrån smile Convertern är den du kallar "kopplingsklumpen" som jag förstår de smile Vevaxelgivaren, mäter motorns varvtal på svänghjulet, sitter baktill på motorblocket. Finns 60 hål runtom svänghjulet och vid ett ställe är det ett mellanrum på två hål, de mellanrummet måste hamna på samma ställe när du byter svänghjul smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2011 · 13 734 Inlägg

MantaRobin skrev:

Min0lta skrev:

MantaRobin skrev:

Från framsidan på motorn sett så sitter de skruvar genom plattan som håller convertern, sen byter du bara plattan till ett svänghjul från en manuell, glöm inte byta bultar också. Tänk också på så att hålen till 60-2 givaren kommer rätt, om du ska använda den. smile

sitter dem skruvarna i fronten på motorn ? yikes 60-2 givaren ? var sitter den då ?

Nej, du tar dom genom startmotorhålet i blocket, sett framifrån smile Convertern är den du kallar "kopplingsklumpen" som jag förstår de smile Vevaxelgivaren, mäter motorns varvtal på svänghjulet, sitter baktill på motorblocket. Finns 60 hål runtom svänghjulet och vid ett ställe är det ett mellanrum på två hål, de mellanrummet måste hamna på samma ställe när du byter svänghjul smile

nu är du osportslig det är bättre att riva ner allt och sen fundera på hur det ska sitta..

men hur som så är det Nollad motor och sen ska uppehållen vara vid startmotorhålet
ifall någon gjort standard felet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TireSlayer Tvivlare
9 mars 2011 · 2 266 Inlägg

Growe skrev:

MantaRobin skrev:

Min0lta skrev:

sitter dem skruvarna i fronten på motorn ? yikes 60-2 givaren ? var sitter den då ?

Nej, du tar dom genom startmotorhålet i blocket, sett framifrån smile Convertern är den du kallar "kopplingsklumpen" som jag förstår de smile Vevaxelgivaren, mäter motorns varvtal på svänghjulet, sitter baktill på motorblocket. Finns 60 hål runtom svänghjulet och vid ett ställe är det ett mellanrum på två hål, de mellanrummet måste hamna på samma ställe när du byter svänghjul smile

nu är du osportslig det är bättre att riva ner allt och sen fundera på hur det ska sitta..

men hur som så är det Nollad motor och sen ska uppehållen vara vid startmotorhålet
ifall någon gjort standard felet smile

Arbetsskada... man lär sig fort som bilmekaniker att allt ska gå så fort, smidigt, och billigt som möjligt cool

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Min0lta
9 mars 2011 · 441 Inlägg

MantaRobin skrev:

Min0lta skrev:

MantaRobin skrev:

Från framsidan på motorn sett så sitter de skruvar genom plattan som håller convertern, sen byter du bara plattan till ett svänghjul från en manuell, glöm inte byta bultar också. Tänk också på så att hålen till 60-2 givaren kommer rätt, om du ska använda den. smile

sitter dem skruvarna i fronten på motorn ? yikes 60-2 givaren ? var sitter den då ?

Nej, du tar dom genom startmotorhålet i blocket, sett framifrån smile Convertern är den du kallar "kopplingsklumpen" som jag förstår de smile Vevaxelgivaren, mäter motorns varvtal på svänghjulet, sitter baktill på motorblocket. Finns 60 hål runtom svänghjulet och vid ett ställe är det ett mellanrum på två hål, de mellanrummet måste hamna på samma ställe när du byter svänghjul smile

okok tack så mkt big_smile men tror du det passar med m47 lådan då ? smile

och en fråga till bara som har med sprutet och göra om du eller ngn kan smile hur vet jag om jag har LH2.4 ???

och om jag har det behöver jag  inte byta kavel härvan då ? fick höra att man behövde tydligen inte det ! bara att sätta turbo boxen och bränsle boxen ?! för dem har jag liggandes till motorn!

Honda civic "Jane" (1996)
Min0lta
9 mars 2011 · 441 Inlägg

Growe skrev:

MantaRobin skrev:

Min0lta skrev:

sitter dem skruvarna i fronten på motorn ? yikes 60-2 givaren ? var sitter den då ?

Nej, du tar dom genom startmotorhålet i blocket, sett framifrån smile Convertern är den du kallar "kopplingsklumpen" som jag förstår de smile Vevaxelgivaren, mäter motorns varvtal på svänghjulet, sitter baktill på motorblocket. Finns 60 hål runtom svänghjulet och vid ett ställe är det ett mellanrum på två hål, de mellanrummet måste hamna på samma ställe när du byter svänghjul smile

nu är du osportslig det är bättre att riva ner allt och sen fundera på hur det ska sitta..

men hur som så är det Nollad motor och sen ska uppehållen vara vid startmotorhålet
ifall någon gjort standard felet smile

tack som fan big_smile

Honda civic "Jane" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2011 · 13 734 Inlägg

årgången säger vad du har för sprut eller så kollar du på luftmängdsmätaren vad den har för nummer

007=lh2.2 87-88
016=lh2.4 88b-90
hittar du inte luftmängdsmätaren så har du nog regina systemet som satt 91-92 om du inte har turbo redan

m47 passar men den kommer nog inte att hålla om du inte köra annat än orginal laddtryck och kör lungt och vättigt börjar du leka kommer den nog dö ganska fort

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2011 · 13 734 Inlägg

kabelhärvan behöver du ej byta om du har lh2.4 dock MÅSTE! du montera i ett motstånd till spridarna då dom är lågohmiga på turbon medans sug har högohmiga

sen måste man förlänga sladden till lmm:en

inget svårt eller krångligt iövrigt fungerar elen yppligt att köra med
polarn har en 940Gl med turbo maskin och det var det enda han gjorde förutom att byta till turbo boxarna
tänk på att försäkra dig att du ej har boxar för startspärr
om du är osäker skriv bosch nummret på bränsleboxen (den största)

börjar med 0 280 sen en hög siffror till  om jag inte missminner mig totalt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Min0lta
9 mars 2011 · 441 Inlägg

Growe skrev:
årgången säger vad du har för sprut eller så kollar du på luftmängdsmätaren vad den har för nummer

007=lh2.2 87-88
016=lh2.4 88b-90
hittar du inte luftmängdsmätaren så har du nog regina systemet som satt 91-92 om du inte har turbo redan

m47 passar men den kommer nog inte att hålla om du inte köra annat än orginal laddtryck och kör lungt och vättigt börjar du leka kommer den nog dö ganska fort

ok, jag har ju en årsmodell 88 men vet inte om det är 88b jag har ;/ men ska springa ner och  ta en tit på luftmängsmätaren det är välla den som sitter vid luftfiltret! tongue naje har inte turbo nu det är en vanlig gl bara ;(
hmm skit där ju! får se hur länge den pallar då! ska ladda cirka 1.1 bar

Honda civic "Jane" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2011 · 13 734 Inlägg

mm sitter vid luftfiltret du kan även kolla om du har felkodsläsare sitter vid vänstra fjädertornet
den sitter bara på lh2.4 iof kanske den sitter någon annanstans om man ej har turbo
såg att den satt där på min 91:ans 740turbo

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Min0lta
9 mars 2011 · 441 Inlägg

Growe skrev:
kabelhärvan behöver du ej byta om du har lh2.4 dock MÅSTE! du montera i ett motstånd till spridarna då dom är lågohmiga på turbon medans sug har högohmiga

sen måste man förlänga sladden till lmm:en

inget svårt eller krångligt iövrigt fungerar elen yppligt att köra med
polarn har en 940Gl med turbo maskin och det var det enda han gjorde förutom att byta till turbo boxarna
tänk på att försäkra dig att du ej har boxar för startspärr
om du är osäker skriv bosch nummret på bränsleboxen (den största)

börjar med 0 280 sen en hög siffror till  om jag inte missminner mig totalt

okok men kan man köpa sånna motstånd då ? och var kopplar jag dem ?!

vadå startspärr menar du ? ska jag kolla det på nummerna då ?! jag har boxarna här!

Honda civic "Jane" (1996)
Min0lta
9 mars 2011 · 441 Inlägg

Growe skrev:
mm sitter vid luftfiltret du kan även kolla om du har felkodsläsare sitter vid vänstra fjädertornet
den sitter bara på lh2.4 iof kanske den sitter någon annanstans om man ej har turbo
såg att den satt där på min 91:ans 740turbo

japp där sitter en felkodsläsare där vid högra tornet smile

Honda civic "Jane" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2011 · 13 734 Inlägg

kolla nummret och skriv här hoppas dom slutar på 954 eller 962 den stora platta boxen..och att den andra är guldfärgad smile


http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20366911 så ser motståndet ut

Senast redigerat av Growe (9 mars 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Min0lta
9 mars 2011 · 441 Inlägg

Growe skrev:
kolla nummret och skriv här hoppas dom slutar på 954 eller 962 den stora platta boxen..och att den andra är guldfärgad smile


http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20366911 så ser motståndet ut

Då ska vi se smile den boxen som sitter nere vid passagera sidan! är  en jetronic bosh hmm 2 st nummer skriver upp dem!

bosh nr 0280 000 977
andra nr 1270539 001 965

Den andra boxen som sitter under instrument brädan är
Bosh 0265 101 031

Honda civic "Jane" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2011 · 13 734 Inlägg

ucha startspärr osis..
har nog aldrig ens sätt det nummret förut

den boxen kan du ej köra med om min googling stämmer

brukar sitta 962 på manuella 96:or och 954 i 96:or med automat

tändingsboxen går att köra med men är ej chipningsbar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Min0lta
9 mars 2011 · 441 Inlägg

Growe skrev:
ucha startspärr osis..
har nog aldrig ens sätt det nummret förut

den boxen kan du ej köra med om min googling stämmer

brukar sitta 962 på manuella 96:or och 954 i 96:or med automat

tändingsboxen går att köra med men är ej chipningsbar

Jävla skit ;/ vad fan gör jag då ?! sälja motorn ? ;/

Honda civic "Jane" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2011 · 13 734 Inlägg

nej nej du kör bara med en annan box svårare är det ej smile

välj en som heter 954 eller 962 istället så löser det sig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang