5401
Sök

Hur sänka vw transporter t4 utan att byta fjädrar? "Torsenstagen" för/nackdelar

876 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Som topic lyder

vill sänka min vw transporter t4 med hjälp att torsenstagen ,läste det i en annan tråd någon som vet hur?samt för nackdelar?

tacksam för svar!

OBS vill inte köpa fjädrar eller colovers.
Senast redigerat av Rayya (17 mars 2011)

876 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Larsson_V70 skrev:
Det du kan göra är att kapa fjädrarna några varv inget ja rekomenderar då är det bätre och köpa än redig sänkningsats eller bygga lowradier ut av den då kan du höja och sänka bilen även hoppa och stutsa )

Vill inte kapa,byte fjädrar eller köpa ciololvers utan använda mig av toritionsstagen som flera andra gjort.

876 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Inga nattugglor vakna?

876 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Finns inga fjädrar fram så det blir ju svårt,någon som gjort liknade

2 046 Inlägg
17 mars 2011
de ser ju ut som att den e sänkt om man sätter på större hjul, lite ialafall, eller så får du kapa dom smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

876 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
verkar ju inte sitta några fjädrar på

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 mars 2011
Är det inte så att man bara vrider infästningarna några splines?

Jonas

876 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
vet inte riktigt ville fråga någon som gjort de tidigare....

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 mars 2011
Menar du torsionstavar?

Saknar du synliga fjädrar är de ju sådana du har i alla fall...

Om det inte finns justeringsmöjligheter så kan du rycka ur bärarmen, eller vad det är, som sitter på torsionsstaven och sedan vrida armen ett hack på splinesen. Ett hack blir ganska mycket, vet inte vad det är för delning men om det är 30 splines så blir de ju 12 graders vinkeländring på armen.

På porsche ( som jag skruvat på och därav min lilla erfarenhet ) så kan man justera vinkeln på bärarmarna bak med ett par skruvar, räcker inte de får man flytta på splinsen. Fram sitter det en stoppskruv som man justerar på, och då tar det en minut att ändra höjden på bilen wink

876 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Menar du torsionstavar?

Saknar du synliga fjädrar är de ju sådana du har i alla fall...

Om det inte finns justeringsmöjligheter så kan du rycka ur bärarmen, eller vad det är, som sitter på torsionsstaven och sedan vrida armen ett hack på splinesen. Ett hack blir ganska mycket, vet inte vad det är för delning men om det är 30 splines så blir de ju 12 graders vinkeländring på armen.

På porsche ( som jag skruvat på och därav min lilla erfarenhet ) så kan man justera vinkeln på bärarmarna bak med ett par skruvar, räcker inte de får man flytta på splinsen. Fram sitter det en stoppskruv som man justerar på, och då tar det en minut att ändra höjden på bilen wink

Tack för ditt svar men har nu fått svar på min fråga genom en kväll i garaget och mycket riktig satt det en typ gängstav med en mutter "27mm" som man släppte på o ändrade höjden det fanns ca 5,5cm gängor man kunde släppa på och ja skruvade ner den till ca 3 cm kvar skulle vilja ta ca 1 cm till dock avaktar jag då jag inte vet riktigt hur mycket gängor man bör ha kvar men dem 2,5cm gjorde ca 8cm i höjd smile bak löste jag det med saab 9-3 orginal bak fjädrar satt som gjutet sänkte ca 7,5cm .''så nur smälter 18tumarna in mycket bättre.

Mvh rayya.

876 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Frågan är hur mycket mer man vågar skruva skulle vilja ha den riktigt låg någon annan som har provat och vet?

876 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Tråd kan raderas

Sök