2256
Sök

Bytt belägg. tar bara på halva skivan...

467 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Hej.

Jag har nyss bytt bromsbeläggen bak på min s60, skivorna ser ok ut så dom byttes ej.
Men nu har ja kört kanske max 100 mil med nya beläggen, men dom tar bara på halva skivorna.. det blir lixom ytrost på halva skivan närmast navet, och då har jag ändå bromsar ordentligt ett par gånger och tänkt att dom ska sätta sig.. men nej.

Ska oxå nämna att det var en verkstad som bytte beläggen.
Ska det vara såhär? Ordnar det sig med tiden eller ska jag åka tillbaka?

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 mars 2011
Så ska de ju inte vara. Antagligen är där inte ordentligt rengjort och uppsmörjt så de kärvar en aning.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

496 Inlägg
20 mars 2011
ja det låter som om kolven i oket kärvar. Åk tillbaka o klaga!

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 mars 2011
Mja...Det kan bli så om skivorna är något ojämnt slitna...Om "något" kärvar så brukar man kunna märka det på att det är varmt vid bakbromsarna trots att man kört en längre sträcka utan att bromsa nämnvärt, kan även lukta...Jag tror att dina klotsar behöver ett antal mil till för att "passa" skivorna. Hade samma "problem" på min bil (inga kärvande ok eller så). Efter att antal hundra mil så tog klotsarna över hela skivan, ett sätt att påskynda processen är att bromsa ordentligt hårt, tex genom att köra på 2:ans växel o bromsa kraftigt samtidigt som man gasar, man får dock se upp så man inte eldar upp skivor & belägg....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 810 Inlägg
20 mars 2011
kör upp den till fartspärren hoppa på bromsen gör sen ett par gånger med en stund mellan och kolla om det inte blivit bättre smile

att bara bromsa hårt i 100 kommer inte hjälpa på kort sikt utan man får fläska på lite borde bli lagom om du bromsar några gånger från 220-0

Kör fort så hinner inget hända...

467 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Ok.

Jo jag ringde verkstan och han sade att det kommer ge sig efter några hundra mil precis som dawwe sa.

men jag som cyklar till jobbet och inte kör så jättemycket, kan det bli djuprost då? om det tar kanske 2 månader innan jag e uppe i 300 mils körning?

Mvh

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Sök