Behöver dessa skivor & belägg bytas? (bild)

rickylicious Webbutvecklare
21 mars 2011 · 2 369 Inlägg

Tjo,

Hade inne min bil på service för en vecka sen och dom ville byta skivor och belägg båda i fram för 6500:- Tyckte det lät lite saftigt så jag köpte delar för 2500 och tänkte byta själva istället. Lossade däcken och min far tyckte inte att det såg så illa ut. Skivorna var rostiga "runt om", men inte på anläggningsytan. Beläggen var det väldigt mycket kvar på.

Jag håller precis på att flytta så det vore roligare att lägga dom 2500 på det om det inte är panik. Känns lite väl att byta allt för lite rost och som sagt så tycker jag inte att beläggen ser så kass ut heller. smile

Vad tror ni? Svårt att se på bilden kanske, men ändå ett hum.

http://files.droplr.com/files/13708472/rNQm.Screen%20shot%202011-03-21%20at%2019%3A53%3A48.png

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
te_wik Forummoderator
21 mars 2011 · 12 813 Inlägg

Visst ser det ut att vara lite rostigt och en liten kant på skivan men ser ju inte så farligt ut. Belägget som man ser verkar ju vara mycket kvar av.

Hur ser det ut på andra sidan? Skivan likadan där med? Alla fyra belägg är bra? Isåfall tycker jag du kan avvakta med bytet ifall bromsarna inte tar ojämt/vobblar eller annars känns dåliga. Men som du säger, det är svårt att se på bild.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
S70-T5
21 mars 2011 · 140 Inlägg

håller nog 1000mil till iaf. beror på hur du kör med smile

Senast redigerat av S70-T5 (21 mars 2011)

Allt som rör bilen, och lite till.
Volvo 744 GL "7leifarn" (1988)
eacan
21 mars 2011 · 595 Inlägg

Beläggen ser ok ut, men jag hade bytt skiva iaf! smile

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
S70-T5
21 mars 2011 · 140 Inlägg

eacan skrev:
Beläggen ser ok ut, men jag hade bytt skiva iaf! smile

då byter ju man båda.. belägg kan bytas utan att byta skiva, men man byter inte skiva utan att byta belägg:)

Allt som rör bilen, och lite till.
Volvo 744 GL "7leifarn" (1988)
eacan
21 mars 2011 · 595 Inlägg

jaha ;D

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
te_wik Forummoderator
21 mars 2011 · 12 813 Inlägg

S70-T5 skrev:

eacan skrev:
Beläggen ser ok ut, men jag hade bytt skiva iaf! smile

då byter ju man båda.. belägg kan bytas utan att byta skiva, men man byter inte skiva utan att byta belägg:)

Just så. Och byter du på höger sida så ska du helst byta vänster sida samtidigt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
rickylicious Webbutvecklare
21 mars 2011 · 2 369 Inlägg

te_wik skrev:
Visst ser det ut att vara lite rostigt och en liten kant på skivan men ser ju inte så farligt ut. Belägget som man ser verkar ju vara mycket kvar av.

Hur ser det ut på andra sidan? Skivan likadan där med? Alla fyra belägg är bra? Isåfall tycker jag du kan avvakta med bytet ifall bromsarna inte tar ojämt/vobblar eller annars känns dåliga. Men som du säger, det är svårt att se på bild.


Mvh Tommy

Andra skivan såg likadan ut. Jag knackade försiktigt bort lite lösa rostbitar runt om och efteråt såg det ännu finare ut. smile Dom hade bromstestat vid servicen och det skiljde några procent, men det var långt innanför gränsvärdena som bilprovningen går efter. Kör jag i 110 och bromsar hårt så kan jag känna tendens till småvibration, men när jag kör vanligt och bromsar lugnt så är det inget. Bromsarna tar bra smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
rickylicious Webbutvecklare
21 mars 2011 · 2 369 Inlägg

S70-T5 skrev:
håller nog 1000mil till iaf. beror på hur du kör med smile

Jag kör rätt lugnt tycker jag. Håller avstånd bra till bilar framför för att slippa panikbromsa. Vet själv hur jobbigt det är när bilar ligger nära bakom mig och kommer väääldigt nära när jag bromsar in för något.

Pendlar 6 mil om dagen så det blir många mil men väldigt lite bromsning. Motorbromsar så mycket jag kan inför avfarter och så. Med tanke på att jag kör ganska mycket så vill man ju inte gärna behöva byta belägg och skivor när det är mycket kvar på dom och om det inte är panik... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
S70-T5
21 mars 2011 · 140 Inlägg

rickylicious skrev:

S70-T5 skrev:
håller nog 1000mil till iaf. beror på hur du kör med smile

Jag kör rätt lugnt tycker jag. Håller avstånd bra till bilar framför för att slippa panikbromsa. Vet själv hur jobbigt det är när bilar ligger nära bakom mig och kommer väääldigt nära när jag bromsar in för något.

Pendlar 6 mil om dagen så det blir många mil men väldigt lite bromsning. Motorbromsar så mycket jag kan inför avfarter och så. Med tanke på att jag kör ganska mycket så vill man ju inte gärna behöva byta belägg och skivor när det är mycket kvar på dom och om det inte är panik... smile

mycket å mycket, dom är ju ganska så slitna (som man ser på bild iallafall) så jag skulle börja planera in ett byte i budgeten iallafall, går ju att komma undan billigt.. fram slits ju fortare än bak så kika på hur de ser ut bak, annars byter du ju bara fram..

Allt som rör bilen, och lite till.
Volvo 744 GL "7leifarn" (1988)
rickylicious Webbutvecklare
21 mars 2011 · 2 369 Inlägg

S70-T5 skrev:

rickylicious skrev:

S70-T5 skrev:
håller nog 1000mil till iaf. beror på hur du kör med smile

Jag kör rätt lugnt tycker jag. Håller avstånd bra till bilar framför för att slippa panikbromsa. Vet själv hur jobbigt det är när bilar ligger nära bakom mig och kommer väääldigt nära när jag bromsar in för något.

Pendlar 6 mil om dagen så det blir många mil men väldigt lite bromsning. Motorbromsar så mycket jag kan inför avfarter och så. Med tanke på att jag kör ganska mycket så vill man ju inte gärna behöva byta belägg och skivor när det är mycket kvar på dom och om det inte är panik... smile

mycket å mycket, dom är ju ganska så slitna (som man ser på bild iallafall) så jag skulle börja planera in ett byte i budgeten iallafall, går ju att komma undan billigt.. fram slits ju fortare än bak så kika på hur de ser ut bak, annars byter du ju bara fram..

Ja dom är ju inte nya, men tycker inte heller att det är mer än rost på utsidan av skivan och beläggen är ju någorlunda. Dom i bak har jag inte kikat på, men verkstaden anmärkte inte på dom så jag antar att dom är bättre än i fram i alla fall. Ska kika i bak när jag slänger på sommardäcken tänkte jag.

Vart kommer man undan billigt med skivor och belägg? Nu köpte jag beläggen (båda i fram) för 1300:- på VAG. Kändes lite saftigt?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 mars 2011 · 10 427 Inlägg

Skivorna ser mer slitna ut än på min 740 tongue http://www1.garaget.org/gallery/archive … 2t5jiq.jpg ( 23 år / snart 20 000 mil )

Kan nog vara dags att byta så småningom, har för mig att det finns någon angiven minimum tjocklek på bromsskivor. Men får man bra bromsvärden hos Bilprovningen så borde det vara ok, men kanske värre om bromsskivorna skulle spricka eller dela sig osv.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
volvo_chrinke
22 mars 2011 · 19 Inlägg

Jag hade bytt Ricky smile då vet man att det är fräscht smile

Aero T16
22 mars 2011 · 1 327 Inlägg

Kolla på biltema. Riktigt billiga skivor och belägg där. Det var bra kvalitet på dem jag bytte till opeln i sommar.

vevstaksvajer
23 mars 2011 · 24 Inlägg

Aero T16 skrev:
Kolla på biltema. Riktigt billiga skivor och belägg där. Det var bra kvalitet på dem jag bytte till opeln i sommar.

ja de e säkert helt ok på sommaren men på vintern e de skit då de inte tål temperaturförändringarna som blir när skivorna varigt kalla och man sen bromsar dom varma så blir de skeva som propellerblad sad fassan köpte de på sin passat o han byta ganska snabbt till org:P

Aero T16
23 mars 2011 · 1 327 Inlägg

vevstaksvajer skrev:

Aero T16 skrev:
Kolla på biltema. Riktigt billiga skivor och belägg där. Det var bra kvalitet på dem jag bytte till opeln i sommar.

ja de e säkert helt ok på sommaren men på vintern e de skit då de inte tål temperaturförändringarna som blir när skivorna varigt kalla och man sen bromsar dom varma så blir de skeva som propellerblad sad fassan köpte de på sin passat o han byta ganska snabbt till org:P

Den har rullat ca 1500-2000 mil med bromsarna. Har då inte blivit skeva för mig.

TireSlayer Tvivlare
23 mars 2011 · 2 266 Inlägg

hyvla till skivan med en Scotch Brite lila trissa och en ny uppsättning belägg i sen är du i hamn! smile så hade jag gjort iallafall. Om den nu inte är för tunn, lite svårt att se.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
vevstaksvajer
23 mars 2011 · 24 Inlägg

Aero T16 skrev:

vevstaksvajer skrev:

Aero T16 skrev:
Kolla på biltema. Riktigt billiga skivor och belägg där. Det var bra kvalitet på dem jag bytte till opeln i sommar.

ja de e säkert helt ok på sommaren men på vintern e de skit då de inte tål temperaturförändringarna som blir när skivorna varigt kalla och man sen bromsar dom varma så blir de skeva som propellerblad sad fassan köpte de på sin passat o han byta ganska snabbt till org:P

Den har rullat ca 1500-2000 mil med bromsarna. Har då inte blivit skeva för mig.

vid ett antal minusgrader?? vi fick de resultatet på vår bil men feltema är ju alltid feltema så vi får hoppas att de var ett söndags exemplar vi fick tag i dåwink

sleepyoh
23 mars 2011 · 1 319 Inlägg

vevstaksvajer skrev:

Aero T16 skrev:
Kolla på biltema. Riktigt billiga skivor och belägg där. Det var bra kvalitet på dem jag bytte till opeln i sommar.

ja de e säkert helt ok på sommaren men på vintern e de skit då de inte tål temperaturförändringarna som blir när skivorna varigt kalla och man sen bromsar dom varma så blir de skeva som propellerblad sad fassan köpte de på sin passat o han byta ganska snabbt till org:P

skitsnack. otur isådanafall. Kört stenhårt med biltema grejer, förutom att skiten inte tar för fem öre när de blir riktigt varma så har de hållt bra. inga problem. wink

_----------'
Najs
23 mars 2011 ·

skojar du me mig?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang