24 mars 2011
Trådstartare
Bakgrund: Samtliga 6 bromsslangar byttes på verkstad för 3 år sedan. När jag hämtade bilen så tog pedalen längre ner än den skulle - backjobb. De luftade medan jag väntade, efter det kändes bromsen som innan ungefär. Efter detta har bilen blivit stående (avstannad renovering...) i ca 3 år. I veckan bytte jag de nya bromsslangarna mot ännu nyare stålomspunna. Har bytt bak hittills, skall byta fram i helgen...
Min fråga är hur "känns" en kass huvudcylinder? Pedalen går långt ner nu (mycket luft pga slang bytet), men sjunker ej. Det läcker inte, kan inte heller se att nivån i bromsvätskebehållaren sjunker utan den är "konstant". Innan bytet av bromsslangarna på verkstaden var pedalen precis som den skulle, den var även OK "ett tag" efter deras andra luftning, men blev sämre efter ett tag. Pedalen går som sagt inte i botten, sjunker ej, nivån är konstant, inga läckage på garage-golvet eller i bilen vad jag kan se. När jag luftade var jag försiktig med pedalen, trampade aldrig mer än max 60-70% av slaglängden, hur djupt verkstaden trampade vet jag ej...
Det är alltså inte fråga om att jag luftar på fel sätt då jag gjorde precis samma jobb på min andra bil (bytte slangar,rör och ok) o där blev bromsarna minst lika bra som innan. Frågan gäller hur man kan avslöja en suspekt huvudcylinder. Personligen tror jag inte att cylindern är kass utan att det är en hel del luft i systemet, jag är bekant med bromsokens luftningsordning (höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure