4906
Sök

V70 -06 tappar broms tryck

2 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Hallå,,,
Nu står jag stilla i ett broms jobb
några vänner bytade broms ok samt skivor, belägg o slangar på en volvo v70 årsmodell 06
manuell växllad med abs o hela de här kittet,  dom lufta bromsarna efter allt dom bytat men pedalen gick i botten o dom ringde mig o efter jag kollat runt lite besluta vi oss för o byta huvudbroms cylindern,,, nu e systemet luftat ordentligt igen all luft e ute efter 2 liter ny broms vätska,,,, om motorn e avstängd så finns de bra tryck i bromsen men så fort nyckelen vrids om o vakumpumpen startar sjunker pedalen nästan till botten,,, har provat o lufta igen utan bättre resultat,, jag har bromsverkan past pedalen stannar typ 1 cm från botten,,,,  va kan vara fel,,, vakumslangar e hela o fina,,,  Hjälp

Mvh Andreas

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 mars 2011
Liten "manual"....

Börja med att kontrollera att du inte har nåt tydligt synligt läckage, kontrollera att samtliga luftningsnipplar är stängda. Börja sedan med att lufta höger bak. Toppa upp bromsvätskan till max. Motorn skall gå under tiden du luftar. Jag luftade utan hjälp genom att ha en slang som gick från nippeln till en flaska med bromsvätska. Trampa pedalen som mest halvägs, upprepa 7-8 gånger, toppa sedan upp o upprepa proceduren 2 gånger till. Stäng sedan nippeln, bromsa några gånger. Sedan kör du samma procedur med vänster bak, höger fram o till slut vänster fram. Är pedalen fortfarande "skum" så ligger det nära till hands att tro att huvudcylindern gett sig. På min Passat hade jag liknande symptom efter att en verkstad bytt samtliga bromsslangar. Har precis luftat klart o bromsarna blev bra, får hoppas att det håller i sig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
ska testa detta,,,, jag återkommer smile

Sök