4969
Sök

Tipås och råd! Skärmen slår i däcket vid "vågig väg"

227 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Hej!

Satte på sommardäcken idag som är 235/35 R19, vid "vågig väg" slår vänster bakdäck i skärmen inte mkt men det hörs... När bilen står still så har jag ca 5-6cm (kan vara mer tog ögonmått bara) mellan skär och däck. Jag ska sänka bilen om drygt 1,5 vecka, kommer då droppa den 2,5cm. Sen fattar jag inte vf det är just vänster sida som det tar i? Är väldigt novis när det gäller bilar, HJÄLP!!!

Tack på förhand!

MVH
David

850teefem
1 april 2011
kollat så inneskärmen sitter ordenkligt??? tongue

255 Inlägg
1 april 2011
Kollat så att det inte tar i fjärderbenet? kolla mellanrumet där, och kolla även mellan däck och fjäderplattan, hade likadant på min vento, den tog i fjäderbenet på något sätt.

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

850teefem
1 april 2011
kanske behöver space plattor tongue

255 Inlägg
1 april 2011
Möjligtvis, det behövde jag iaf, ett alternativ att märka om du behöver, kolla mellanrummet mellan fälg & fjäderben, eller mellan däck och fjäderplattan. Om du har spaceplatta liggandes, så prova, värt ett försök!

227 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Insidan tror jag inte, för innerskärmen har märken. Kände efter innan och man kan ju böja upp kanten, men har inte "know-how" för att klara av det...

255 Inlägg
1 april 2011
Vilken kant? Men om du har eller om någon kompis har spaceplattor, så prova, ett enkelt steg mot kanske den rätta lösningen.

227 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
MattiasHedberg skrev:
Vilken kant? Men om du har eller om någon kompis har spaceplattor, så prova, ett enkelt steg mot kanske den rätta lösningen.

Då kommer däcket för långt ut och då kommer det definitivt ta i skärmen efter sänkning...

Insidan av skärmen har du ju en kant, inte fyrkantig kant. förstår du vad jag menar?

255 Inlägg
1 april 2011
hmm.. Beställt lite för stora fälgar och däck då möjligtvis? Inte säkert att det kommer ta i efter säkning, eftersom du bara ska sänka 25mm, prova med spaceplatta innan sänkning, och se först om det är det som är felet, för annars kommer du ha problem efter sänkning, för min del slutade det med punka och hål i innerskärmen!

227 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
MattiasHedberg skrev:
hmm.. Beställt lite för stora fälgar och däck då möjligtvis? Inte säkert att det kommer ta i efter säkning, eftersom du bara ska sänka 25mm, prova med spaceplatta innan sänkning, och se först om det är det som är felet, för annars kommer du ha problem efter sänkning, för min del slutade det med punka och hål i innerskärmen!

Rullkretsen stämmer har kollat mot min gps, men för breda JA! eller kanske smile fälgarna är 19x8 så det var tvunget med 235. MEN det är ju bara vänster sida...

255 Inlägg
1 april 2011
Har du något lastat som ligger mer mot vänster? Känn med fingret mellan fälg och fjäderben, och däck och fjäderplattan. Om den är köpt i närheten, kan du ju alltid åka till dom annars och fråga vad det kan vara, för om det bara är vänster, så kanske det kan vara något fel..

227 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Jag är vid bilen nu och de är innerskärmen som tar i. Köpte fälgarna av privat person nere i skåne. Jac får helt enkelt böja in innerskärmen med värmepistol eller ngt

850teefem
1 april 2011
kanske fär mkt et på fälgen sad varför de slår just på vänster är väl att de bara är du som sitter i bilen när du kör automatiskt blir de ju lite mer vik på vänster sida än höger då de är tomt säte....... alstå sticker fälgen ut för mkt... så fel et på fälgarna bak iaf de säger jag.....

227 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
850teefem skrev:
kanske fär mkt et på fälgen sad varför de slår just på vänster är väl att de bara är du som sitter i bilen när du kör automatiskt blir de ju lite mer vik på vänster sida än höger då de är tomt säte....... alstå sticker fälgen ut för mkt... så fel et på fälgarna bak iaf de säger jag.....

Skrev fel det är höger som slår... Men jag har kollat noga och det handlar om 1 eller 1/2 millimeter och det slog i endast vid gasning på vägen mellan gvd - burseryd i 130km/h. får helt enkelt ta det lugnare på "bonnevägar"

Om jag ska ha rätta dimensioner så tror jag att det skulle vart 19*7,5 med 225/35 R19
det skulle sitta som en smäck wink man lär så länge man lever tongue
Senast redigerat av DavidSan (1 april 2011)

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
2 april 2011
Du kan köra 225/35-19 på dina fälgar oxå eller 215 för den delen smile
Valsa skärmarna och sänk bilen, du ska utåt fälgar tycker jag. Det kallas Flush :p

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 april 2011
Köper du riktig sänknings sats med fjädrar och dämpare blir den hårdare, så då kanske det inte tar i lika mycket. Mina 265or skrapade i mina skärmkanter, men när jag sänkte den 20mm så blev den så pass mycket hårdare i fjädringen att det inte går emot där längre.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

850teefem
2 april 2011
lycka till tongue

227 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
Köper du riktig sänknings sats med fjädrar och dämpare blir den hårdare, så då kanske det inte tar i lika mycket. Mina 265or skrapade i mina skärmkanter, men när jag sänkte den 20mm så blev den så pass mycket hårdare i fjädringen att det inte går emot där längre.

Jag har köpt Tein's sänksats via JRM, så det är riktiga grejer. De ska även montera det åt mig men vi får se, annars så valsar jag eller tar fram vinkelslipen tongue

227 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
PITSTOP skrev:
Du kan köra 225/35-19 på dina fälgar oxå eller 215 för den delen smile
Valsa skärmarna och sänk bilen, du ska utåt fälgar tycker jag. Det kallas Flush :p

Det får verkligen bli sista utvägen... vill gärna köra med 235 har gjort det innan och när jag testkörde på en bra väg så vart det inga problem.

227 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
850teefem skrev:
lycka till tongue

kan inte du ta en titt imorgon Alex så kanske du förstår...

Sök