6330
Sök

18 eller 19" fälgar - vägegenskaper?

20 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Tjena! Ska köpa nya fälgar och däck. I nuläget lutar det åt 19". Är det någon skillnad i vägegenskaper, buller, bensinförbrukninfg m.m om man jämnför 18 och 19"?

/ Johan

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2011
Ja, 19" är ofta tyngre, bilen blir slöare. Den kommer även dra mer soppa, min bil drar tex en dryg dl mer med 19" än original 17". Buller beror lite mer på däckstypen, men generellt så brukar större däck bullra något mer. Vägegenskaperna kan kanske förbättras men det man brukar märka mest är att bilen blir spårkänsligare, mest märkbart om man går från typ 16-17" till 19". Stora fälgar på bilar med klenare motorer resulterar oftast i fler negativa saker än positiva, förutom att det ser otroligt fjuttigt ut med mini-skivor bakom 19"-fälgar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

20 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Tack för svar! Alla verkar tycka lite olika här. Men det är väl om man jämnför 16-17" till 19". Jag har nu 18" till min lite vasasre C 30 T5 så jag kommer nog inte märka att den blir slöare. Eftersom jag nu kör på 18" hoppas jag att skillnaden knappt blir märkbar, då jag nästan bestämt mig för 19".

/ Johan

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2011
Du kommer märka skillnad...Mina original 17" väger in på 9.8kg/st exkl däck, med däck kring 15kg?? Mina 19" väger inkl däck kring 23kg har jag för mig, dvs 16kg mer roterande massa per axel. O då har jag inga billiga fälgar utan de är "kvalitetsfälgar" tillverkade i Tyskland. Men det är klart hade du tänkt dig att köpa riktiga fälgar typ BBS eller liknande så kan jag tänka mig att man bör kunna komma ner på 17-18 kg/hjul. Min bil har 340 hästar o jag märker en tydlig skillnad mot 17"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

20 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
O fan där ser m,an. Det blev i ala fall ett par 19" fälgar. Tror det vägen runt 20kg styck, men jag får leva med det. Tack för svar!

Sök