6547
Sök

Volvo S80 T6 tappa drivning efter damaskbyte

Falgfixaren.se
647 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
Tjenare!
Skrev en annan tråd om mina vibrationer i min S80 som blev efter att vi bytt
drivknuts damasken. Jag körde för att besiktiga bilen idag. Så sa en vän till pappa
att jag fått luft i servo oljan. Så han sa att jag skulle köra i en "åtta" så man motionerade
servot. När jag kört 1 varv så small de till och jag tappade drivningen framåt.

Bilen tappade drivning helt. Den rullade även bakåt även om den låg i P-läget. Den
hade olja den läckte ingenting. Kände på axeln och den satt på plats som den skulle.

Fick ringa bärgaren och dom körde den till Bilia. Nu är frågan vad kan de vara ?
Vi hade ett helvete o få på drivaxeln med "splajnsen". Kan jag slagit för hårt så något
gått sönder i lådan tro ?

Vi råkade plocka ut drivaxeln från lådan helt, och kan de vara så att vi inte fått in den tillräckligt
och de slagit sönder något där inne ? Om knuten går sönder och man missat låsringen. Skulle bilen
tappa drivning helt då ?

Pratade med en kompis som jobbat på Bilia och han trodde inte de skulle gå på under 40.000
att byta lådan. Vilket är helt sinnes mycket pengarna för denna gamla bil.

Nån som har tips på vad man ska göra, eller på tips på någon som kan göra vid bilen ?

http://secureme.se/bamze/s80/forum/bild%2847%29.jpg

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 april 2011
Jag gissar på att du missat "något" vid bytet av drivknuten? Normalt så skall en drivaxel kunna röra sig några mm (typ 5-10mm) in/ut i drivknutarna då avståndet mellan vlåda-hjullager ändras något när bilen fjädrar... Kan även vara som så att du skadat något vid monteringen genom att vålda allt för mycket. När man skjuter in i splinesen skall detta gå "lätt" den första biten tills man skall över låsringen (iaf på Passat, borde vara liknande/identisk konstruktion på S80). Min gissning är att du kommer åka på att byta en komplett drivaxel sen är allt som vanligt igen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 april 2011
När du trycker in drivaxlarna på dessa bilar så ska du snurra dom samtidigt som du trycker för att låsringen som låser inne i lådan ska sätta sig till rätta så lätt som möjligt. har man otur å e ovaksam så trycker man fel å då kan låsringen lossna å trilla in i lådan, vet bara en bil de hänt på men den xc90in blev väl inte helt gratis rep på. alternativt är om du itne fått in axeln tillräckligt i lådan, då slutar den å driva å börjar läcka olja, dock ofarligt

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 april 2011
kom på en sak till, har varit med om att splinsen precis utanför knuten har gått av, dvs splinsen som du trycker in i hjulagret. har dom gått av så snurrar axeln men bilen står still.

Sök