4195
Sök

Vad säger besiktningen om Trasiga/borttagna bromssköldar?

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder.

Ska besikta min 900 nästa lördag. Och det fattas en bromssköld på vänster bakbroms. Finns på dom andra 3 bromsarna men på den 4e är skölden helt borta.

Vad säger besiktningen om detta? får man en 2a?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

7 Inlägg
11 april 2011
ajjabajja säger de.
Om jag inte minns helt fel är det 2:a på det.

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Okey okey. Du kan ha rätt där? någon mer som vet om No1 resonemang stämmer=?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 april 2011
Näääee, Man behöver väll inte ha bromssköldar?
Det är vad mitt bakhuvud säger just nu iaf, men skulle gärna vilja få det bekräftat tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Hahah nu har vi 2 olika åsikter om detta big_smile någon som VET vad som är rätt och fel? big_smile

5 198 Inlägg
11 april 2011
Jag har besiktat utan.. men ring å fråga dom.

7 Inlägg
11 april 2011
LeafBox skrev:
Näääee, Man behöver väll inte ha bromssköldar?
Det är vad mitt bakhuvud säger just nu iaf, men skulle gärna vilja få det bekräftat tongue

Det stämmer bra,,men om du har det på ett hjul så måste det finnas på alla.
De har ju som regel att" finns det på bilen så ska det fungera".

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 april 2011
Ah, jag visste att det var nå sånt tongue

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Okey.. jag har ju som sagt på 3 av hjulen men inte på den fjärde. Men om jag har förstått det rätt då så måste jag alltså montera en ny bromssköld på det 4 hjulet innan besiktning annars får jag en 2a?

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
gamlingen skrev:
Jag har besiktat utan.. men ring å fråga dom.

Vad var det för bil du besikta då?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 april 2011
rybbe skrev:
Okey.. jag har ju som sagt på 3 av hjulen men inte på den fjärde. Men om jag har förstått det rätt då så måste jag alltså montera en ny bromssköld på det 4 hjulet innan besiktning annars får jag en 2a?

På papper verkar det så. Men sen är bromsköldar inte viktigast i världen, så dom kanske inte bryr sej så mkt.

Fast, jag har blivigt rätt slapp på sånt där pga min besiktningsstation tongue
Alla besiktigar där för att det är allmänt känt i mina trakter att den stationen sällan bryr sej alls, och är skitshyssta när det gäller småsaker!

Förra gången besiktigade jag med 3 eller 4 fel (inte på Audin) Men dom sa typ "dethär fixar du ju när du kommer hem, så det är ingen mening vi skriver upp det!" big_smile

7 Inlägg
11 april 2011
LeafBox skrev:
rybbe skrev:

På papper verkar det så. Men sen är bromsköldar inte viktigast i världen, så dom kanske inte bryr sej så mkt.

Alla besiktigar där för att det är allmänt känt i mina trakter att den stationen sällan bryr sej alls, och är skitshyssta när det gäller småsaker!

Förra gången besiktigade jag med 3 eller 4 fel (inte på Audin) Men dom sa typ "dethär fixar du ju när du kommer hem, så det är ingen mening vi skriver upp det!" big_smile

Ja det är nog lite så,,jävligt olika vart man hamnar.
I skövde kan du få 2:a på en sidoblinkers när gubbfan har en dålig dag och i Tidaholm släppte de igenom en ford med praktiskt taget obefintliga bakbromsar.

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
rybbe skrev:

Haha aa det låter ju som sköna besiktningsgubbar big_smile tyvärr har jag inte riktigt råd att changsa då jag måste ha bilen körklar till elmia om 2 veckor då jag ska ta premiärturen med den big_smile har grejat med bilen i snart 2 år för att ha den klar till elmia och denna sommar big_smile (ska dock ej ställa ut den)

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
haha ni vet ingen om hur det är i kungälv då? ska besikta där big_smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 april 2011
Du behöver inte ha, men har du dom kvar, får dom inte vara för dåliga, så antigen köper du nya eller kör helt utan, det är godtjänt. Har själv gjort så på mina 9000 samt min förra 740, alla gånger har de gått bra o jag har även frågat hur jag skulle göra wink

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
Du behöver inte ha, men har du dom kvar, får dom inte vara för dåliga, så antigen köper du nya eller kör helt utan, det är godtjänt. Har själv gjort så på mina 9000 samt min förra 740, alla gånger har de gått bra o jag har även frågat hur jag skulle göra wink

Okey. Och detta är du SÄKER på? big_smile för dom 3 bromssköldar som sitter kvar är väl i okey skick. en aning rostiga och kanske någon spricka någonstans men dom gör ändå sitt jobb så att säga. Klart kunde ju varit värt sätta dit den sista skölden men. dom sitter ju ändå där av en anledning

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 april 2011
Det är inga problem smile Det funkar, men är den för dålig så riv loss den

Offroad Racing
3 123 Inlägg
11 april 2011
Ta bort den andra skölden bak oxå, så är det lika på båda sidorna på varje axel. (sköldar fram, inte sköldar bak)

Är det likadant på båda sidorna så brukar dom inte bry sig.

Bromssköldarna på en skivbromsförsett bil har ju trots allt ingen funktion mer än att förhindra värmestrålning på hjulupphängningningens delar.
Senast redigerat av henke_99 (11 april 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

614 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
Det är inga problem smile Det funkar, men är den för dålig så riv loss den

Hmm ser nästan ut som att jag får riva loss dom andra 3. Kolla på biltema men dom hade inga sköldar till saab. inte speedparts heller.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 april 2011
Skit i skärmarna, går o köra utan wink

Sök