Hjulinställning Pris

evoline
12 april 2011 · 257 Inlägg

Hej,
Ville bara veta vad det skulle kosta och skickade ett email till Vianor i Eskilstuna, fick detta svar:

"Ordinarie pris för en hjulinställning hos oss är 900:-, men det kan bli en viss timdebitering på just din bil då justeringarna brukar sitta fast."

Ska höra vad Däckia har för priser, men deras support verkar vara segare...

zshoe Kokar ris
12 april 2011 · 923 Inlägg

vad var din fråga? runt 1000 lappen brukar det ligga generellt.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
te_wik Forummoderator
12 april 2011 · 12 813 Inlägg

Jag undrar också lite vad din fråga är? Svårt att säga vad verkstäderna tar utan det är bäst att ringa runt istället för att maila. Men kring 1000kr som sagt brukar det ligga på, plus ev. extra tidskostnad ifall det sitter rostigt och jävligt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Kibil
12 april 2011 · 552 Inlägg

Går att få gjort på närmaste Fordonsprogram för fika pengar, garanterar inte att det finns någon lämplig eller någon som har "tid" nära dig dock.

Muttley
12 april 2011 ·

Kibil skrev:
Går att få gjort på närmaste Fordonsprogram för fika pengar, garanterar inte att det finns någon lämplig eller någon som har "tid" nära dig dock.

Om fordonsprogrammet har fyrhjulsinställning med laser kan man våga . Men inte sådana gamla saker med linor och sådant omodernt.

Ja runt tusing kostar de om man inte känner nån.

evoline
12 april 2011 · 257 Inlägg

Vad är det de gör, behöver de ta loss däcken ??

Muttley
12 april 2011 ·

Nej de behöver inte ta loss däcken.

http://www.dackia.se/tjanster/privat/hj … lning.aspx

LastToKnow
12 april 2011 · 33 Inlägg

Det kostade mig 845 kr på göinge bil (Volvo) när jag gjorde fyrhjulsinställning på min 855R, och som föregående skrev de behöver inte ta loss däcken.
På min lossa han några bultar i bakvagnen och banka till lite för att få rätt på vinkeln där bak smile

Senast redigerat av LastToKnow (12 april 2011)

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
evoline
12 april 2011 · 257 Inlägg

Tack, kanske dags för mig att skicka in bilen igen då för hjulinställning då jag nyligen bytt spindelled och bilen drar knappt åt höger men endå...

Om man inte gör det, ser besiktningen att den är ojämn osv ??
Så att man vet för säkerhets skull att den är ok eller inte ??

krakis
13 april 2011 · 167 Inlägg

besiktningen säger inte mycket om hjulinställningen enda är om du sliter snett på däcken.

BMW 325 "Turbo" (1988)
BMW 330d (2010)
evoline
13 april 2011 · 257 Inlägg

Mekonomen tar 840kr för alla 4 däcken och ca 640kr för de främre.

Däckia tar 1500kr.

Meca tar 600kr, men om det var för 2 eller 4 däck vet jag inte, bara att kö-tiden var 1 månad, då hade de tid för det.

Jag som nyligen bytt spindelled, drivknut och drivaxeldamask, och skiftat till sommardäck.
Bilen drar lite åt höger nu, är hjulinställning jag ska göra eller är det nåt annat som balans etc ??

Tack

Johansson
13 april 2011 · 97 Inlägg

evoline skrev:
Mekonomen tar 840kr för alla 4 däcken och ca 640kr för de främre.

Däckia tar 1500kr.

Meca tar 600kr, men om det var för 2 eller 4 däck vet jag inte, bara att kö-tiden var 1 månad, då hade de tid för det.

Jag som nyligen bytt spindelled, drivknut och drivaxeldamask, och skiftat till sommardäck.
Bilen drar lite åt höger nu, är hjulinställning jag ska göra eller är det nåt annat som balans etc ??

Tack

Ska du göra 4hjulsinställning eller 2 hjulsinställning, se över allt som har med upphängning att göra. Lika så dämpare och fjädrar om de behöver bytas. Lika styrled. Sen kan du också se om dina däck är obalans eller om nått hjullager är dåligt osv. Därefter kan du satsa på en hjulinställning. Satsa på mekonomen då de lät som ett ruggit bra pris. Själv har man gjort inställning på en 240 på en firma som heter vulcano, där kostade framhjulsinställningen runt 840-850:- , 4hjuls skulle gå på betydligt mer, närmare 1300 iaf. Så där har du lite fler riktningspriser

BMW 318 Ci Coupé "Silverline" (2002)
evoline
13 april 2011 · 257 Inlägg

Jag vet bara att bilen går lite åt höger, trodde det räckte med att göra hjulinställning.
Gjorde ju en service hos mekonomen och där sa de inget om dåliga fjädrar eller dämpare.

Men ska jag välja 4 eller 2 hjulinställning, vad är skillnaden ??

Johansson
13 april 2011 · 97 Inlägg

evoline skrev:
Jag vet bara att bilen går lite åt höger, trodde det räckte med att göra hjulinställning.
Gjorde ju en service hos mekonomen och där sa de inget om dåliga fjädrar eller dämpare.

Men ska jag välja 4 eller 2 hjulinställning, vad är skillnaden ??

Alltså de jag menade var att om de var dåliga så ska de bytas innan hjulinställning, annars är de bara bortkastade pengar, för när man bytt dämpare och fjädrar så måste en inställning göras direkt efter, annars sliter man snett på däcken.

Hörs på namnet, 2hjul, är de 2st hjul som de ställer in, vanligen fram, 4hjul är alla de 4 hjulen

Senast redigerat av Johansson (13 april 2011)

BMW 318 Ci Coupé "Silverline" (2002)
martinn
13 april 2011 · 2 624 Inlägg

Vianor tar 1140kr för min iaf.. smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
evoline
13 april 2011 · 257 Inlägg

Jag har besiktning snart, de kollar väl om dämpare och fjädrar är bra eller inte va ??

Eller vad kan det kosta hos mekonomen att kolla det och sen göra hjulinställning ??

martinn
13 april 2011 · 2 624 Inlägg

evoline skrev:
Jag har besiktning snart, de kollar väl om dämpare och fjädrar är bra eller inte va ??

Eller vad kan det kosta hos mekonomen att kolla det och sen göra hjulinställning ??

ja dom kollar så fjädrarna är hela och sen att dämparna funkar.. det syns rätt fort om dom är slut! sen klagar dom om du har haft fel hjulinställning så däcken är sneslitna.. då får du en 2a på det smile


ring till mekonomen och hör! smile

Senast redigerat av martinn (13 april 2011)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Johansson
13 april 2011 · 97 Inlägg

evoline skrev:
Jag har besiktning snart, de kollar väl om dämpare och fjädrar är bra eller inte va ??

Eller vad kan det kosta hos mekonomen att kolla det och sen göra hjulinställning ??

De märker man själv om dämpare och fjädrar är i bra skick eller inte, men jo besikta först, sen vet du om de är nått du behöver byta, be de vara extra noga att kolla så de ser friskt ut i alla leder bakvagn som framvagn. Därefter om de ser bra ut är de bara att ställa in hjulen, fram räcker nog ska du se, men säger de att nått är dåligt så byt de. Vissa saker kan ju vara dåliga med men vara okej genom besiktning så fråga även där om de

BMW 318 Ci Coupé "Silverline" (2002)
Johansson
13 april 2011 · 97 Inlägg

martinn skrev:

evoline skrev:
Jag har besiktning snart, de kollar väl om dämpare och fjädrar är bra eller inte va ??

Eller vad kan det kosta hos mekonomen att kolla det och sen göra hjulinställning ??

ja dom kollar så fjädrarna är hela och sen att dämparna funkar.. det syns rätt fort om dom är slut! sen klagar dom om du har haft fel hjulinställning så däcken är sneslitna.. då får du en 2a på det smile


ring till mekonomen och hör! smile

Om däcken är sneslitna så säger de till, men om mönsterdjupet är okej så får du verkligen ingen tvåa

BMW 318 Ci Coupé "Silverline" (2002)
martinn
13 april 2011 · 2 624 Inlägg

Johansson skrev:

martinn skrev:

evoline skrev:
Jag har besiktning snart, de kollar väl om dämpare och fjädrar är bra eller inte va ??

Eller vad kan det kosta hos mekonomen att kolla det och sen göra hjulinställning ??

ja dom kollar så fjädrarna är hela och sen att dämparna funkar.. det syns rätt fort om dom är slut! sen klagar dom om du har haft fel hjulinställning så däcken är sneslitna.. då får du en 2a på det smile


ring till mekonomen och hör! smile

Om däcken är sneslitna så säger de till, men om mönsterdjupet är okej så får du verkligen ingen tvåa

Jo men oftast så när det väl har börjat blitt sneslitet så går det fort under dom 1,6mm som är gränsen smile och jo då får du en 2a och bilen blir underkänd smile

Senast redigerat av martinn (13 april 2011)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang