2413
Sök

Koni-fjädrar på Saab 9-3 -01 ser inte ut som de ska?

52 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
Hej!

Jag var och besiktigade min bil igår och killen där tyckte mina fjädrar bak såg ihopsäckade och konstiga ut.. Inget jag tänkt på själv faktiskt mer än att bilen ser lite lägre ut bak än fram...
Jag har sportkitet från koni med fjädrar och ställbara stötdämpare fram och bak, ungefär 1,5 år gammalt, inte kört med mycket.

Har jag lyckats sätta fjädrarna upp och ner? tongue Eller är dämparna redan kass?

MVH.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93896/93896-de3f4d3f669f4594e6f2871abaee4f4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93896/93896-ea10d6fd179a5bd626776bd41d150e66.jpg
Senast redigerat av Dojjen (12 april 2011)

52 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Verkligen ingen som tycker det ser annorlunda ut mot hur det ska vara?

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 april 2011
tycker dom ser lite säckiga ut. kom ihåg att det är fjädern som i stort sett bestämmer bilens höjd så stötdämparen kan du nästan utesluta smile inget fjäderbrott någonstans?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
13 april 2011
Jag satte på mina H&R fjädrar nyss och dom va liknande att på ena sidan va det tätare mellan varven. Jag valde att sätta det uppåt men jag tror inte det spelar någon roll.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

52 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Har inte kollat så nära på det, ska se om jag hittar brott men vore skumt på båda sidorna i så fall..
Dom har sjunkit ihop mycket mot när dom va omonterade om man säger så. Skulle jag dessutom nu ha dämparna ställda på mjukt skulle fjädrarna nästan slå ihop helt ju? tongue

52 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
mrfjonsson skrev:
Jag satte på mina H&R fjädrar nyss och dom va liknande att på ena sidan va det tätare mellan varven. Jag valde att sätta det uppåt men jag tror inte det spelar någon roll.

Jaså och du har släppt ner bilen och kollat hur det ser ut? Ser det ut som på min då i så fall? smile

8 892 Inlägg
13 april 2011
Är det H&R fjädrar så är dom märkta med artikelnummer, texten skall vara rättvänd när du monterar den.
Framfjädern är märkt VA för Vorderaxel = framaxel, bakfjädern är märkt HA för Hinteraxel = bakaxel.

Av bilderna i första inlägget så ser det ut som dom är felvända.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
14 april 2011
jag har monterat fjädrarna med texten rätt

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

52 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Är det H&R fjädrar så är dom märkta med artikelnummer, texten skall vara rättvänd när du monterar den.
Framfjädern är märkt VA för Vorderaxel = framaxel, bakfjädern är märkt HA för Hinteraxel = bakaxel.

Av bilderna i första inlägget så ser det ut som dom är felvända.

Mvh
Hamilton

Hm okej får titta närmre på det i helgen!

2 788 Inlägg
14 april 2011
Skall själv montera detta kitet på min bil och jag undrar vilket håll pilen på fjädrarna ska peka åt? Det följer ju inte med någon beskrivning eller liknande i paketet, tycker det är ganska dåligt.

52 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Skall själv montera detta kitet på min bil och jag undrar vilket håll pilen på fjädrarna ska peka åt? Det följer ju inte med någon beskrivning eller liknande i paketet, tycker det är ganska dåligt.

Vi kikar på det nu wink

Sök