Problem med backväxel Saab 9-5 2,3t 2003 årsm.

Goof
18 april 2011 · 63 Inlägg

Hej! Vet att det finns liknande trådar men startar en ny ändå, har inte hittat allt som jag undrar. Har en Saab 9-5 från 2003 som inte gått speciellt långt, ca6000 mil. Har ibland problem med att backen låter illa och skorrar när jag ska lägga i den. Jag har fått för mig att det är främst på ojämna underlag och när man kört en stund så bilen blivit varm, funkar oftast bra när man precis ska iväg. Är inte hela tiden heller.. Har förstått att det är rätt vanligt hos Saab. Är det något som skadar växellådan eller låter det värre än vad det är? Tycker det är pinsamt om man står bland folk o lägger i backen och det låter krig! Vad tror ni det skulle kosta att fixa detta, någon som fått samma problem åtgärdat?
Tack på förhand!

Falcy
18 april 2011 · 193 Inlägg

Standardfel kan man väl säga...
6000 mil för en -03a, det var lågmilare det smile

Jag skulle som första steg byta växellådsolja. Med fördel kan du göra en "sköljning".
D.v.s du tappar ur oljan, fyller på ny fräsch. Kör en sväng och går igenom alla växlar. Sedan byter du olja igen.
Jag använde Quaker State's Super Quadrolube i min -01a när jag gjorde denna procedur för nåt år sedan.
Du kanske ska använda en original olja från Saab, typ MTF063 nånting.(Minns inte namnet, kolla med Saab)

http://www.tomsolsklep.pl/_var/gfx/0e8aa06e2ed58117ddd8f1ec902031ef.jpg


Resultatet för mig blev helt klart mycket bättre. Skorrandet försvann och växlarna går i/ur mjukare.
Lycka till!

Steg 2 är att plocka ner lådan och gå igenom den. Dyrt om du inte gör det själv.

Senast redigerat av Falcy (18 april 2011)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Goof
18 april 2011 · 63 Inlägg

Ja den har inte gått långt, fick beröm av besiktningsmannen här om dagen:) synd det där med lådan då bilen är som ny annars! Är det lika lätt att byta oljan till lådan som vanligt oljebyte?
Är det något som skadar och kan ha sönder lådan? Det vill jag ju inte!

Goof
18 april 2011 · 63 Inlägg

Kan någon svara på om det är något i växellådan eller annat som kan ta skada av att det låter illa och så?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
18 april 2011 · 1 594 Inlägg

Goof skrev:
Kan någon svara på om det är något i växellådan eller annat som kan ta skada av att det låter illa och så?

Tror inte du löser problemet med att byta olja men provar du så ska du INTE använda någon annan olja än Saabs egen och du MÅSTE skölja lådan när du byter till den nya. Lådan rymmer inte fullt 2liter så det går alltså åt 4liter till ett byte. Det är backens synkringar som blir dåliga på 9-5´lådorna. Inte speciellt märkvärdiga att byta men givetvis en hel del meck eftersom lådan måste ur och isär.

Edit: En halvdålig koppling spär givetvis på problemet men bör inte vara ett problem i ditt fall med tanke på miltalet. Prova att gå till femman innan du lägger i backen, jag har två 9-5´or med samma probs. Tricket som frugan lärt sig är att lägga i femman, sedan upp med kopplingen till nästintill dragläge och ner med kopplingen igen samtidigt som backen läggs i.

Senast redigerat av hotrodder (18 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Goof
22 april 2011 · 63 Inlägg

hotrodder skrev:

Goof skrev:
Kan någon svara på om det är något i växellådan eller annat som kan ta skada av att det låter illa och så?

Tror inte du löser problemet med att byta olja men provar du så ska du INTE använda någon annan olja än Saabs egen och du MÅSTE skölja lådan när du byter till den nya. Lådan rymmer inte fullt 2liter så det går alltså åt 4liter till ett byte. Det är backens synkringar som blir dåliga på 9-5´lådorna. Inte speciellt märkvärdiga att byta men givetvis en hel del meck eftersom lådan måste ur och isär.

Edit: En halvdålig koppling spär givetvis på problemet men bör inte vara ett problem i ditt fall med tanke på miltalet. Prova att gå till femman innan du lägger i backen, jag har två 9-5´or med samma probs. Tricket som frugan lärt sig är att lägga i femman, sedan upp med kopplingen till nästintill dragläge och ner med kopplingen igen samtidigt som backen läggs i.

Provade det där med att lägga i femman innan, men det hjälpte tyvärr inte... Det konstiga är att det är från gång till gång, växellådan o kopplingen känns som ny, men ibland flippar den ur och backen låter illa.

Undrar fortfarande om det är något som kommer skada växellådan eller inte? Eller låter det värre än vad det är?

Andromeda Rumpmas
22 april 2011 · 3 860 Inlägg

Det är ett känt problem att backväxeln strular på 9-5, och det finns en uppgraderingssats på Saab. Tyvärr måste ju lådan tas ned och plockas isär, vilket i regel gör det billigare att köpa en renoverad låda istället.

ng900 är ju inte samma bil eller låda, men på farsans -98 med hydraulisk koppling fick han samma problem, svårt att lägga i backen annat än när den var kall, så då fick man stänga av motorn först. Efter ett tag byttes kopplingen för att den börjat slira, och då fungerade växellådan klockrent sen. Så den troligaste orsaken till problemet med backen var att slavcylindern inte fungerade som den skulle i det fallet. Bilen har rullat 10k mil till sedan dess, och det har fortfarande inte återkommit några problem med växellådan.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang