Däck tar i skärmkanterna fram vid gupp

The_
22 april 2011 · 7 Inlägg

Monterade nya fälgar och däck med dim 235/35/19 ET 35 på min mb w202. Ett litet gupp i 50 så slår det i direkt på båda sidor. Det är omöjligt att trycka ner bilen för att kika vart i skärmkanten det tar i. Det skiljer bara 2% i rullomkrets mot för gamla fälgarna och dom har aldrig tagit i.
Gummimellanlägg för att få fjädrarna styvare? Vad finns det för lösningar?

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2011 · 10 427 Inlägg

The_ skrev:
Det skiljer bara 2% i rullomkrets mot för gamla fälgarna och dom har aldrig tagit i.

Hur pass breda var de gamla däcken då?

The_
22 april 2011 · 7 Inlägg

steifan skrev:

The_ skrev:
Det skiljer bara 2% i rullomkrets mot för gamla fälgarna och dom har aldrig tagit i.

Hur pass breda var de gamla däcken då?

Dom var 225, 225/45/17

The_
22 april 2011 · 7 Inlägg

Gamla: Fälg 7,5 Däck dim 225/45/17 ET 35
Nya: Fälg 8,5 Däck dim 235/35/19 ET 35

Nu fick jag med allt tror jag.

Ulf_W bilder.ulfw.se
22 april 2011 · 1 103 Inlägg

Hela fälgen kommer 12,7 mm längre ut, beror väl på hur tajt det var innan...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
The_
22 april 2011 · 7 Inlägg

Jo, då är det de som gör det.
Är det bara att valsa skärmkanterna eller kan man lägga in mellanlägg i fjädern för att få den styvare tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Fram- … lagg-6-st/ sånna.
Andra alternativ?

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2011 · 10 427 Inlägg

Nya fjädrar och stötdämpare kanske vore nåt smile

The_
22 april 2011 · 7 Inlägg

Då ska man ha styvare så måste man väl sänka 35-40mm så det blir väl inte så mycket bättre av det? Eller är jag helt fel ute?

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2011 · 10 427 Inlägg

The_ skrev:
Då ska man ha styvare så måste man väl sänka 35-40mm så det blir väl inte så mycket bättre av det? Eller är jag helt fel ute?

Njaa större fjäderdiameter fungerar också. Inte säkert det finns att köpa dock wink
Men nya fjädrar borde ha lite bättre spänst och nya stötdämpare trycker förmodligen
tillbaka fjädern till ursprungsläget fortare än en sliten.

The_
22 april 2011 · 7 Inlägg

Okej tack, ska kolla upp det där efter påsk.
Är det enda lösningen eller finns det andra alternativ?

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2011 · 10 427 Inlägg

Kanske går att bearbeta skärmkanterna lite för att de ska få plats ordentligt, men
bäst är nog kanske att höra med någon som har en W202/C-klass som kör 19" och
se hur personen har löst det. Svenskt klubbforum för "mercedesianer": http://www.mbsca.com/forum/index.php cool

**

Enklaste alternativet borde väl vara att köra med smalare däck och kanske fälgar också.

Hur långt har bilen gått? Kanske kan vara dags för byte av stötdämpare åtminstone.

The_
22 april 2011 · 7 Inlägg

steifan skrev:
Kanske går att bearbeta skärmkanterna lite för att de ska få plats ordentligt, men
bäst är nog kanske att höra med någon som har en W202/C-klass som kör 19" och
se hur personen har löst det. Svenskt klubbforum för "mercedesianer": http://www.mbsca.com/forum/index.php cool

**

Enklaste alternativet borde väl vara att köra med smalare däck och kanske fälgar också.

Hur långt har bilen gått? Kanske kan vara dags för byte av stötdämpare åtminstone.

Okej, ska kolla in där.
Den har gått strax över 20 000 mil så nog börjar det vara dags alltid smile

Smalare däck eller fälgar är inte ett alternativ i nuläget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang