4170
Sök

740 slavcylinderproblem

4 293 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Tjenare. Har haft lite problem med turbon den senaste månaden.

Lite snabb info om bilen: 744 tic ifrån 87 med B230ET och m46 växellådan. (Den med overdrive) Bilen har gått 33 tusen mil. Bilen körs ganska hårt dagligen.

Jag skulle köra hem ifrån tjejen, bilen startade och gick som vanligt och allt var frid och fröjd ca 1. mil som jag har ifrån henne innan jag måste ta en färja.

När jag skulle starta på färjan så märkte jag att kopplingen kändes väldigt lätt och att den inte fjädrade tillbaka utan satt fast i nertryckt läge. Pedalen satt alltså kvar längst ner, Fick hjälp att putta av bilen ifrån färjan och sedan bogserade vi den hem den sista lilla biten.

Väl hemma såg jag snabbt vad felet var när jag hissade upp bilen.

"Gummihatten" på "stången" ifrån cylindern satt fast i hålet på plattan den satt emot och hade låst sig i nedtryckt läge. Slog ett slag på plattan med hammaren så hoppade allt tillbaka som det skulle men slavcylindern läckte olja så fick ta den ifrån reservdelsbilen.

Reservdelsbilen hade en m47 vxl låda men slavcylinderna såg exakt lika dan ut så jag tog den. Luftade slavcylindern och allt var frid och fröjd, tills en vecka senare när jag skulle hämta en pizza. Som en blixt från klar himmel precis som första gången så stannade pedalen kvar i nedtryckt läge.

Drog hem bilen och visst exakt samma fel.

Ringde skroten dagen efter och åkte sedan och hämtade en slavcylinder som hade suttit på en 940 med m90 lådan. Denna var också lite smått modifierad för stången ur cylindern hade dom satt 2 st m8 muttrar på istället för gummiploppen.

Nu 2 veckor senare så stog jag i drive in kön på mcdonalds och märkte att kopplingen blev trög och att det blev svårt att växla. (stog med kopplingen nere och första växeln i medans jag väntade)

Började ana oråd och la i andra växeln och åkte snabbt till en parkering. Stängde av bilen och kände på kopplingen. Den var jätte trög och jag kunde bara trycka ner pedalen lika långt som bromspedalen utan att det kändes som att jag skulle göra sönder något. Hissade upp bilen och slog till plattan med näven några gånger så den hoppade rätt (såg rätt ut iaf). Startade bilen och trampade ner kopplingen, det som hade känts trögt och hårt var nu borta. Pedalen var för lätt att trycka ner och såklart så fastnade den som dom andra 2 gångerna.

La mig under igen och såg hur det droppade olja ifrån slavcylindern.

Så nu sitter jag med min bärbara dator på donkens internet och väntar på att min bror ska komma och bogsera mig.

Så till frågan.

Har jag bara haft extrem otur att alla tre slavcylindrar har gått sönder? Eller är det så att slavcylindern ifrån m47 och m90 inte passar/pallar tryckte ifrån m46 tryckplattan?

Kan jag ha krökt eller böjt eller på något vis skadat eller monterat slavcylindrarna felaktigt? Eller kan sprängkåpan/tryckplattan hamnat snett?

Ska beställa renoveringssats ifrån mekonomen idag som jag får på lördag, hoppas det fungerar med den.

4 293 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Ingen som har något svar?sad

Fri fart för ett fritt folk!
15 032 Inlägg
28 april 2011
säkert tryckplattan som är hybersliten så du trycker ur kolven..

Kör fort så hinner inget hända...

4 293 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Growe skrev:
säkert tryckplattan som är hybersliten så du trycker ur kolven..

Detta har jag inte tänkt på men det skulle faktiskt vara mycket möjligt att det är så! Fast tycker att man borde trampa sönder slavcylindern direkt man kopplade då?

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 april 2011
Ja men du kopplade ju väldigt länge då den pajade, annars gissar jag på att du har normal kopplat, då har det kanske tagit längre tid för kolvstången att hoppa ur.
Senast redigerat av 770_EVOLVE (29 april 2011)

Mvh S.Österdahl

4 293 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
770_EVOLVE skrev:
Ja men du kopplade ju väldigt länge då den pajade, annars gissar jag på att du har normal kopplat, då har det kanske tagit längre tid för kolvstången att hoppa ur.

Okej, men om man tar bort stången helt så att det inte är något motstånd alls för slavcylindern och sedan kopplar, går den sönder då? Tycker det borde finnas något inbyggt stopp?

15 032 Inlägg
29 april 2011
zemet skrev:
770_EVOLVE skrev:

Okej, men om man tar bort stången helt så att det inte är något motstånd alls för slavcylindern och sedan kopplar, går den sönder då? Tycker det borde finnas något inbyggt stopp?

den hoppar bara isär och man får lufta om..

det finns inget stopp tyvärr..testa att förläng pinnen lite som en nödlösning smile

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 april 2011
Så länge som du har pedalen nedtryckt så ska inte bromsvätskan rinna ur, du låser ofta bromspedalen i nedtryckt läge, t ex vid arbeten där du öppnar det hydrauliska systemet i en bromskrets eller som i detta fallet kopplings systemet, för att huvudcylindern låser vätska från att dräneras.
Men så fort du tar upp pedalen så börjar det droppa.

Du har ju 3st slavcylindrar att plocka isär och undersöka lite innan du gör något annat. Ser du uppenbara brister i dom så är det ju troligen extrem otur bara, men som Growe sa, så kan ju tryckplattan ha ställt till det hela.
Senast redigerat av 770_EVOLVE (29 april 2011)

Mvh S.Österdahl

4 293 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
PÅ den sista slavcylindern så var ju stången en gängad stav med 2 muttrar på. så kan ju lätt bara skruva på muttrarna och på det viset förlänga den:)

Låter mer och mer troligt att det är tryckplattan som är för sliten. Får delar imorn så då ska jag kolla ordentligt.

Tack för tipsen, berättar imorn hur det gick:)

15 032 Inlägg
29 april 2011
kan även vara en deffekt kopplingsgaffel som ställer till det ..borde gå att se ganska lätt om tryckplattan är sliten iallafall

har aldrig sätt detta på en rödblockare men på vitblockare har jag sätt att urtrampningslagret ätit sig in
fast båda delarna var helt nya samtidigt

4 293 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Nu har jag skruvat och grejat en del och kommit fram till detta:

Det är inget fel på slavcylindrarna, loppen på dom är hela och fina och anledningen till att dom går sönder är att när kolven har hoppat ur cylindern så tappar den ju allt trycket och kopplingsgaffeln trycker tillbaka kolven, då kläms packningen och går antingen sönder eller så fastnar det och kopplingen stannar kvar i intryckt läge.

Så felet är antagligen ett slitet eller trasigt urtrampningslager. Drog bilen till grannen som har verkstad hemma hos sig. Han skulle göra jobbet för 2000 så det kändes helt okej:)

Sök