3698
Sök

Saab 900 -88. Fel på handbromsen

58 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Hej, jag skulle vara mycket tacksam för hjälp här.
Jag har precis köpt en saab 900 -88 och handbromsen tar inte.

Lite mer info på vad jag själv kollat upp:
Jag tog pastkåpan runt spaken och började med att spänna åt de två vajrarna där, detta hjälpte inte.
Då tog jag bort ena bakdäcket för att få en bättre insyn, jag fick uppfattningen att handbromsvajrarna är hela och inte trasiga. När spaken är åtdragen så flyttas hävarmen där men ingen verkan sker på själva bromsarna ändå.

Jag har försökt läsa mig till hjälp men har inte fått ut så mycket utav det, kan någon här hjälpa mig?

58 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Jag vill lägga till att bromsarna fungerar annars, alltså med vanliga fotbromsen så tar de perfekt.
Jag är förövrigt mycket tacksam för hjälp, då jag är väldigt händig men inte har tillräckliga kunskaper om bilar ännu, och föresten så fyller jag år idag. smile

1 020 Inlägg
29 april 2011
grattis får man väl säga då!!!

http://popeye.rty.nu/mektips.htm

denna sida e kanske en bra hjälp lycka till

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

58 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Hehe, tack så mycket.

Jag klarade faktist att lösa problemet själv, med lite hjälp, av bland annat den där hemsidan. Jag redovisar här hur jag gjorde så att andra personer i framtiden kan gå in här och få hjälp, sen kan tråden låsas (om mod vill).

Vid bromsarna bak så kommer handbromsvajrarna fram, en på varje sida av bilen. De är fastsatta på en hävarm. Ovanför (eller under, minns inte) denna hävarm så finns det en kort bult, i storlek 13 eller 14. Skruvar man bort den så ser man att den endast fungerar som ett slags skydd/lock för en insexbult som döljer sig bakom. Med denna insexbult kan man justera bromsverkan av handbromsen. Först måste man dock släppa på handbromsen, sen är det bara till å justera. Man kan sätta på däcket löst och snurra på den och känna att det inte kärvar.

Sök