2896
Sök

Trimma B230K?

8 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Tjenare!

Har en Volvo 740 GL -88 med K motorn. Har funderingar på att trimma den, vad är det som kan göras för att få lite mer kraft?
Är det någon idé överhuvudtaget eller är det bättre att satsa på en annan motor?hmm

362 Inlägg
12 juli 2011
satsa du på en annan motor, K motorn är känd för att vara en riktig skitmotor.
enklast möjliga för din del är väl att lägga i en E motor. dom brukar folk få lite bättre snurr på och en massa el krävs inte till den

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

1 758 Inlägg
14 juli 2011
K-motorn är skitbra, däremot börjar förgasaren gärna strula. Är ju en jäkla massa vakuumslangar och bröte som gärna börjar läcka. Byt till förgasaren från en B230A så slipper du krångel.

8 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Okej, tack för svaren. Men om jag skulle byta till B230E skulle den gå igenom besiktningen då?
Har läst i tråden om detta men förstår fortfarande inte riktigt.

1 758 Inlägg
14 juli 2011
Blir antagligen svårt att besikta den med en E-motor. Eftersom den inte har katalysator och lambdasondstyrd insprutning måste du antagligen ha ett avgascertifikat från Volvo och de är i princip omöjliga att få tag i.
Byter du till en nyare motor med katalysator och lambdastyrt sprut behövs inget avgascertifikat.

151 Inlägg
14 juli 2011
Du kan byta till en annan förgasare. Det testade jag men på besiktning fick jag en tvåa. " Ej godkänd motorbestyckning". Men jag rev ner min förgasare i molekyler och gjorde ren och snyggade till den där jag tyckte det skulle behövas. Tog en halv dag att få på plats skiten och jag skulle aldrig göra om det.
I ditt fall är nog bästa sätt är att byta motor tyvärr.

8 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Någon som vet vilka Volvo motorer som har katalysator och lambdasondstyrd insprutning?

490 Inlägg
14 juli 2011
B230f blire ju isf!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Turbo?
440 Inlägg
14 juli 2011
Sälj bilen och köp en ny med bättre motor ifrån början wink

Blir billigast så wink

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Mr White
1 072 Inlägg
14 juli 2011
Denniz_ skrev:
Sälj bilen och köp en ny med bättre motor ifrån början wink

Blir billigast så wink

Knappast smile

Köp en B230A sån får du för 1000-1500.. Så har du en bra grund där wink Tror säkert bilen är mer värd än så.

612 Inlägg
15 juli 2011
B230A finns väl enbart i det tidiga utförandet av B230 med klena stakar. Duger utan tvekan till en del trimning och misshandel, men ska man ändå köpa en annan motor för att byta kanske man lika gärna kan titta efter något som är aningen stabilare från början.

151 Inlägg
15 juli 2011
beror ju på hur mycket han ska trimma. Verkar som han inte är ute efter ett 350hk projekt. Snarare "lite piggare att sladda runt i rondeller och börna bakdäck vid korvkiosken för att impa på någon söt tjej" trim. smile

Sök